Prešov 3. septembra 2019 (SITA/HSP/Foto:TASR-František Iván)
Hrubé tržby vo výške viac ako 482-tisíc eur pri návštevnosti presahujúcej 94-tisíc divákov zaznamenalo Divadlo Jonáša Záborského (DJZ) v Prešove vo svojej predchádzajúcej divadelnej sezóne. Odohralo počas nej 204 predstavení
Z nich 194 videli návštevníci na niektorej z troch domácich scén a desať predstavení uviedlo DJZ na zájazde. Pri príležitosti otvorenia v poradí 77. divadelnej sezóny, v ktorej divadlo pripravuje šesť premiér, to uviedol riaditeľ DJZ Ján Hanzo.
Minulá divadelná sezóna priniesla v porovnaní s tou predchádzajúcou v divadle nižšie čísla návštevnosti a tiež pokles hrubých tržieb. „Tie predstavujú peniaze, ktoré ľudia minuli v pokladnici divadla. Keďže sa v súčasnosti platí viac cez internet a objednávky, celkovo je objem prostriedkov vyšší,“ vysvetlil Hanzo. Hrubé tržby pritom v porovnaní medzi sezónami klesli zo 643-tisíc eur o vyše 161-tisíc eur na 482 070 eur, pričom návštevnosť divadla poklesla o zhruba desaťtisíc ľudí na 94 520. „Je to údaj z predajného systému všetkých registrovaných divákov, ktorým boli vydané vstupenky. Nie sú tu zahrnutí diváci, ktorí navštívia naše priestory v rámci aktivít, na ktoré vstupenky nie sú vydané,“ dodal pre agentúru SITA riaditeľ DJZ.
V porovnaní so sezónou 2016/17 však hrubé tržby v minulej divadelnej sezóne narástli o takmer 80-tisíc eur a návštevnosť o vyše osemtisíc divákov. Medziročný pokles a nárast tržieb pritom podľa Hanza nie je ničím výnimočný. Spôsobený je uvádzaním veľkých pôvodných muzikálových premiér, vďaka čomu sa sezónna návštevnosť pohybuje medzi 80- až 100-tisíc divákov. V minulej sezóne divadlo nový muzikál neuviedlo, v repertoári ponechalo vlastný slovenský muzikál Nikola Šuhaj z predchádzajúcej sezóny. „Divadlo sa nedá udržiavať ako kontinuálna fabrika, ktorá investuje a rastie. Vždy závisí od konkrétneho repertoáru. Keďže máme veľkú sálu s vyše 600 miestami na sedenie, tak produkcia v nej má potenciál zvýšiť, alebo ak je menšia, znížiť návštevnosť. Minulú sezónu sme nemali nový muzikál, čiže návštevnosť bola nižšia. Ale v týchto cykloch fungujeme už od roku 2005 a zase s príchodom nového muzikálu návštevnosť stúpne a odzrkadlí sa to aj na príjmoch,“ podotkol Hanzo pre agentúru SITA.
Práve muzikál Nikola Šuhaj sa napriek nižšiemu počtu divákov stal opäť najnavštevovanejším aj najčastejšie hraným predstavením minulej sezóny. Ľudia ho videli 37-krát a ďalšie reprízy zaradí divadlo do programu aj v tejto sezóne, v ktorej nový pôvodný muzikál na Veľkej scéne nechystá. V historickej budove DJZ však pripravuje muzikálové predstavenie Sugar na motívy filmu Niekto to rád horúce. „Keďže muzikál Nikola Šuhaj javí potenciál, že zvládne ďalšiu sezónu, lebo je veľmi dobre navštevovaný, tak sme mu dali ešte jednu sezónu navyše. A požiadavku po novom muzikáli vykryjeme muzikálom Sugar, kde si zase môžeme dovoliť vec, ktorú štandardne v muzikáloch na Veľkej scéne nedokážeme. A to mať živý band,“ vysvetlil riaditeľ divadla.
Premiéra nového muzikálu je naplánovaná na november. Už v septembri divadlo uvedie premiéru hry Šteňa a v budúcom roku sa chystá uviesť aj predstavenia Misery, Ťapákovci, Kráľová reč a rozprávku Medovníkový domček. „Nedržíme sa v tejto sezóne žiadnej nosnej idey, ale v podstate je to filmová sezóna. Väčšina titulov, ktoré budeme uvádzať, totiž mala svoj predobraz vo filme alebo bola sfilmovaná,“ dodal na záver Hanzo s tým, že v tejto sezóne si prešovské divadlo pripomenie aj storočnicu vzniku profesionálneho divadelníctva na Slovensku.