Bratislava 23. marca 2023 (HSP/Foto:Pixabay)
Vo svete sa rozrastajú vrakoviská plné neopraviteľných áut. Netreba však za nárastom vrakov hneď hľadať staré diesle. Novodobé vrakoviská plnia práve najmodernejšie autá na elektrický pohon. Ich najslabším článkom je práve akumulátor. Aj najmenšie poškodenie akumulátora znamená, že niekedy musia byť autá vyradené z prevádzky aj s veľmi malým počtom najazdených kilometrov, keďže oprava je buď nemožná, alebo nerentabilná
U väčšiny elektromobilov nie je možné opraviť ani najmenšie poškodenie batérie, čo znamená, že niekedy sú autá odpísané aj s veľmi malým počtom najazdených kilometrov.
Akumulátory môžu stáť desiatky tisíc dolárov a predstavujú až 50 % ceny elektromobilu, takže ich výmena je často neekonomická.
Zatiaľ čo niektorí výrobcovia automobilov ako Ford Motor Co (FN) a General Motors Co (GM.N) uviedli, že (údajne) uľahčili opravu batérií, Tesla Inc (TSLA.O) zvolila opačný smer so svojím modelom Y vyrobeným v Texase, ktorého nová štrukturálna batéria bola odborníkmi opísaná ako s „nulovou opraviteľnosťou”.
Sandy Munro, šéf spoločnosti Munro & Associates so sídlom v Michigane, ktorá sa zaoberá likvidáciou vozidiel a radí výrobcom automobilov, ako ich vylepšiť, uviedol, že batéria Model Y má „nulovú opraviteľnosť”.
“Štrukturálna batéria Tesla ide priamo do mlynčeka,” povedal Munro.
Na situáciu ohľadom elektromobilov museli reagovať aj poisťovne. Tie upozorňujú, že poistné za elektromobily sa bude z roka na rok zvyšovať. V súčasnosti je poistné pre elektromobily asi o 27 % vyššie v porovnaní s poistným konvenčných áut.
„Poškodenia batérií elektromobilov predstavujú len niekoľko percent z poistných udalostí vozidiel v Nemecku, ale vyžiadajú si až osem percent nákladov na vyrovnanie škôd,” uviedla poisťovňa Allianz. To núti poisťovne odpisovať aj autá, ktoré majú najazdených len niekoľko tisíc kilometrov. Výsledkom je prudký rast poistného a poklesu ziskov poisťovní. Navyše sa poškodené batérie hromadia na smetiskách, keďže v tomto smere neexistuje funkčný recyklačný reťazec.
„Elektromobily si kupujeme z dôvodov trvalej udržateľnosti,” povedal Matthew Avery, riaditeľ výskumu Thatcham Research. „Lenže elektrické autá nie sú veľmi udržateľné, ak musíte po menšej kolízii zahodiť celú batériu.” Akumulátory môžu stáť desiatky tisíc eur, pričom často predstavujú až 50 percent ceny elektromobilu, takže ich výmena je zväčša neekonomická. Podľa Bankrate aj malá nehoda elektromobilu, ktorá vedie k poškodeniu batérie, znamená jej výmenu, pričom náklady na opravu presiahnu 15 000 dolárov. Tak napríklad náhradná batéria pre Teslu Model 3 za 43 000 dolárov môže stáť až 20 000 dolárov.
Pokiaľ Tesla a iní výrobcovia automobilov nevyrobia ľahšie opraviteľné batérie a neposkytnú tretím stranám prístup k údajom o batériových článkoch, už aj tak vysoké poistné bude naďalej rásť, keďže predaje elektromobilov porastú a viac áut s nízkym počtom najazdených kilometrov bude po kolíziách vyradených, uviedli poisťovatelia a odborníci z odvetvia.
“Počet prípadov sa bude zvyšovať, takže manipulácia s batériami je kľúčovým bodom,” uviedol Christoph Lauterwasser, výkonný riaditeľ Allianz Center, výskumného inštitútu vlastneného Allianz (ALVG.DE ).
Lauterwasser poznamenal, že výroba batérií EV emituje oveľa viac CO2 ako modely na fosílne palivá, čo znamená, že elektromobily musia prejsť tisíce kilometrov, kým tieto mimoriadne emisie kompenzujú.
Aké sú emisie pri výrobe batérií do elektromobilov? Výroba 75 kilowatthodinovej batérie pre Teslu Model 3, vytvorí emisie na úrovni 4 500 kg CO2, ak by bola vyrobená v továrni na batérie Tesla v Nevade. To sú emisie ekvivalentné nájazdu 20 000 kilometrov s bežným benzínovým sedanom.
Neexistujúci systém recyklácie batérií problém ešte zhoršuje, preto je na stole dňa otázka či akumulátory elektromobilov promptne nezahltia životné prostredie.
Elektromobily sa majú vyrábať aj v plánovanom závode Volvo na východe Slovenska.
Dočasne poverený predseda vlády Heger v stredu rokoval s prezidentom Zväzu automobilového priemyslu SR ohľadom plánovaného rozhodnutia Európskej únie ukončiť výrobu benzínových a naftových motorov po roku 2035, s ktorým súhlasilo aj Slovensko. Predstavitelia automobilového priemyslu na Slovensku počítajú s prechodom na elektromobilitu, automobilky sú naň pripravené.
„Ako krajina, ktorá je silne naviazaná na automobilový priemysel, máme záujem udržať konkurencieschopnosť našich závodov aj v ekologickej ére automobilového priemyslu,” povedal Heger.