Bratislava 23. mája 2023 (HSP/Foto: Pixabay)
“Na európskej úrovni sme už prijali veľa environmentálnych nariadení, viac ako v iných krajinách. Teraz ich musíme implementovať a nerobiť nové zmeny pravidiel, inak stratíme všetkých našich priemyselných hráčov,” – povedal nedávno francúzsky prezident Macron. V podstate žiada EÚ “regulačnú pauzu.” Európa však vo svojej snahe znížiť emisie nebrzdí, skôr naopak. Už v roku 2027 chce zaviesť nový systém obchodovania s emisiami
Ten sa má týkať budov a cestnej dopravy. Povolenky budú cielené na predajcov palív pre dopravu ale aj pre vykurovanie. Dodávatelia budú povinní nakupovať povolenky podľa emisií, ktoré nimi predávané palivo vyprodukuje. To predraží život najmä najchudobnejším vrstvám obyvateľstva, čo si uvedomuje aj EÚ. Založí preto klimatický fond, ktorý bude rôznymi projektmi bojovať proti energetickej a dopravnej chudobe.
Kritici tvrdia, že Európa si sama pod sebou píli konár a snaží sa vymazať sa z ekonomickej mapy sveta. Hoci sa krajiny EÚ radia k najvyspelejším na svete, k produkcii celosvetových emisií prispievajú podielom približne 10 %. Schválením nového nástroja sa zavádza aj mechanizmus kontroly emisií na hraniciach, ktorý má zabrániť presunu priemyslu produkujúceho emisie do tretích krajín, ktoré si nimi veľmi hlavu nelámu. Oproti svetu tak bude mať Európa aj drahší dovoz.
Systém obchodovanie s emisiami ETS II (doprava a budovy) by mal vstúpiť do platnosti v roku 2027, alebo (ak budú ceny energií príliš vysoké) v roku 2028. Milan Uhrík (Republika) tvrdí, že Európa si tým strieľa do kolena. Ceny kúrenia by pre domácnosti mohli vďaka povolenkám stúpnuť o 70 až 80 eur ročne, ceny palív o 10 centov na liter. Odhad Uhríka znie optimisticky, stretli sme sa s odhadom predraženia pohonných hmôt až o 50 centov na liter.
“Benzín a plyn bude opäť drahší!” hovorí Uhrík. “Slovenskí europoslanci odhlasovali nové dane. Benzín zdražie cca o 10 centov na liter a plyn o 70-80 eur pre rodinu na rok. Dôvodom je zavedenie novej európskej ekologickej dane prostredníctvom povinných emisných povoleniek aj pre budovy a autá. Vyššie ceny benzínu a plynu odhlasovali v Europarlamente poslanci za KDH, OĽANO, PS, SAS. SMER sa zdržal. Proti hlasoval len Uhrík a Radačovský. Toto umelo vyvolané zdražovanie je ďalším dôkazom nezmyselnosti európskej politiky, ktorá si sama strieľa do kolena. Už je naozaj najvyšší čas, aby Slovensko v zahraničí zastupovala vláda, ktorá bude presadzovať záujmy Slovenska, a nie donekonečna riešiť len nezmysly.”
Politici i médiá na Slovensku tejto politike EÚ takmer unisono pritakávajú. Okrem opozície sa ozýva len Saska, ktorá kritizuje zavádzanie nových noriem pre spaľovacie motory. V celej diskusii okolo emisií nám však chýba zásadná vec. Ekoaktivisti tvrdia, že zmena klímy je neodvratná, môžeme ju len oddialiť. Prečo sa teda celé úsilie neoprie do adaptačných mechanizmov? Budeme sa tu snažiť o bezemisnú Európu a keď klimatická zmena udrie, nebudeme na ňu pripravení! Táto pasivita Európy v životne dôležitej otázke vyvoláva obavy i pochybnosti.
PREČÍTAJTE SI TIEŽ
Po roku 2035 si už v EÚ nekúpite auto so spaľovacím motorom. Cieľom je mobilita s nulovými emisiami
Riziko obchodnej vojny s Indiou v súvislosti so sadzbami EÚ na emisie oxidu uhličitého
Nová štúdia odhaľuje, že elektromobily vyprodukujú oveľa viac emisií než dieselové autá