Bratislava 20. júna 2024 (HSP/Foto:TASR/AP/dpa-Marijan Murat)
Zvýšenie ciel na čínske elektromobily pripravuje pôdu pre obchodnú vojnu s Čínou. Pritom európske automobilky dovážajú z Číny viac ako 90 % kľúčových materiálov pre elektromobily a batérie
Človek by sa dnes musel veľmi snažiť, aby nevidel alebo si neuvedomil, že politická špička , ktorá zostala pri moci po voľbách do Európskeho parlamentu, vytrvalo ničí hospodárstvo zjednotenej Európy, uvádza portál FondSK. Jasným príkladom toho bolo zatlčenie ďalšieho „klinca do rakvy“ donedávna prosperujúceho európskeho automobilového priemyslu. Na základe správ bruselského vydania Euractiv 12. júna EÚ oznámila, že na elektromobily vyrobené v Číne uvalí dodatočné clá vo výške 17,4 % až 38,1 %. Komisia tak rozhodla po predbežných výsledkoch antisubvenčného vyšetrovania, ktoré začalo ešte minulý rok v októbri a ktorého výsledky údajne ukázali, že čínske elektromobily sú podporované zo strany štátu, čo vytvára neprimerané konkurenčné prostredie pre európskych výrobcov batériových elektrických vozidiel, ako vyhlásil podpredseda Európskej komisie Margaritis Schinas. Táto podpora údajne spôsobuje obavy medzi európskymi výrobcami, ktorí cítia ohrozenie narušenia trhu zo strany čínskych konkurentov a zvýšené clá si údajne nástojčivo želala väčšina predstaviteľov európskeho priemyslu. „Keď naši partneri porušujú pravidlá, budeme sa domáhať svojich práv,“ uviedol vo vyhlásení výkonný podpredseda Komisie Valdis Dombrovskis, ktorý však akosi zabudol, že každá palica má dva konce.
Hoci by sa clá EÚ mali formálne zaviesť od 4. júla 2024, oznámenie obchodnej jednotky Európskej komisie, ktorú vedie komisár Valdis Dombrovskis, je zatiaľ predbežné. Snaha údajne bude začať rokovania s Čínou a prípadne zmeniť konečnú sadzbu alebo ju úplne zrušiť vo finálnom rozhodnutí, ktoré sa musí prijať do novembra 2024. O konečnej sadzbe vyrovnávacích ciel bude hlasovať Rada. Na jej zablokovanie bude potrebná „kvalifikovaná“ väčšina členských štátov, čo znamená najmenej 15 krajín zastupujúcich 65 percent celkového počtu obyvateľov EÚ.
Podpredseda Európskej komisie Dombrovskis na rovinu povedal: „Dnes sme dosiahli dôležitý míľnik v našom antisubvenčnom vyšetrovaní. Je to na základe jasných dôkazov z nášho rozsiahleho vyšetrovania a v plnom súlade s pravidlami WTO.“ Keby mal vedľa seba Číňana, povedal by isto, že pravidlá WTO zakazujú protekcionizmus. Číňania však neboli pozvaní…
Brusel sa pritom rozhodol potrestať každú čínsku automobilku separátne: štátnu SAIC – najvyšším clom 38,1 %, Geely clom 20 % a BYD najnižším clom 17,4 %. Ale čo Tesla, Dacia a BMW, ktoré vyrábajú autá v Číne? Podľa mimovládnej organizácie Transport & Environment v roku 2023 bolo 19,5 % elektromobilov predaných v Európe vyrobených v Číne, vrátane automobilov západných výrobcov. A očakávalo sa, že čínske značky ako BYD a MG by mohli v tomto roku dosiahnuť trhový podiel 11 %. Brusel teda zároveň uvalil 21-percentné clo na západné značky vyrobené v Číne.
Múdri Číňania sa rozhodli neukazovať prstom na pochybenia samotného Bruselu a nespýtali sa: „A čo zákony trhu a váš vlastný colný protekcionizmus?“ v reakcii na vyhlásenie hovorcu hlavnej lobistickej skupiny EÚ BusinessEurope, že „Čína musí uznať, že EÚ musí chrániť konkurencieschopnosť svojho priemyslu“. Hovoriť hluchému, že je hluchý, nie je čínsky spôsob vedenia dialógu.
Čínska obchodná komora pri EÚ, ktorá zastupuje viac ako tisíc čínskych spoločností pôsobiacich v celom bloku, v reakcii na tento krok Brusel upozornila, že obe strany by mali riešiť „trenice týkajúce sa elektrických vozidiel prostredníctvom dialógu a konzultácií“. Bolo zrejmé, že zvýšené clá zhoršia napätie vo vzťahoch medzi Čínou a EÚ, ktoré sú už teraz napäté pre tvrdenia Bruselu o „nadmerných čínskych výrobných kapacitách“ a z toho vyplývajúcej údajnej „nekalej konkurencii zo strany čínskych firiem, ktorých ceny sú deformované priamymi a nepriamymi výhodami poskytovanými čínskym štátom domácim výrobcom“.
Dňa 4. júla, keď clá vstúpia do platnosti, by sa teda dalo predpokladať, že raj na európskom trhu pre čínske elektrické vozidlá sa musí skončiť.
Peking však na tento krok Bruselu reagoval v ten istý deň. 12. júna na obed vydalo čínske ministerstvo obchodu na svojej webovej stránke vyhlásenie, v ktorom sa uvádza: „Čína je mimoriadne znepokojená a mimoriadne nahnevaná skutočnosťou, že EÚ ignorovala opakovaný aktívny nesúhlas Číny s takýmito protekcionistickými opatreniami EÚ a jej výzvy na diskusiu medzi vládami a priemyselnými odvetviami ostatných členských štátov EÚ. „Európska komisia jednou rukou vysoko dvíha zástavu ekologického rozvoja a druhou rukou sa oháňa veľkou palicou protekcionizmu, aby spolitizovala a využívala hospodárske a obchodné otázky na vydieranie.“ Číňania vyzvali Európsku komisiu, aby „primerane riešila hospodárske a obchodné rozdiely prostredníctvom dialógu a konzultácií“. To je jasný postoj. Nie je však jasné, ako dlho museli mudrci v Európskej komisii rozmýšľať, aby prišli na to, koľko bude trvať, kým sa dôsledky týchto krokov prejavia aj na prosperite ich vlastných výrobcov automobilov?
Len deň po tomto „sviatku pre európsky automobilový priemysel“ zástupcovia českého automobilového priemyslu uviedli, že zavedenie nových obchodných ciel na dovoz čínskych elektrických vozidiel, ktoré oznámila Európska komisia, nevyrieši problémy súvisiace s hospodárskou súťažou v Číne a môže byť kontraproduktívne. „Naopak, práve odstránenie obchodných bariér viedlo v posledných desaťročiach k rozšíreniu medzinárodného obchodu a prosperite, najmä v automobilovom sektore, ktorý je založený na významnom exporte,“ pripomenul bruselským stratégom výkonný riaditeľ českého Združenia automobilového priemyslu Zdeněk Petzl. A varoval, že Čína by mohla podniknúť odvetné opatrenia voči Európe a USA, čím by sa zhoršili už aj tak napäté obchodné vzťahy, keďže európske automobilky dovážajú z Číny viac ako 90 % kľúčových materiálov pre elektromobily a batérie. Akékoľvek narušenie tohto dovozu by mohlo viesť k zvýšeniu dovozných cien a ohroziť ambiciózne ciele EÚ v oblasti znižovania emisií oxidu uhličitého.
Nemecké združenie automobilového priemyslu VDA a vládni ministri kritizovali ohlásené clá EÚ na elektromobily vyrobené v Číne, pretože zasiahnu aj európske spoločnosti vyrábajúce autá v Číne. „Toto opatrenie ďalej zvyšuje riziko globálneho obchodného konfliktu,“ uviedla šéfka VDA Hildegard Müllerová. Dacia a BMW budú teraz čeliť 21-percentnému dovoznému clu, teda vyššiemu ako čínska spoločnosť BYD.
Kto teda nakoniec koho vytrestá?
Na túto otázku odpovedá veľkým titulkom portál Business Insider: „Do Európy prichádza čínsky elektromobil za 10 000 dolárov. Prepáč, Amerika.“ Čínska spoločnosť BYD, najväčší konkurent Tesly, totiž plánuje uviesť svoj lacný elektrický hatchback Seagull v Európe už o rok. Jeho základný model sa v Číne v súčasnosti predáva za menej ako 10 000 USD. „Zatiaľ čo niektorí americkí vodiči snívajú o cenovo dostupných elektromobiloch, Amerika musí sledovať, ako zvyšok sveta získava prístup k najlacnejším elektromobilom na trhu,“ píše portál. Teraz však kvôli clám, ktoré zaviedol Brusel, vedenie BYD očakáva, že auto sa bude predávať za približne 21 500 USD. Užite si ten rozdiel, Európania. A po tom, čo Biely dom minulý štvrtok oznámil, že na elektromobily čínskych značiek uplatní 100-percentnú daň s odvolaním sa na „ohrozenie amerických podnikov“, môžu americkí automobiloví nadšenci len snívať o tom, že im miestne automobilky poskytnú elektrický automobil, ktorý bude stáť do 30 000 dolárov. Sľúbil im to však sám Elon Musk a pár dní po ňom potvrdil aj generálny riaditeľ Fordu Jim Farley, že jeho spoločnosť pracuje na elektromobiloch, ktoré budú stáť od 25 000 do 30 000 dolárov.
To je však slabá útecha pre obyvateľov zjednotenej Európy. Tú teraz ešte viac zjednocuje nerozum bruselských úradníkov, ktorých rastúce ambície na úkor euroobčanov systematicky ničia už aj tak chradnúce hospodárstvo EÚ.
Čínski predstavitelia naznačili, že táto ázijská veľmoc by v reakcii na európske a americké clá mohla zaviesť až 25 % dane na dovážané autá. Čína však môže odpovedať na kroky EÚ aj asymetricky. V pondelok oznámila antidumpingové vyšetrovanie európskeho bravčového mäsa. Hoci tento krok vyvolal medzi výrobcami obavy, nepredstavoval zatiaľ eskaláciu, ktorej sa niektorí obávali. Údery na tak citlivú a silne dotovanú oblasť akou je spoločná poľnohospodárska politika, však môžu veľmi nepríjemne zasiahnuť tento nestabilný sektor najmä po nedávnych masívnych protestoch po celej EÚ.
Prečítajte si tiež:
- Experti varujú: Blíži sa koniec blahobytu. Európu čaká nezávideniahodná budúcnosť
- Boj s infláciou pokračuje, ECB však znižuje úrokové sadzby