Peking 6. júna 2023 (HSP/Globaltimes/Foto:Pixabay, Twitter)
Podľa najnovších údajov poradenskej spoločnosti Kearney so sídlom v Chicagu, ktorá sa zaoberá manažmentom, bude Čína čoskoro predstavovať menej ako polovicu lacného dovozu z ázijských krajín po prvýkrát za viac ako desaťročie, informoval v nedeľu denník Financial Times
Podľa indexu Kearney Reshoring Index tvoril vlani čínsky tovar 50,7 % dovozu amerických výrobkov z ázijských krajín, čo je pokles z takmer 70 % v roku 2013.
Údaje spoločnosti Kearney do určitej miery odrážajú trendy v čínsko-americkom obchode a snahu USA o “odpojenie”, ktoré sa snažia využiť Vietnam a ďalšie ázijské krajiny na nahradenie úlohy Číny v dodávateľských reťazcoch. Ak niečo, tak by to mohlo slúžiť ako ďalšia pripomienka Číne, že je naliehavo potrebné urýchliť modernizáciu priemyselného reťazca krajiny, urýchliť nezávislé inovácie a rozvíjať špičkovú výrobu.
Hoci pokračujúci trend “oddeľovania” nevyzerá pre čínsky vývoz priaznivo, netreba byť príliš pesimistický, pretože nepredstavuje celkový obraz čínskej výroby. Je pravda, že v dôsledku obchodných treníc medzi Čínou a USA, globálnej pandémie a iných vonkajších šokov sa tradičné komparatívne výhody čínskeho výrobného sektora, ktoré sa sústreďujú najmä na lacnú pracovnú silu, postupne oslabili, čo v posledných rokoch viedlo k presunu niektorých odvetví priemyslu nižšej triedy do juhovýchodnej Ázie.
Napriek tomu, že USA vďaka lacnému dovozu zvýšili zásobovanie z iných ázijských krajín a obmedzili obstarávanie z Číny, stroje, ktoré vyrábajú tieto nízkorozpočtové výrobky, ako sú šijacie stroje, textilné stroje, spracovateľské stroje, elektronické zariadenia a iné, sa môžu stále spoliehať na dodávky z Číny. Údaje o zahraničnom obchode Číny sú skutočne najpriamejším dôkazom potvrdzujúcim takúto závislosť a odolnosť čínskej výroby.
Podľa najnovších štatistík Generálnej colnej správy čínsky vývoz do krajín ASEAN v jüanoch v prvých štyroch mesiacoch tohto roka medziročne vyskočil o 24,1 %, čo je oveľa viac v porovnaní s celkovým rastom vývozu o 10,6 %, zatiaľ čo vývoz do Indie sa v rovnakom období zvýšil o 12,8 %. Konkrétne čínsky vývoz mechanických zariadení sa od januára do apríla medziročne zvýšil o 15,3 %.
Okrem toho hlavnou zmenou, ku ktorej dochádza v celej čínskej výrobe, je, že rýchlo rastie výrobná kapacita s vysokou pridanou hodnotou, pričom na svetových trhoch sa postupne presadzujú špičkové výrobky, ako sú nové elektrické vozidlá, vysokorýchlostné železnice a elektronické zariadenia. V prvých štyroch mesiacoch tohto roka čínsky vývoz automobilov medziročne vzrástol o 120,3 %, z čoho hlavný podiel majú vozidlá novej energie. Podľa nedávnej správy agentúry Reuters napríklad spoločnosť Tesla údajne uvádza na predaj v Kanade modely Model 3 a Model Y vyrobené v Číne. Okrem toho sa čínsky fotovoltický priemysel stal konkurencieschopným vo svete, pričom solárne panely sa stali novým žiarivým bodom v čínskom zahraničnom obchode.
Je dôvod domnievať sa, že keďže čínska výroba sa bude naďalej posúvať na vyššiu úroveň hodnotového reťazca, bude pribúdať čínskych výrobkov, ktoré sa budú vyznačovať špičkovou technológiou a cenovými výhodami. A Západ môže byť schopný istý čas odolávať určitej kategórii výrobkov, ale z dlhodobého hľadiska je odpor voči trhovej voľbe proti pravidlám trhu a proti záujmom spotrebiteľov.
V neposlednom rade sú štrukturálne zmeny v čínskej výrobe prejavom posilňovania reštrukturalizácie. Rastie povedomie o tom, že Čína nemôže vždy zostať na najnižšej úrovni alebo sa spoliehať na nízke ceny, aby mohla súťažiť o podiel na trhu. Aby si udržala svoje postavenie v globálnom priemyselnom reťazci, musí vyvinúť vlastný systém dizajnu a výroby vlastných špičkových výrobkov, ako je napríklad lietadlo C919.
Napokon, bez ohľadu na to, aké opatrenia USA prijmú, nie sú jediným trhom na svete. Pokiaľ Čína odvedie dobrú prácu v oblasti transformácie a modernizácie, nemusí sa starať o to, kde nájde nové trhy.
Americkí spotrebitelia sa v skutočnosti nevzdávajú tovaru vyrobeného v Číne raz a navždy. V roku 2022 čínski predajcovia opäť získali podiel na trhu, ktorý stratili na Amazone. Vo februári 2022 klesol podiel čínskych predajcov na trhu medzi najlepšími predajcami na Amazone na 40 %, ale do decembra 2022 sa tento podiel opäť zvýšil na 45 %. Táto skutočnosť naznačuje, že americkí spotrebitelia síce nakupujú menej tovaru nižšej triedy z Číny, ale stále môžu spotrebúvať iný čínsky tovar, ktorý tiež predstavuje čínsku výrobu.