Peking 31. októbra 2024 (HSP/ Euronews / Foto: TASR/AP-Sven Hoppe/dpa-Bildfunk)
Obchodné napätie medzi Európskou úniou a Čínou sa stupňuje – Peking prešiel od vyhrážok k činom a rozhodol sa vo Svetovej obchodnej organizácii podať žalobu voči EÚ v súvislosti s clami, ktoré boli uvalené na čínske elektromobily. Informuje Euronews
Čína podala žalobu voči Európskej únii vo Svetovej obchodnej organizácii (WTO) v súvislosti s vysokými clami, ktoré blok zaviedol na čínske elektrické vozidlá. Brusel tvrdí, že čínski výrobcovia vozidiel (BYD, Geely a SAIC ) využívajú nadmerné dotácie na umelo nízke obchodné ceny na svetových trhoch.
„Svetové trhy sú teraz zaplavené lacnejšími čínskymi elektromobilmi. Ich cena je pritom umelo udržiavaná na nízkej úrovni vďaka obrovským štátnym dotáciám. To narúša náš trh,“ povedala v septembri predsedníčka Komisie Ursula von der Leyenová poslancom Európskeho parlamentu v Štrasburgu. „Tak ako to neakceptujeme zvnútra, neakceptujeme to ani zvonka,“ dodala.
Clá, ktoré sa pohybujú od 7,8 % do 35,3 % v závislosti od značky elektromobilu (Tesla na úrovni 7,8 %, BYD 17 %, Geely 18,8 % a SAIC 35,3 %, sú dodatočné k existujúcim 10 % clám a vyberajú sa od stredy 30. októbra.
Obchodné opatrenia, ktoré navrhla Európska komisia s cieľom kompenzovať finančnú pomoc Pekingu a zabrániť vytláčaniu európskych firiem zo stále lukratívnejšieho sektora elektrických vozidiel, budú platiť päť rokov.
Hospodárska súťaž – nekalá či spravodlivá?
„Čína opakovane poukázala na to, že v antisubvenčnom prešetrovaní EÚ týkajúcom sa čínskych elektrických vozidiel je mnoho neopodstatnených a neprijateľných aspektov. Ide o protekcionistické praktiky ‘nekalej súťaže’ pod názvom ‘spravodlivá hospodárska súťaž’,” uviedlo čínske ministerstvo obchodu vo vyhlásení.
„Čína s rozhodnutím nesúhlasí ani ho neakceptuje a podala žalobu v rámci mechanizmu riešenia sporov vo Svetovej obchodnej organizácii- WTO. Čína bude naďalej prijímať všetky potrebné opatrenia na to, aby odhodlane chránila legitímne práva a záujmy čínskych spoločností,“ stojí vo vyhlásení.
Čínske ministerstvo obchodu však neoznámilo, že by podniklo nejaké nové kroky v súvislosti so žalobou. Čína už predtým pohrozila odvetnými opatreniami v EÚ voči odvetviu výroby mlieka, brandy a bravčového mäsa, pričom Brusel tieto kroky odsúdil ako “neopodstatnené”.
Namiesto toho ministerstvo zdôraznilo svoju ochotu pokračovať v rokovaniach s Komisiou s cieľom dosiahnuť “čo najskôr” riešenie, ktoré by mohlo zvrátiť uplatňovanie colných sadzieb – čo je cesta, ktorú vo veľkej miere uprednostňuje Nemecko.
Rozhovory sa zameriavajú na možnosť stanovenia minimálnych cien pre čínske elektrické vozidlá, hoci realizácia tohto riešenia by sa mohla v praxi ukázať ako náročná a náchylná na viaceré medzery.
Aj keď sú úradníci EÚ otvorení k preskúmaniu dohody, varujú, že minimálne ceny pre taký zložitý a rôznorodý výrobok, akým sú elektrické vozidlá, by colní úradníci nemohli presadiť. Komisia už jednu takúto ponuku zamietla.
Čínska obchodná komora pri EÚ, ktorá je zapojená do tohto procesu, odsúdila európske clá ako “svojvoľné“, “neodôvodnené“ a “politicky motivované“ a varovala, že by mohli mať “komplexný vplyv“ na prebiehajúce diskusie o minimálnych cenách.
„Sme znechutení z nedostatku zásadného posunu v rokovaniach pred termínom rozhodnutia (o uvalení ciel),“ uviedla komora.
Podľa hovorcu Európska komisia zatiaľ nedostala žalobu zo strany WTO a podanie sa zatiaľ neobjavilo ani na webovej stránke WTO.
Exekutíva dôsledne obhajovala svoje vyšetrovanie tvrdením, že je založené na faktoch, je dôsledné a v súlade s pravidlami WTO. Zistenia tohto vyšetrovania, ktoré boli zverejnené v júni, slúžili ako právne odôvodnenie dovozných ciel.
Komisia uviedla, že vďaka finančnej pomoci Pekingu čínski výrobcovia elektrických vozidiel zvýšili svoj predaj v Európe, a to naozaj mimoriadnym tempom: podľa interných odhadov ich podiel na trhu vyskočil z 1,9 % v roku 2020 na 14,1 % v druhom štvrťroku 2024.
„Existuje jasná a bezprostredná hrozba, že náš automobilový priemysel nezvládne prechod na elektrické vozidlá – zničí ho to,“ uviedol v utorok vysokopostavený úradník EÚ a varoval pred zatvorením závodov a prepustením tisícov pracovníkov.
Prečítajte si tiež: