eď nastúpite v Šanghaji do rýchlovlaku G12, ktorý má odchod o 12. hodine, tak presne za 4 a pol hodiny môžete vystúpiť v Pekingu. V tom čase prešiel vzdialenosť 1318 kilometrov, ktorá delí tieto mestá od seba. Počas tejto cesty WLAN nevypadne ani jediný raz, ako sa to neraz stane v nemeckých rýchlovlakoch, a to pri kratších vzdialenostiach.
Sedadlá sú luxusne pohodlné a je veľa miesta pre nohy. A už osem minút po odchode zo stanice začne bordservice roznášať jedlo a nápoje. Medzičasom už vlak dosiahol svoju maximálnu rýchlosť 339 km/h.
Tento čínsky železničný projekt okrem iných cieľov sleduje predovšetkým aj logiku ekonomiky: Vo svojej priemyselno-politickej stratégii s názvom Made in China 2025 definovala vláda v Pekingu techniku železníc ako jedno z desiatich odvetví, v ktorom musí byť krajina absolútnou špičkou vo svete.
A v tomto zmysle štát svoje železnice všemožne podporuje po každej stránke. Aj vďaka tomu je CRRC China Railway Rolling Stock Corporation najväčším výrobcom koľajových vozidiel na svete.
V Číne funguje optimálne spolupráca medzi producentami železničnej techniky, univerzitami a výskumnými ústavmi, a to takou mierou ako sotva v inej krajine na svete. Túto skutočnosť potvrdila a vysoko ocenila aj Svetová Banka. V priemere stojí jeden kilometer vysokorýchlostnej trate v Číne okolo 19 miliónov dolárov, čo je asi o tretinu menej ako v iných krajinách.
Čo sa týka financovania, tak čínske železnice majú také výhody a možnosti, aké iné krajiny nemajú. Len v roku 2019 dostali na stavbu nových tratí okolo 110 miliard eur. vo forme kreditov. To je v takom veľkom rozsahu možné preto, lebo štátne banky ich udeľujú na príkaz Pekingu.
Štátny železničný koncern China Railways sedí už teraz na veľkej kope dlhov o výške 674 miliard eur. Napriek tomu si jeho vedenie nemusí robiť žiadne starosti – pokiaľ pracuje poctivo, bez náznakov korupcie – tak potom za všetko ručí štát. A pri tom ako čínske železnice skvele prosperujú, je isté, že raz dlh vyrovnajú.
Ceny lístkov sú priaznivé. Lístok 2. triedy zo Šanghaja do Pekingu stojí 70 eur. Let stojí dvojnásobok.
Roman Bednár