Bratislava 7. septembra 2024 (HSP/Foto:Screenshot)
Aj Vám sa už stalo, že ste s niekým viedli nezáväzný rozhovor, v ktorom ste sa bavili o svojich plánoch na najbližšie obdobie a následne Vám Facebook, či Google začal v rámci personalizovanej reklamy ponúkať produkty súvisiace s témou rozhovoru? A mali ste z toho dojem, že Vás telefón odpočúva, aj keď je zastrčený niekde v kabelke, či položený pred Vami na stole? Ešte pred pár rokmi obľúbená konšpiračná teória, že nás Veľký brat odpočúva a dokonca nám zasahuje do súkromia sa dnes stáva skutočnosťou
V roku 2017 zverejnila BBC v článku „Is your phone listening in? Your stories (Odpočúva Váš telefón? Vaše príbehy)“ množstvo príbehov obyčajných ľudí, ktoré svedčili o tom, že telefóny počúvajú rozhovory svojich majiteľov telefónov aj v čase, keď sa s nimi netelefonujú s tým, že následne títo dostávajú cielené reklamy. Príbehy zverejnené BBC si môžete prečítať (tu).
V tom čase Facebook jednoznačne poprel, že by sociálna sieť používala mikrofón zariadenia na počúvanie toho, čo hovoria používatelia, a potom im posielala relevantné reklamy. Rob Goldman, viceprezident technologického gigantu pre reklamy. Facebook tiež uviedol, že jeho reklamy sú založené len na informáciách, ktoré členovia zdieľajú na sociálnej sieti, a na ich zvykoch pri surfovaní na internete inde.
BBC dokonca urobila ešte rok predtým vlastný experiment, keď s prispením experta na počítačovú bezpečnosť vyvinula pod Operačným systémom Android aplikáciu, ktorá potvrdila, že také niečo, ako odpočúvať hovor a využiť zachytené slová z neho na cielenú reklamu, skutočne možné je. To sa písal rok 2016. Viac o experimente (tu).
Spoločnosť Google kategoricky odmietla, že nepoužíva to, čo nazýva “výroky” – zvuky v pozadí predtým, ako človek povie “OK Google”, aby aktivoval rozpoznávanie hlasu – na reklamu ani na žiadne iné účely. Takisto uviedla, že takto získaný zvuk neposkytuje tretím stranám. Jej schopnosti počúvania sa vzťahujú len na aktiváciu hlasových služieb, uviedol v tom čase hovorca spoločnosti. Vo svojich zásadách obsahu pre vývojárov aplikácií tiež uvádza, že externé aplikácie nesmú zhromažďovať informácie bez vedomia používateľa. Aplikácie, pri ktorých sa zistí, že to porušujú, sú z obchodu Google Play odstránené.
Spoločnosť Facebook v tom čase tiež pre BBC uviedla, že neumožňuje značkám cieliť reklamu na základe údajov z mikrofónu a nikdy neposkytuje údaje tretím stranám bez súhlasu. Uviedla, že reklamy na Facebooku sú založené len na informáciách, ktoré členovia zdieľajú na sociálnej sieti, a na ich zvykoch pri surfovaní na internete inde. Aj ďalšie veľké technologické spoločnosti popreli, že by túto techniku používali.
V roku 2018 v technickom článku na portáli VICE potvrdil možnosť odpočúvania rozhovoru a následnej cielenej reklamy vlastným experimentom Sam Nichols. O veci sa porozprával s Dr. Petra Hannaya – hlavným bezpečnostným konzultantom pre firmu Asterisk a bývalého lektora a výskumníka na Edith Cowan University. Ten mu vec zhrnul nasledovne:
„Áno, naše telefóny nás počúvajú a všetko, čo povieme pri telefóne, môže byť potenciálne použité proti nám. Ale nie je to niečo, čoho by sa väčšina ľudí mala báť. Pretože ak nie ste novinár, právnik alebo nemáte nejakú funkciu s citlivými informáciami, prístup k vašim údajom budú mať naozaj len inzerenti. Je to len rozšírenie toho, čo sa kedysi robilo s reklamou v televízii. Len namiesto divákov v hlavnom vysielacom čase teraz sledujú zvyky pri prehliadaní webu. Nie je to ideálne, ale nemyslím si, že to pre väčšinu ľudí predstavuje bezprostrednú hrozbu.”
Ale nie všetky experimenty dopadli v tom čase s rovnakým výsledkom. Niekoľkí akademici z informatiky na Northeastern University sa rozhodli urobiť dôkladnú štúdiu, aby sami zistili ako to je. Elleen Pan, Jingjing Ren, Martina Lindorferová, Christo Wilson a David Choffnes uskutočnili experiment, do ktorého zapojili viac ako 17 000 najpopulárnejších aplikácií pre Android, aby zistili, či niektorá z nich tajne využíva mikrofón telefónu na zachytávanie zvuku. Medzi aplikáciami boli aj aplikácie patriace Facebooku, ako aj viac ako 8 000 aplikácií, ktoré posielajú informácie Facebooku.
Nenašli žiadne dôkazy o tom, že by aplikácia neočakávane aktivovala mikrofón alebo odoslala zvuk, keď k tomu nebola vyzvaná. Ako správni vedci odmietajú tvrdiť, že ich štúdia definitívne dokazuje, že vás telefón tajne nepočúva, ale nenašli ani jeden prípad, že by sa to dialo. Viac o ich experimente (tu).
Až v roku 2023 prichádzajú reklamné spoločnosti s priznaním, že nás naše zariadenia odpočúvajú.
Spoločnosť CMG Local Solutions v decembri 2023 potvrdila, že jej reklamy využívajú “hlasové údaje” na zacielenie na “presne tých ľudí, ktorých hľadáte”.
Pochválila sa touto schopnosťou cieliť reklamu na základe zachytených rozhovorov na portáli 404media: „Čo by to znamenalo pre vaše podnikanie, keby ste sa mohli zamerať na potenciálnych klientov, ktorí v každodenných rozhovoroch aktívne diskutujú o potrebe vašich služieb? Nie, nie je to epizóda z Čierneho zrkadla – sú to hlasové dáta a spoločnosť CMG má možnosti, ako ich využiť vo váš prospech.”
„Je úplne legálne, aby vás telefóny a zariadenia odpočúvali. Je to preto, že spotrebitelia zvyčajne dávajú súhlas pri akceptovaní podmienok aktualizácií softvéru alebo sťahovania aplikácií.”, uvádza spoločnosť CMG na svojich stránkach propagujúcich „novú“ marketingovú stratégiu.
Dnes v roku 2024 prichádza mediálny konglomerát s technologickým produktom „Active Listening (Aktívne počúvanie)“. V uniknutom dokumente o tejto technológii tvrdí, že funguje pomocou inteligentných zariadení, ktoré môžu “zachytávať údaje o zámeroch v reálnom čase počúvaním našich rozhovorov”.
Ako to funguje?
– Spotrebitelia zanechávajú dátovú stopu na základe svojich konverzácií a správania online
– Umelá inteligencia zhromažďuje a analyzuje tieto behaviorálne a hlasové údaje z viac ako 470 zdrojov
– Spracovaním hlasových údajov s údajmi o správaní sa identifikuje publikum, ktoré je “pripravené nakupovať”
– Z týchto údajov a ich zosúladením s vašimi produktmi a službami vytvoríme zoznam publika v definovanom okruhu 10 míľ
– Tento zoznam publika sa nahráva do našich reklamných platforiem na zacielenie vašej digitálnej reklamy
– Po spustení technológia automaticky analyzuje návštevnosť vašich stránok a zákazníkov, aby priebežne podporovala cielenie na publikum
Spoločnosť Cox sa nijako netají, že v súčasnosti spolupracuje s významnými technologickými platformami vrátane spoločností Google, Amazon a Facebook. Hoci spoločnosť Cox môže s týmito spoločnosťami v určitej miere spolupracovať, nie je jasné, či s ňou niektorá z týchto spoločností spolupracovala v súvislosti s týmto konkrétnym reklamným nástrojom.
Keď spoločnosť 404 Media konfrontovala spoločnosť Google v súvislosti s balíkom, spoločnosť uviedla, že vyradila spoločnosť Cox Media Group zo svojho programu reklamných partnerov. “Všetci inzerenti musia dodržiavať všetky platné zákony a predpisy, ako aj naše zásady Google Ads, a keď identifikujeme reklamy alebo inzerentov, ktorí tieto zásady porušujú, podnikneme príslušné kroky,” uviedol technologický gigant vo vyhlásení 404. Svoju spoluprácu so CMG odmietol aj Amazon.
Je evidentné, že giganti sociálnych médií odpočúvanie rozhovorov svojich používateľov odmietajú priznať. Uvedomujú si, že odpočúvať cudzí rozhovor je ešte stále nelegálne. Avšak, nakoľko tieto technologické možnosti, ktorými naše zariadenia prebývajúce v našej spoločnosti aj 24h denne disponujú, je len otázkou času, keď nejaký whistblower príde s informáciou, že sociálne siete túto technológiu aktívne využívali na cielenie reklamy už v časoch, keď boli tieto informácie považované len za obľúbené konšpiračné teórie.
„Aktívne počúvanie“ ponúka spoločnosť CMG ako svoj produkt aj na sociálnej sieti Linkedin.