Bratislava 5. júla 2024 (HSP/ Euronews/ Foto: Twitter@Navsteva)
Európska komisia dnes oficiálne potvrdila svoje rozhodnutie: od 5. júla budú na batériové elektrické vozidlá (BEV) vyrobené v Číne uvalené vysoké clá. Euronews dodáva, že ide o významné rozhodnutie, ktoré môže nanovo definovať vzťahy s Pekingom a vyvolať odvetné opatrenia voči európskym výrobcom
Brusel obviňuje Peking, že poskytuje výrobcom automobilov obrovské množstvo dotácií, ktoré vedú k umelo nízkym cenám a nekalej hospodárskej súťaži, čo viedlo EK uvaliť na čínskych výrobcov automobilov vysoké colné tarify.
Pochybné dotácie
Tento krok bol avizovaný už začiatkom júna a je výsledkom deväťmesačného vyšetrovania. V rámci prešetrovania sa zistilo, že v celom dodávateľskom reťazci vozidiel BEV (batériové elektrické vozidlá) vyrábaných v Číne sa čerpajú dotácie, a to tak domácimi, ako aj zahraničnými spoločnosťami.
Úradníci uviedli, že verejné peniaze sa čerpali všade – od ťažby surovín potrebných na výrobu batérií až po prepravné služby, ktoré sa využívajú na dopravu hotových výrobkov na európsky kontinent.
Samotný rozsah dotácií umožňuje čínskym výrobcom ponúkať svoje BEV za výrazne nižšie ceny ako tie vozidlá, ktoré sa montujú v bloku. Dôvodom je, že v bloku sú náklady na energiu a pracovnú silu oveľa vyššie.
Tento cenový rozdiel vyvolal rýchly nárast dovozu BEV vyrobených v Číne: podľa Komisie z 3,9 % podielu na trhu v roku 2020, na 25 % na konci roka 2023.
„Táto vlna lacného dovozu predstavuje “hrozbu hospodárskej ujmy” pre priemysel EÚ, ktorá by mohla viesť k ničivým stratám a ohroziť viac ako 12 miliónov priamych a nepriamych pracovných miest,“ varuje výkonný orgán.
Clá až do 37,6%
EK zdôraznila, že práve preto je potrebné zaviesť dovozné clá – aby sa vyrovnala výhoda, ktorú poskytujú subvencie.
V rozhodnutí uverejnenom včera, vo štvrtok 4. júla, sa predpokladajú diferencované clá vypočítané podľa materskej spoločnosti, ročného obratu a predpokladanej výšky prijatých dotácií.
Tieto clá sa budú uplatňovať nad rámec existujúcej 10-percentnej sadzby, konkrétne pre BYD vo výške 17,4 %, Geely na úrovni 19,9% a SAIC až 37,6%.
Na ostatných výrobcov BEV v Číne, ktorí spolupracovali pri prešetrovaní, vrátane spoločností Tesla a BMW, bude uvalené clo vo výške 20,8 %. Výrobcov BEV, ktorí pri prešetrovaní nespolupracovali, sa bude týkať clo vo výške 37.6%.
Zavedenie opatrení bude mať zatiaľ dočasný charakter. Colné orgány budú od čínskych vývozcov požadovať bankové záruky namiesto hotovosti. V praxi to znamená, že koneční zákazníci nemusia okamžite zaznamenať zmenu “vo svojich vreckách “.
Prvé hlasovanie členských štátov sa uskutoční o dva týždne. Hlasovanie však bude nezáväzné a bude slúžiť len na otestovanie politickej atmosféry.
Clá zostanú v platnosti až do prijatia konečného rozhodnutia, ktoré má byť o štyri mesiace. Konečné rozhodnutie by teoreticky mohli členské štáty zablokovať kvalifikovanou väčšinou.
Nemecko a Maďarsko patria medzi krajiny, ktoré sa pravdepodobne postavia proti týmto clám, hoci nemusia dosiahnuť potrebný počet hlasov na zmarenie iniciatívy. (Čo je najmenej 15 členských štátov.)
Rokujú o riešeniach
Medzitým budú prebiehať rokovania medzi Bruselom a Pekingom o možných riešeniach, ktoré by mohli zabrániť trvalému zavedeniu ciel.
„S Čínou naďalej intenzívne rokujeme o vzájomne prijateľnom riešení. Akýkoľvek výsledok nášho vyšetrovania, o ktorom sa bude rokovať, musí jasne a v plnej miere riešiť obavy EÚ a musí byť v súlade s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie (WTO),“ uviedol vo vyhlásení Valdis Dombrovskis, výkonný podpredseda Komisie zodpovedný za obchod.
Nádej na prielom je však napriek tomu malá: Peking napadol vyšetrovanie po formálnej aj obsahovej stránke a označil ho za “holý protekcionistický akt”, ktorý “umelo vytvoril a zveličil takzvané subvencie”. Peking tiež prisľúbil, že “prijme všetky potrebné opatrenia na dôslednú ochranu legitímnych práv a záujmov čínskych spoločností”.
Minulý mesiac čínske ministerstvo obchodu začalo antidumpingové vyšetrovanie dovozu bravčového mäsa pochádzajúceho z EÚ. Tento krok sa všeobecne považuje za “predohru” k odvetným opatreniam. Poľnohospodárstvo a letectvo sa považujú za sektory, ktoré sú hnevom z Pekingu najviac ohrozené.
Prečítajte si tiež :
- BYD: Čínsky výrobca elektrických vozidiel vstupuje do Európy
- BYD predbieha Teslu a môže sa stať najväčším predajcom elektrických vozidiel v Európe
- Bude nasledovať odveta Číny?