Bratislava 20. septembra 2024 (HSP/ BNN Bloomberg/ Euronews/ HD Times/ Foto:Pexels)
Európsky trh s elektrickými vozidlami sa minulý mesiac prudko prepadol, výrobcovia automobilov vyzvali Brusel, aby prehodnotil kľúčové ciele v oblasti ochrany klímy. Správu prináša BNN Bloomberg
Celkový počet nových registrácií osobných automobilov v auguste prudko klesol v celej EÚ, a to o približne o 18,3 %. K poklesu predaja došlo na všetkých štyroch najväčších trhoch, pričom v Nemecku o -27,8 %, Francúzsku -24,3 %, Taliansku -13,4 % a Španielsku -6,5 %.
Podiel predaja elektrických vozidiel na trhu EÚ klesol ešte výraznejšie, a to o 43,9 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Celkový podiel elektrických vozidiel na európskom trhu predstavoval 14,4 % v porovnaní s 21 % pred rokom, dodáva Euronews. Najnovší údaj bol v ostrom kontraste s údajmi z augusta 2023, ktoré boli vynikajúce tak v prípade predaja nových(spaľovacích) automobilov, ako aj elektrických vozidiel, pričom oba segmenty vzrástli o +21 %.
Dodávky elektrických vozidiel v Nemecku, na najväčšom automobilovom trhu v regióne, klesli v auguste o 69 %, uviedlo to vo štvrtok Európske združenie výrobcov automobilov – ACEA.
Skupina vyzvala Európsku komisiu, aby prijala naliehavé opatrenia potrebné na zmiernenie situácie ešte pred plnením cieľov v oblasti emisií do roku 2025, ktoré by mohli viesť k pokutám vo výške niekoľko miliárd eur pre výrobcov automobilov, ktorí tieto ciele nesplnia, informoval HD Times.
Podiel batériových vozidiel na trhu sa v auguste znížil o 14 % a výrobcovia automobilov prehodnocujú svoje stratégie a časové plány prechodu od spaľovacích motorov.
Nemecko
Pokles bol najvýraznejší v Nemecku, ktoré čelí sérii neúspechov vo svojom priemyselnom jadre. Volkswagen AG, najväčší výrobca automobilov na kontinente, zrušil desaťročia starú pracovnú zmluvu a chystá sa prvýkrát zatvoriť domáce továrne v Nemecku z dôvodu zaostávajúceho dopytu. Spoločnosť BMW AG prehodnotila a znížila svoj celoročný výhľad zisku, čiastočne s odvolaním sa na pomalý predaj elektrických vozidiel. Výrobca čipov Intel Corp. odsunul výstavbu plánovanej továrne, na ktorú nemecká vláda vyčlenila dotácie vo výške 10 miliárd EUR.
Nemecká ekonomika sa už pravdepodobne nachádza v recesii, uviedla vo štvrtok vo svojej správe nemecká centrálna banka Bundesbank. „Nemecká ekonomika nenaberá na dynamike a spotrebitelia aj investori sa držia na uzde,“ uviedol Constantin Gall, vedúci pracovník pre mobilitu spoločnosti EY pre západnú Európu Constantin Gall.
„Geopolitické napätie a násilné konflikty majú negatívny vplyv na tento vývoj,“ dodal.
Pokles v celej EÚ
Európske automobilky zápasia s poklesom dopytu po elektrických vozidlách po tom, ako niektoré vlády zrušili finančné stimuly, vďaka ktorým boli tieto relatívne drahé autá dostupnejšie.
V celej Európe klesli registrácie nových automobilov minulý mesiac v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 16,5 % na 755 717 mil. kusov, pričom najvyšší pokles okrem Nemecka zaznamenali aj Francúzsko a Taliansko. Spojené kráľovstvo bolo jediným významným trhom, kde predaj elektrických vozidiel vzrástol,a to o 10,8 %.
Pokles počtu elektrických vozidiel vystavuje nemeckých výrobcov automobilov, ako sú VW a Renault SA, riziku vysokých pokút, keďže na budúci rok majú začať platiť prísnejšie pravidlá Európskej únie týkajúce sa emisií z motorových vozidiel. Európske združenie výrobcov automobilov vo svojom vyhlásení vyzvalo Európsku komisiu, aby urýchlila plánovanú revíziu týchto predpisov.
Tieto udalosti zároveň vyvíjajú tlak na konečný termín stanovený EÚ, ktorým zakazuje predaj nových automobilov so spaľovacími motormi od roku 2035. Európski výrobcovia automobilov sa však rozchádzajú v názore na ďalší postup v súvislosti s hroziacimi novými pravidlami.
Výzva
„Európsky automobilový priemysel podporuje Parížsku dohodu a ciele EÚ v oblasti dekarbonizácie dopravy do roku 2050 a investoval miliardy do elektrifikácie, aby mohol uviesť vozidlá na trh,“ uvádza sa vo vyhlásení Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), ktoré zastupuje 15 najväčších európskych výrobcov osobných automobilov, dodávok, nákladných vozidiel a autobusov.
„Priemysel si však nemôže dovoliť čakať na revíziu predpisov o emisiách CO2 do rokov 2026 a 2027, potrebujeme okamžité a zmysluplné opatrenia,“ uviedlo združenie ACEA.
„Chýbajú nám rozhodujúce podmienky na dosiahnutie potrebného nárastu výroby a prijatia vozidiel s nulovými emisiami: infraštruktúra na nabíjanie a tankovanie vodíka, ako aj konkurencieschopné výrobné prostredie, cenovo dostupná zelená energia, nákupné a daňové stimuly a bezpečné dodávky surovín, vodíka a batérií. Hospodársky rast, akceptácia zo strany spotrebiteľov a dôvera v infraštruktúru sa tiež dostatočne nerozvinula. Upozorňuje, že ak sa situácia nevyrieši, výrobcovia automobilov budú nútení buď zastaviť výrobu približne dvoch miliónov automobilov, alebo budú musieť čeliť vysokým pokutám,“ uviedlo združenie.
„Sme pripravení diskutovať o balíku krátkodobých úľav pre ciele v oblasti emisií CO2 do roku 2025,“ dodalo.
Prečítajte si tiež :