Bratislava 9. júna 2021 (TASR/HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian, Pixabay)
V niektorých regiónoch rezort školstva dlhodobo eviduje, že chýbajú jednotliví učitelia predmetov. Minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS) uviedol, že ide prioritne o učiteľov matematiky, fyziky a chémie. Druhým nedostatkom, kde cítiť nedostatok pedagógov, je oblasť jazykových zručností alebo telesnej výchovy
Šéf rezortu školstva si myslí, že sa je potrebné pozrieť na jednotlivé aprobácie alebo spôsoby, ako sa vzdelávajú. “Druhá vec je, čo sa týka atraktivity finančného ohodnotenia, myslím si, že je to dlhodobá otázka a musíme urobiť kroky na to, aby profesia učiteľa všeobecne bola v spoločnosti považovaná a aj odmenená finančne,” povedal Gröhling.
Dopyt po nových učiteľoch sa opäť zvyšuje. V máji bolo zverejnených takmer 680 pedagogických ponúk a ďalších 181 za prvých šesť júnových dní. Školy aktuálne uverejňujú najvyššie počty pracovných inzerátov pre učiteľov. Potvrdzujú to čísla portálu Edujobs.sk, na ktorom môžu školy uverejňovať svoje ponuky. TASR o tom informovala PR manažérka Profesie Nikola Richterová.
“Až 65 percent spomedzi všetkých ponúk uverejnili základné školy. Na celom Slovensku je aktuálne najvyšší dopyt po učiteľoch druhého stupňa. Najžiadanejší sú uchádzači so zameraním na fyziku, matematiku a informatiku,” uviedla Richterová.
Najviac chýbajú učitelia prírodovedných predmetov
Odbor komunikácie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR pre TASR uviedol, že zverejnené informácie komentujú len jeden ukazovateľ, a to je počet pracovných ponúk.
“Nedozvedáme sa však o dôvodoch ponuky pracovného miesta. V každom prípade z informácií vyplýva, že školy sa zameriavajú na obsadenie učiteľských pozícií konkrétnych aprobácií,” uviedlo ministerstvo školstva.
Ide o aprobácie, kde dlhodobo rezort školstva eviduje nezáujem absolventov stredných škôl o štúdium učiteľských študijných odborov v konkrétnych aprobáciách – najmä prírodovedných.
“Môžeme sa domnievať, že zo strany zamestnávateľov môže ísť o potrebu zabezpečenia odbornosti vyučovania, pretože školy sú finančne zainteresované na úrovni odbornosti vyučovania,” poznamenal odbor komunikácie rezortu školstva.
V tejto oblasti je školám nápomocný aj zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch, ktorý umožňuje školám plánovať kvalifikačné vzdelávanie učiteľom, ktorí vyučujú konkrétne predmety neodborne.
“Po úspešnom absolvovaní kvalifikačného vzdelávania, ktoré je v súlade s plánom profesijného rozvoja, konkrétnemu učiteľovi prináleží príplatok za profesijný rozvoj, a to vo výške šesť percent tarifného platu a po dobu sedem rokov,” uzavrel rezort školstva.