Bratislava 28. septembra 2023 (HSP/Foto:TASR/AP- Luca Zennaro/Pool ANSA via AP)
Počas spiatočného letu z Marseille do Ríma 23. septembra pápež František novinárom povedal, že eutanázia a potrat sú skutky, ktoré sa “zahrávajú so životom”
“So životom sa nehrá, ani na začiatku, ani na konci. Nehrá sa s ním,” povedal a dodal: “Či už ide o zákon nenechať rásť dieťa v matkinom lone, alebo o zákon o eutanázii v chorobe a starobe. Nehovorím, že je to vec viery, ale je to ľudská vec: existuje škaredý súcit.”
Počas letu sa francúzsky novinár osobitne opýtal pápeža Františka, či hovoril s francúzskym prezidentom Emmanuelom Macronom o zákone o asistovanej samovražde a eutanázii, ktorý je v súčasnosti predložený francúzskej vláde a o ktorom sa má hlasovať do konca mesiaca. Pápež povedal, že s Macronom počas svojej návštevy nehovoril, ale že prezidentovi už povedal svoje názory na túto otázku, keď bol Macron minulý rok vo Vatikáne.
“So životom sa nedá hrať ani na začiatku, ani na konci. Nemôžeme sa hrať…” povedal.
.
Pápež dal počas letu jasne najavo, uviedol The Catholic Leader, že postavenie sa proti eutanázii a potratom nie je vecou názoru a že sa nikdy nemáme “hrať so životom”. Odporučil román Mons. Roberta Hugha Bensona “Pán sveta” z roku 1907, ktorý “ukazuje, ako to nakoniec dopadne, (keď) odstránime všetky rozdiely, a tiež odstránime všetku bolesť, ako napríklad v prípade eutanázie…”, píše LiveAction.
“Škaredý” – alebo pomýlený – súcit pomohol zaviesť kultúru smrti v Amerike a na celom svete. V prípade potratov, ak sa tehotná žena považuje za príliš mladú alebo príliš chudobnú na to, aby mala dieťa, potrat sa považuje za “súcitnú” voľbu. To isté platí pre ženy, ktoré čakajú dieťa s genetickým ochorením alebo postihnutím, alebo pre ženy, ktoré čelia komplikáciám počas tehotenstva. Nad týmito situáciami sa lámu srdcia, ale namiesto toho, aby sa postavili na stranu žien a detí a poskytli im podporu, obhajcovia potratov tvrdia, že súcitný čin je nátlak na jednotlivcov, aby podstúpili interrupciu.
To isté platí pre eutanáziu a asistovanú samovraždu. Keď sa mladý, práceschopný človek pokúsi o samovraždu, považuje sa to za tragédiu. Ale osoby s chorobou alebo postihnutím, bez ohľadu na ich vek, sú tlačené do predčasnej smrti, ich samovraždy sú oslavované. Hovorí sa nám, že je súcitné umožniť ľuďom zomrieť samovraždou, ak ich život môže zahŕňať akúkoľvek mieru utrpenia. Ako zdôrazňuje pápež František, toto nie je skutočný súcit.