Bratislava 4. decembra 2024 (TASR/HSP/Foto:TASR-Martin Baumann)
Aktualizované 4. decembra 16:12
Zvýšenie platov učiteľov od januára 2025 nie je reálne, no ministerstvo školstva rokuje o tom, aby sa zvýšili v priebehu budúceho roka. Po stredajšom rokovaní vlády to uviedol minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD). Zopakoval, že ak dôjde v budúcom roku k valorizácii platov, bude sa hradiť z vnútorných úspor rezortu. So školskými odborármi bude podľa svojich slov komunikovať ešte aj do Vianoc. Rokovania prebiehajú tiež s Ministerstvom financií (MF) SR aj v súvislosti so schváleným rozpočtom na budúci rok
Drucker podľa svojich slov ponúkol odborárom úspory napríklad v oblasti kompenzačného príspevku. “Ponúkol som partnerom odborárom, že nebudeme kompenzovať všetky regióny, ale len tie najväčšie rozdiely, to sa bude týkať Bratislavy, Trnavy, Košíc. To je značná úspora peňazí, ktoré by sa presunuli na zvýšenie miezd,” povedal minister novinárom.
Ušetriť by sa dalo podľa neho aj na základe revízie financovania škôl, ktorú robili s MF. “Ukázalo sa, že dávame extra sto miliónov eur na malé školy, aby prežili, ale ukazuje sa, že v nich dosahujú žiaci o 20, 30 percent horšie výsledky,” skonštatoval s tým, že by sa dalo postupnými krokmi diskutovať na školách a regiónoch o spájaní škôl. Zdôraznil, že prioritou nie je spájať školy, ktoré fungujú ako jediné v malých obciach. Zamerať sa podľa neho treba na veľké mestá, kde sú blízko seba viaceré školy. Ďalšiu možnosť úspor vidí v tom, že nebude dostatok asistentov učiteľov a nahradia ich učitelia. S MF rokujú aj o potrebe prostriedkov na rok 2026 a ďalšie roky.
“Rokovania prebiehajú aj naďalej, pretože zástupcovia odborov v rezorte školstva neboli spokojní s jednorazovou odmenou 800 eur pre všetkých zamestnancov v štátnej a vo verejnej službe v roku 2025. Žiadajú rast miezd nad rámec schváleného rozpočtu verejnej správy. Minister Tomáš Drucker požiadavky na lepšie odmeňovanie pracovníkov v školstve podporuje,” uviedli pre TASR z odboru komunikácie a marketingu na ministerstve školstva. Snahou je podľa ministra nájsť riešenie, ktoré bude udržateľné pre verejné financie v roku 2025, ako aj v ďalších rokoch. Ministerstvo školstva to uviedlo aj v reakcii na výhrady opozičného PS, ktoré vyčíta vláde, že si neplní vlastné programové vyhlásenie. V ňom kabinet avizoval každoročnú valorizáciu platov pedagogických a odborných zamestnancov.
Vedenie Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku koncom minulého týždňa upozornilo, že školskí zamestnanci sú pripravení riešiť svoju nespokojnosť aj inak ako tichým protestom. Nevyhovuje im financovanie regionálneho či vysokého školstva. Odborári poukazujú aj na potrebu riešenia odmeňovania nepedagogických zamestnancov. Odborári požadovali pri rokovaniach tiež zvýšenie platov všetkých zamestnancov školstva o desať percent.
Drucker: Pripravujeme koncept povinného predprimárneho vzdelávania od 3 rokov
Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR pripravuje koncept povinného predprimárneho vzdelávania pre deti od troch rokov. Uviedol to v stredu minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD). Verí, že ho predstavia v budúcom roku. Považuje ho za jedno z kľúčových opatrení vo vzťahu k deťom zo slabšieho socioekonomického prostredia či z marginalizovaných rómskych komunít. Vzdelávanie treba podľa neho priniesť do čo najskoršieho veku dieťaťa.
Zmena pravdepodobne ešte nebude podľa Druckera účinná od najbližších školských rokov, ale ide o trend, ktorý funguje aj v ostatných krajinách. “Potrebujeme vzdelávanie priblížiť deťom najranejšieho veku, predovšetkým tým skupinám, ktoré majú v domácom prostredí obrovský problém dostať vzdelávacie návyky,” zdôraznil minister po rokovaní vlády.
Takisto sa podľa neho pripravuje zmena kurikula, aby deti získavali základné zručnosti. Dodal, že to potrebujú najmä deti zo slabšieho socioekonomického prostredia, ktorých rodičia či starí rodičia často neabsolvovali ani povinnú školskú dochádzku. “V takýchto sociálne uzatvorených skupinách nemajú deti šancu sa dostatočne dobre pripraviť na vzdelávanie od piatich rokov,” uzavrel.