Bratislava 21. júna 2024 (HSP/ Newsweek 90 / The Diplomat/Foto: TASR/Sin-chua)
Bývalé sovietske republiky v centrálnej Ázii uzavreli dohodu o výstavbe železnice, ktorá Číne poskytne obchodné spojenie s Európou, čím sa zníži závislosť Pekingu od Ruska. Správu prináša Newsweek
Po viac ako dvoch desaťročiach rokovaní ratifikoval parlament Kirgizska trojstrannú dohodu s Čínou a Uzbekistanom o spoločnej výstavbe železnice CKU, informoval o tom v stredu portál BigAsia.Ru. Dohodu krajiny podpísali 6. júna a výstavba by sa mala začať v októbri tohto roka.
„V októbri sa má začať výstavba železnice Čína – Kirgizsko – Uzbekistan. Staneme sa tranzitnou krajinou pre svet. Vstúpime na svetový trh. Cez železnicu vyjdeme k moru,“ povedal kirgizský prezident Sadyr Japarov.
Železnica dlhá 324 kilometrov, ktorá spojí tieto tri krajiny, bude stáť približne 8 miliárd dolárov a je súčasťou čínskej globálnej stratégie rozvoja infraštruktúry Belt and Road Initiative.
Realizácia železnice CKU poskytne dôležité obchodné spojenie pre vnútrozemské stredoázijské republiky, ktoré sú pod vplyvom Moskvy.
Obíde Rusko
Očakáva sa, že železnica skráti transportnú trasu z Číny do Európy celkovo o 560 kilometrov. Tranzitný čas pre nákladnú dopravu sa odhadom skráti o osem dní a CKU sa výrazne vyhne Rusku a jeho Transsibírskej magistrále, uviedol Medzinárodný železničný časopis (ICJ).
Trať povedie z mesta Kašgar v Číne cez Torugart, Makmal a Džalalabad v Kirgizsku do Andižanu v Uzbekistane a bude mať novú logistickú infraštruktúru vrátane nákladných terminálov a skladov. Podľa plánu by sa po trati malo prepraviť 15 miliónov ton nákladu ročne.
The Diplomat už v júli 2022 uviedol, že CKU bude trasou do Európy, ktorá obchádza Rusko, čo je považuje v čase západných sankcií uvalených na Moskvu za dôležité.
„Od začiatku konfliktu niektoré firmy prestali využívať ruské územie na tranzit, či už v reakcii na ruskú agresiu, alebo kvôli zhoršujúcemu sa podnikateľskému prostrediu v krajine,“ uviedla v apríli 2022 washingtonská think-tanková organizácia Jamestown Foundation.
„Železnica CKU dáva Číne šancu diverzifikovať svoje obchodné trasy, znížiť závislosť od ruských trás a zachovať udržateľný železničný obchod s krajinami EÚ,“ uviedol v článku The Diplomat.
„Čína si môže vďaka železnici udržať udržateľný obchod s EÚ a kompenzovať svoje straty v severnom koridore prechádzajúcom cez ruské územie,“ stojí v článku.
Alternatíva
Pekinský vládny denník China Daily vo svojej štvrtkovej reportáži zdôraznil, že táto železnica bude pre Európu alternatívnou trasou k Rusku. Informoval, že 25. mája “došlo k významnej udalosti”, pri ktorej sa vykonala 90 000. preprava na čínsko-európskom nákladnom železničnom spojení, ktoré bolo otvorené v roku 2011.
V článku spomínal najmä severnú trasu cez Kazachstan a Rusko, nová železnica však vytvorí “najkratšiu pozemnú trasu medzi dvoma hospodárskymi centrami euroázijského kontinentu pozdĺž stredného koridoru”.
Denník China Daily uviedol, že rastúci objem železničnej dopravy “ukazuje, že rozvoj ďalšej železničnej dopravnej trasy medzi Čínou a Európou, tentoraz cez Strednú Áziu, Kaspické more a južný Kaukaz, bude ekonomicky uskutočniteľný”.
Prečítajte si tiež :