Kyjev 21. júla 2023 (HSP/Foto:Screenshot, RIA Novosti)
Ukrajinská novinárka Diana Pančenko, viac ako 15 rokov pôsobila ako investigatívna novinárka a moderátorka televíznych kanálov News One, ZIK a 112 Ukraine. Po ich zákaze režimom Zelenského a začatím trestného stíhania proti nej za jej otvorené vyjadrenia k prebiehajúcemu konfliktu bola nútená z Ukrajiny utiecť a pokračuje vo svojej investigatívnej novinárskej činnosti na Youtube, kde má takmer 600 000 abonentov a na Telegrame ďalších takmer 150 000
Prinášame vám jej kritický pohľad na Dohodu o obilí a ekonomickú situáciu na Ukrajine:
Teraz je to oficiálne: dohoda o obilí je zrušená. Už dávnejšie som o tom hovorila: Rusko už mnoho mesiacov znižuje kapacitu obilného koridoru. Na papieri existovala dohoda. V skutočnosti: od mája nefunguje. Počas tohto obdobia Rusko zabezpečilo realizáciu svojho vývozu.
Peskov uviedol, že Rusko sa okamžite vráti k „obilnej dohode“, len čo budú splnené dohody, ktoré sa ho týkajú.“ Ako napríklad pripojenie Rosselchozbanky k systému SWIFT. Rusko sa však bez SWIFT-u celkom dobre zaobíde. Dosahuje rekordy, pokiaľ ide o vývoz obilia. Zároveň vytvára svoj vlastný platobný systém v rámci BRICS.
Dá sa predpokladať, že ukrajinské údery na Sevastopoľ a Krymský most súvisia s ukončením dohody o obilí. Rozhodli sa ísť vabank.
Pritom všetky reči o tom, že obchodné lode budú plávať samostatne, bez dohody s Ruskom, sú len propagandou pre naivných. Ukrajina nemá vlastnú flotilu. Obrovská flotila, ktorá zostala po ZSSR, bola rozkradnutá. A zahraničná flotila si radšej pôjde po náklad do pokojného rumunského prístavu Konstanca než do vojnovej zóny Odesy.
Reálne nie sú ani rozhovory o vytvorení ukrajinského poistného fondu pre majiteľov lodí, ktorí sa chystajú plaviť do Odesy. Ukrajina je zbankrotovaná krajina. Ešte pred vojnou považovali majitelia lodí Ukrajinu za jednu z najzkorumpovanejších krajín na svete. Teraz akékoľvek takéto iniciatívy už vôbec nevzbudia dôveru.
Pričom z dôvodu bezpečnosti plavby môže kapitán kedykoľvek zmeniť trasu, aby zachránil posádku a loď. Akonáhle nad ním preletí čo i len jeden dron. Všetky vyhlásenia pre médiá sú teda čisto symbolické. Rusko postupne vytesňuje Ukrajinu zo svetového trhu s potravinami.
Ukrajinská ekonomika sa rúca
Po zablokovaní „obilného koridoru“ Rusko oznámilo, že za cieľ možno považovať všetky lode, ktoré plávajú do ukrajinských prístavov. A dokonca aj prenajaté lode zahraničných vlastníkov lodí smerujúce do ukrajinských prístavov na Dunaji (vždy fungovali voľne) sú požiadané, aby zrušili zmluvu alebo preložili náklad do Konstancy alebo Bulharska aby bol náklad a posádka v bezpečí.
Prestaňte počúvať hysterických analytikov a politikov, ktorí rozprávajú o tom, ako budú lode plávať bez dohody s Ruskom. Vôbec nechápu, o čo ide. Ak Rusko okrem Odesy zablokuje aj dunajské prístavy, bude to definitívny kolaps ukrajinskej ekonomiky a agropriemyselného komplexu. Posledného odvetvia, ktoré prinášalo do krajiny až 50 % devíz.
Dunajské prístavy však slúžia nielen na vývoz obilia, ale aj na dovoz pohonných hmôt, ktoré sú pochopiteľne zahrnuté v cene úplne každého výrobku. Najmä teraz, s dlhšou logistickou trasou dovozu, to má mimoriadny dopad.
Keď si pomyslím, ako budú žiť ukrajinskí dôchodcovia, mám slzy v očiach. Celý svoj život strávili budovaním tejto krajiny. Ale prišli usmievaví podvodníci, rozhodli sa hrať na politikov a všetko zničili do základov…
Pančenko sa zamýšľa aj nad argumentáciou ruskej strany:
Putin, Lavrov, FSB, Bezpečnostná rada… tvrdia, ako veľmi bolo Rusko podvedené v prípade obchodu s obilím… V skutočnosti Rusko od prvého mesiaca postupne znižuje kapacitu obilného koridoru. Od júna Rusko vôbec nepúšťa lode do ukrajinských prístavov. A do 17. júla (koniec platnosti dohody o obilí) neprijímalo žiadosti o tranzit. DOHODA NEFUNGOVALA OD MÁJA!
Počas roka najtvrdších sankcií, bez flotily, za neustáleho sťažovania v médiách, Rusko zvýšilo vývoz obilia o 22 miliónov ton teda o 7 miliárd dolárov! Ukrajina prišla o 15 miliónov ton vývozu.
Ministerstvo poľnohospodárstvo USA (USDA) predpovedá na tento rok spad o ďalších 21 %. V porovnaní s rokom 2021 to bude dvojnásobný pokles!
Trocha investigatívnej práce
Hlavným ruským vývozcom obilia, ktorý vlastní ruské obilné terminály v Čiernom mori, je DEMETRA Holding. Jej beneficientami sú Vneštorgbank (VTB) a Marathon Group. Hlavným akcionárom VTB je ruská vláda. Hlavným akcionárom spoločnosti Marathon je zať ministra zahraničných vecí Lavrova. Ministrom poľnohospodárstva Ruskej federácie je Patrušev (syn šéfa Bezpečnostnej rady). Podpredseda VTB je Bortnikov (syn riaditeľa FSB). Ruská vláda, ministerstvo zahraničných vecí, Bezpečnostná rada, FSB sú teda priamo zainteresovaní a dokonale chápu, čo sa deje v tomto globálnom biznise… A zámerne uskutočňujú strategickú expanziu na svetový trh s potravinami v snahe prebrať aj ukrajinský podiel na tomto trhu!
Európska komisia zároveň ukladá zákaz dovozu/tranzitu ukrajinského obilia. Taktiež obmedzuje kapacitu logistiky. Následne vyvíja tlak na ceny na Ukrajine. Agentúra Reuters tento týždeň uverejnila článok, podľa ktorého agroexportéri z EÚ neočakávajú od novej sezóny nič dobré, pretože ruské toky obilia ovládajú všetky trhy.
Ťažbu ropy a plynu možno rýchlo znížiť alebo zvýšiť. Ťažšie je zväčšiť obrábané plochy alebo prestať kŕmiť 8 miliárd obyvateľov sveta. A Rusko preberá svetový trh s potravinami. A nejde len o miliardy, ale aj o politický vplyv v Afrike a na Blízkom východe. Medzitým sa Ukrajina pripravuje o posledné odvetvie, ktoré prináša štátu peniaze…
Reakcia Kyjeva
Kyjev bude od 21. júla považovať lode plávajúce cez Čierne more do ruských prístavov za lode prepravujúce vojenský náklad, uviedlo ukrajinské ministerstvo obrany na svojom kanáli Telegram.
“Ministerstvo obrany Ukrajiny upozorňuje, že od 21. júla 2023 od 00.00 h môžu byť všetky plavidlá, ktoré sa plavia vo vodách Čierneho mora smerom k námorným prístavom Ruskej federácie a ukrajinským námorným prístavom nachádzajúcim sa na území Ukrajiny dočasne okupovanom Ruskom, považované Ukrajinou za plavidlá prepravujúce vojenský náklad so všetkými príslušnými rizikami,” spresnilo ministerstvo.
Ukrajinské ministerstvo obrany tiež vyhlásilo za nebezpečnú plavbu v oblastiach severovýchodnej časti Čierneho mora a Kerčského prielivu od 20. júla. Kyjev už zverejnil príslušné navigačné informácie.