Počas minulej vlády vstúpil do platnosti zákon z dielne vtedajšej ministerky pôdohospodárstva Gabriely Mátečnej, ktorý mal za cieľ zvýšiť predaj slovenských výrobkov v obchodných reťazcoch.
Podľa ešte stále platného zákona, v reklamných letákoch či časopisoch musia byť potraviny a poľnohospodárske výrobky so slovenským pôvodom zastúpené minimálne päťdesiatimi percentami.
“Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV SR) sa dlhodobo snaží, aby podiel slovenských potravín na pultoch bol čo najvyšší. Keďže nezanedbateľné množstvo spotrebiteľov sa pri kúpe potravín rozhoduje podľa reklamných letákov, od obchodníkov požadujeme, aby v letákoch mali potraviny a poľnohospodárske výrobky so slovenským pôvodom minimálne polovičný podiel,” uviedla minulý rok Gabriela Matečná.
Tento zákon sa však od začiatku nepozdával niektorým obchodným reťazcom, ktoré vo veľkom dovážajú potraviny zo zahraničia. Slovenské výrobky u nich je len ťažko nájsť. Svoje sťažnosti adresovali aj do Bruselu.
Po roku im najnovšie Brusel vyhovel a poslal Slovenskej vláde varovanie. Eurokomisia tvrdí, že zákon je v rozpore s právnymi predpismi Európskej únie. Podľa komisie sú tým diskriminovaní ostatní výrobcovia z EÚ.
Obmedzuje to vraj slobodu podnikania maloobchodníkov s potravinami. Zahraničné reťazce varovanie zo strany Európskej únie vítajú a žiadajú novú vládu, aby tento zákon zmenila.
Vedenie EÚ dalo Slovensku 3 mesiace na to, aby reagovalo na toto varovanie. V opačnom prípade začne Európska únia voči Slovensku podnikať ďalšie kroky a môže to skončiť až sankciami.
Aj na tomto prípade môžeme názorne vidieť, že suverenita Slovenskej republiky je členstvom v Európskej únii obmedzená. Aj keď súčasný minister pôdohospodárstva Ján Mičovský často hovorí o tom, že chce potravinovo sebestačné Slovensko, je zrejmé, že pokiaľ budeme súčasťou Európskej únie, tento cieľ sa nám nikdy nepodarí uskutočniť.
Samuel Gdovin