Prvé električky začali v Košiciach jazdiť pred 106 rokmi, keď pôvodnú konskú a parnú mestskú železnicu nahradili elektrické vozne. Slávnostné otvorenie osobnej električkovej dopravy sa pred košickou radnicou a divadlom konalo 28. februára 1914. Trate sa začali elektrifikovať krátko pred prvou svetovou vojnou v roku 1913.
V súčasnosti má DPMK Košice k dispozícii 98 električiek. „Konkrétny počet denne vypravených koľajových vozidiel sa mení v závislosti odo dňa v týždni. V priemere premáva denne 60 električiek počas pracovného týždňa a 30 električiek počas víkendov,“ uviedla Petrušová. Ako ďalej dodala, v minulom roku prepravil DPMK viac ako 82 miliónov osôb, z toho takmer 26 miliónov električkami.
V Košiciach sa v nedávnej minulosti zrealizovali tri etapy modernizácie električkových tratí. Počas prvej etapy Stavby integrovanej koľajovej dopravy (IKD) za takmer 40 miliónov eur v rokoch 2014 až 2015 zrekonštruovali centrálnu časť košickej mestskej siete. Na prvú etapu nadväzovala v roku 2015 druhá etapa pod názvom Modernizácia električkových uzlov (MEU), ktorá stála viac ako 21 miliónov eur. Následne v rokoch 2016 až 2018 v etape s názvom Modernizácia električkových tratí (MET1) zrekonštruovali úseky v širšom centre Košíc za viac ako 90 miliónov eur.
Mesto Košice plánuje druhú etapu modernizácie električkových tratí, takzvaný MET2. Predpokladané náklady sú približne 135 miliónov eur bez DPH. Modernizácia sa plánuje v katastrálnych územiach Južné mesto, Barca, Jazero a Skladná. “Keďže ide o finančne veľmi náročný projekt a mesto momentálne nemá finančné zdroje na to, aby zvládlo modernizáciu týchto úsekov z vlastných zdrojov, plánujeme sa v rámci nového programového obdobia eurofondov 2021 – 2027 v prípade vypísanej výzvy o ne uchádzať. Ak by sa to podarilo, realizáciu projektu MET 2 očakávame najskôr po roku 2023,“ uviedol ešte skôr hovorca mesta Vladimír Fabian.
Električková doprava v Košiciach je spolu s bratislavskou električkovou dopravou jediný systém tohto druhu dopravy na Slovensku.