Prostredníkovi prekáža, že súčasný právny stav cirkvám umožňuje, aby sa katolícke náboženstvo vyučovalo podľa učebných plánov a učebných osnov, ktoré schvaľuje Konferencia biskupov Slovenska po vyjadrení Ministerstva školstva Slovenskej republiky. A tiež to, že inšpekciu takýchto hodín vykonávajú osoby poverené hlavným školským inšpektorom po dohode s príslušnou vrchnosťou Katolíckej cirkvi.
Uviedol tiež, že nemáme dovoliť populistickým a extrémistickým politikom, aby vytvárali takýto priestor na akési obmedzovanie ľudských práv.
Pod rúškom nediskriminácie je snaha povýšiť LGBTI vzťahy na rovnaký status v spoločnosti ako má manželstvo muža a ženy
Vzhľadom na verejné vyjadrenie Prostredníka mu Čaučík adresoval otvorený list, v ktorom poukázal na jeho výzvy na zmenu.
“Vo svojom nedávnom vyjadrení vystupujete proti tomu, aby cirkvi rozhodovali o tom čo vyučujú na hodinách náboženstvá na verejných školách, vyjadrujete svoje pobúrenie nad termínom ‘kultúra smrti’ a tvrdíte, že ‘cirkvi zneužívajú právo výučby na verejných školách na šírenie fundamentalistickej teológie a démonizujú existujúce ľudskoprávne štandardy v našej spoločnosti’. Vyzývate na zmenu silnými slovami: ‘Nedovoľme populistickým a extrémistickým politikom, aby vytvárali takýto priestor na obmedzovanie ľudských práv. Podporme politikov, ktorí rozhodným spôsobom chránia reprodukčné práva žien a celou svojou váhou stoja za rovnosťou mužov a žien’,” pripomenul mu Čaučík jeho vyjadrenia.
“Potom označujete za populistikých a extrémistických politikov aj mňa a mojich kolegov z Kresťanskodemokratického hnutia. Sme presvedčení, že Zmluva medzi Slovenskou republikou a Svätou stolicou o katolíckej výchove a vzdelávaní má svoje opodstatnenie,” upozornil a dodal:
“Rovnako prax, že cirkvi môžu učiť a vysvetľovať svoj pohľad na antropológiu človeka i na spoločenské javy a vývoj v spoločnosti. Také sú aj termíny ‘kultúra života’ a ‘kultúra smrti’, ktoré nie sú teológiou, ale skôr reakciou na dianie v spoločnosti. Potraty nie sú ľudským právom, ale ukončením počatého ľudského života. Podobne eutanázia.”
Čaučík tiež ‘teológa’ Prostredníka upozornil, že Cirkev ctí ľudské práva a nemá nič proti rovnosti mužov a žien, naopak, podporuje ju.
“Má však problém s rodovou ideológiou a najmä s prevrátením významu pojmov. Kým dlhé roky sa “rodová rovnosť” chápala práve ako rovnosť mužov a žien, v posledných rokoch cez pôsobenie rôznych lobistických skupín a pojem “rodovej identity” dostáva nový rozmer problematiky “LGBTI+” skupín. Pod rúškom nediskriminácie je snaha povýšiť takéto vzťahy na rovnaký status v spoločnosti ako má manželstvo muža a ženy. Toto je prirodzene pre cirkev ale aj pre väčšinu našich občanov neprijateľné,” pripomenul mu fakt, o ktorý sa snažia skupiny a jednotlivci podporujúci požiadavka LGBTI.
“Vo svojich stanoviskách zavádzajúco zjednodušujete a vytvárate dojem zastaralej a tmárskej cirkvi, ktorá sa snaží neprípustne ovplyvňovať názory detí a mladých ľudí. Vďaka týmto vašim výrokom by sme mohli rovnako označiť za populistu a extémistického liberála my vás. Spôsob Vašej komunikácie sa, žiaľ, podobá štýlu starých politikov, ktorých chcete vo verejnom živote vymeniť,” dodáva Čaučík, ktorý je zároveň presvedčený, “že toto nie je dobrá cesta, najmä v čase, keď by mali ľudia (dobrej vôle) hľadať to, čo ich spája pre uskutočnenie potrebných pozitívnych zmien na Slovensku.”
Snahy o zrušenie katolíckeho náboženstva na školách
Na útok na učebnice náboženstva, ktoré hovoria o kultúre života a kultúre smrti reagovala aj ďalšia členka KDH Eva Grey. Upozornila, že sa zdá, akoby Prostredníkovým cieľom bolo zrušenie výučby katolíckeho náboženstva na školách.
“Alebo si pán Prostredník robí nárok na zmenu učenia Cirkvi? Či chce, aby niekto iný určoval, čo je dobré a čo zlé?,” pýta sa a pripomína:
“Dnes si rodičia môžu slobodne zvoliť, či bude ich dieťa navštevovať hodiny náboženstva, v ktorom sa učí náboženská etika, alebo hodiny etiky. Žijeme v demokratickej spoločnosti a slobodu slova každého jednotlivca treba rešpektovať. Aj vtedy, ak s jeho názorom nesúhlasíme.”
“Avšak v tomto prípade spochybňovať učenie Svätého Jana Pavla II sa nám zdá viac ako lapsus, nakoľko pápež vo svojej encyklike EVANGELIUM VITAE práve tieto pojmy ako kultúra smrti či života používa. Kto je pán Prostredník, aby zakazoval Cirkvi vydávať učebnice, ktoré sú v súlade s jej učením? A prečo mu tieto pojmy vadia?,” pýta sa Grey na ciele Prostredníka.
“Cirkev kultúrou života nazýva a podporuje všetky zákony, princípy a opatrenia, ktoré prispievajú k ochrane života od počatia po prirodzenú smrť. Cirkev sa v zmysle prikázania NEZABIJEŠ stavia proti takým opatreniam a zákonom, ktoré idú proti životu, a nazýva ich kultúrou (alebo pseudokultúrou) smrti. Hovorí ľuďom do svedomia, a to sa ťažko počúva. Je ľahšie nazvať sa tým, kto obhajuje právo ženy na slobodnú voľbu, ako tým, kto obhajuje právo ženy nechať si usmrtiť nenarodené dieťa,” dodáva.
Grey na záver upozorňuje, že náboženskú neslobodu sme v našej krajine už zažili – prenasledovanie a väznenie za svoj názor, i kruté mučenie, ktoré pripravilo o život Zdenku Schelingovú, Vasiľa Hopka, Metoda Trčku, Titusa Zemana i ďalších.
Hlina si začína uvedomovať čoho sú progresívci schopní?
Čaučík a Grey sú teda po Hlinovi ďalší členovia, ktorí sa vzhľadom na dohodu o neútočení kriticky vyjadrili voči požiadavkám liberála Prostredníka.
Podľa Hlinu je namieste otázka ako expertne sa zaoberá teológ Ondrej Prostredník školstvom, keď až teraz zistil, čo sa učí na náboženstve. “Kurikulum, teda zjednodušene to, čo bude v týchto učebniciach, bolo schválené skoro presne pred deviatimi rokmi . Deväťročné omeškanie reakcie liberálov považujem v dnešnej dynamickej dobe za naozaj vysoké. Čiže až teraz pred voľbami to začalo vadiť? Zaujímavé.”
Hlina tiež tvrdí, že bude chrániť náboženskú slobodu: “Samozrejme, môžete sa spoľahnúť aj v tom, že hodnotu náboženskej slobody budeme chrániť. Návrhy na obmedzenie náboženskej slobody, ktoré implicitne, aj explicitne odzneli v príspevkoch pánov Gröhlinga a Prostredníka určite nepodporíme.”
Gabriela Smreková