Košice 1. decembra 2019 (HSP/Foto:HSP)
Košičania majú po roku možnosť vidieť, ako vyzerá tá sľubovaná alternatíva k Smeru, ktorá mala priniesť slušnosť a „rozhýbať kraj“. Prípadová štúdia Košice, tak naznačuje, čo možno očakávať na celorepublikovej úrovni, ak sa riadenia ujmu rôzni aktivisti a predstavitelia súčasnej parlamentnej opozície
To, že sa rozvoj mesta úplne zastaví a ani zvyšné električkové trate sa už rekonštrukcie nedočkajú mohol predpokladať každý, kto si riadenie mesta tzv. pravicou pamätá. To znamená servisný režim – kúriť, svietiť, na nič iné nie sú prostriedky.
V tomto duchu sa nieslo aj rozhodnutie vedenia mesta, ktoré vybudovanie charitného domu pre bezdomovcov, nahradilo zakúpením stanov v štýle Iglu. Písali sme o tom tu.
Čo však nemilo prekvapilo aj voličov zmeny, bolo rozhodnutie košického mestského zastupiteľstva, že Košice nebudú hostiteľským mestom XVI. Letného Európskeho olympijského festivalu mládeže 2021, EYOF. Rozhodnutím prišli Košice o jedinečnú príležitosť spropagovať mesto a podporiť hotelierske či gastronomické služby, ale hlavne o zrekonštruované a nové športoviská.
Vedenia mesta a jeho poslanci tvrdili, že na to obyvatelia doplatia. „Druhá verejnosť by sa pýtala, kde sú chodníky, kde je zimná údržba. Ja by som im povedal, že v EYOF,” povedal vtedy poslanec Ladislav Rovinský.
EYOF muselo byť napokon presunuté do Banskej Bystrice, potom čo vláda odmietla požiadavky košického magistrátu o navýšenie rozpočtu. Vláda prisľúbila prispieť na tento projekt sumou 12 miliónov eur, no košická samospráva pod vyhrážkami že podujatie zruší, začala požadovať až 40 miliónov.
Čo sa však novému vedeniu v Košiciach podarilo navýšiť ihneď, boli platy pre primátora a jeho námestníkov. Primátorovi zvýšili základný plat o 40%. Viac tu.
Poslanec Rovinský sa ale za nedostatočnú zimnú údržbu chodníkov už nebude môcť vyhovárať na EYOF. Chodníky budú totiž neudržiavané aj tak, hoci mesto bolo „odbremenené“ od usporiadania olympijského festivalu.
Situáciu po prijatí chodníkovej novely, ktorá hovorí o tom, že samospráva preberá zodpovednosť za prípadné úrazy na týchto komunikáciách, totiž vyriešilo mesto tak, že udržiavať sa bude len menej ako polovica chodníkov. Väčšia polovica bude označená tabuľkou, že sú neudržiavané.
Pred prijatím tzv. „chodníkovej novely“ malo mesto povinnosť udržiavať 120 km chodníkov, v súčasnosti sa musí v rámci zimnej údržby starať o 232 km. Podľa hovorcu mesta, neudržiavaných ostane počas tohtoročnej zimy 143 km chodníkov.
Mesto na svojej stránke uvádza, že rozmiestnením informačných tabúľ sa nezbavujú zodpovednosti za ich čistenie od snehu. Kvôli viacerým legislatívnym zmenám, ktoré zvyšujú finančné zaťaženie samospráv, však nie sú na vyčistenie všetkých chodníkov dostatočné zdroje.
Aj týmto spôsobom určenia neudržiavaných chodníkov a osadzovaním informačných tabúľ je možné ušetriť aspoň časť zvýšených výdavkov na zimnú údržbu. Mesto má pripravených okolo 800 tabuliek, na označovanie neudržiavaných chodníkov.
Pavol Novak