Bratislava 7. júna 2019 (HSP/Foto:Mediadom)
Na výstave Korále korálovej farby sa predstaví 20 dizajnérov z Poľska, Česka, Slovenska a Maďarska. Hlavná myšlienka výstavy je zamyslenie sa nad určením farebnej identity krajín strednej Európy. Organizátorom výstavy je Inštitút Adama Mickiewicza, ktorý propaguje poľskú kultúru a umenie po celom svete. Výstava sa uskutoční od 6. do 9. júna v Erdődyho paláci v rámci Bratislava Design Week
Výstava Korále koralovej farby, v poľštine je to známym jazykolamom: Korale koloru koralowego, sa pokúša v rámci dizajnu zodpovedať otázku farebnosti, ktorá by bola typická pre jednotlivé krajiny regiónu strednej Európy: Česka, Slovenska, Maďarska a Poľska. Kurátorka výstavy Agnieszka Jacobson-Cielecka, o výstave hovorí: „Výstava skúma farby, ktoré dizajnéri vybrali pre predmety navzájom si podobné: vázy a tkaninové vzory. V tomto prípade sú tvary objektov menej dôležité, počíta sa predovšetkým farba, ktorou dizajnér zdobil. Na základe zhromaždených objektov a triedených podľa farebného kľúča vzniknú množiny farieb: ružových a modrých, zelených a žltých, ktoré boli použité v návrhoch pochádzajúcich z Česka, Slovenska, Maďarska a Poľska.“
Výstava vypovedá o farebnej identite regiónu strednej Európy. Rovnako je to pokus o zodpovedanie si otázok: Povedia nám tieto farby niečo? Z pohľadu regiónu môžeme považovať farebnú schému strednej Európy? Výstava nič nepreukazuje a pokus, na ktorom sa zúčastňuje 20 dizajnérov a približne 40 predmetov, nedáva ani zdanie objektivity. Je to pozvanie hovoriť o farebnej identite regiónu. Aké farby používame? Prečo si ich vyberajú, prečo sa im páčia a dávajú ich dohromady?
“Jednotlivé farby sa dajú ľahko určiť: zelená, modrá, červená. Keď ich zoradíme vedľa seba, prestanú byť jednoznačné, premenia sa na reč“, dodáva o výstave kurátorka Agneszka Jacobson Cielecka. Dizajnéri si vyberajú to, čo je módne alebo čo sa predáva. To však tému nevyčerpáva. Preto sa kurátorka v rámci svojej výstavy namiesto analýzy volieb dizajnérov sústreďuje na krajiny a dopĺňa: „To, ako vnímame farby a ako ich používame, ovplyvňujú viaceré faktory. Svetlo a okolie. Zem a obloha, mestá a príroda. Tradične používané materiály a kombinácie, na ktoré sme si stihli zvyknúť. V tomto regióne, poznačenom bezfarebnosťou komunistickej estetiky, dôležitý je aj kontext. Dizajnéri sa však neodvolávajú ani na tradície, ani na prírodu. Siahajú po dostupných materiáloch, vyberajú si módne farby,“ dodáva Agneszka Jocobson Cielecka.
„Po prvý raz sme zostavili prezentáciu diel moderných dizajnérov z krajín Vyšehradskej skupiny pracujúcich s keramikou, sklom, textilom a drevom. Projektový kurátor pri skúmaní spoločných znakov, ktoré zdieľajú dizajnéri z regiónu, označil farbu a materiál za veľmi významné. Komplementárne usporiadanie exponátov na výstave ukazuje farebnú paletu, ktorá sa zdá byť inšpiráciou pre dizajnérov pracujúcich v regióne,“ dodala na záver Barbara Krzesková, manažérka programu Design Poľska, Inštitút Adama Mickiewicza.
Výstava bola prezentovaná aj vo Fise Gallery počas Budapest Design Week na festivale Designblok v roku 2018 a tento rok počas poľského Lodz Design Festival. Inštitút Adama Mickiewicza v rámci osláv 100. výročia získania nezávislosti Poľska prináša výstavu aj do Bratislavy.