Cestopis: Tak trochu z Talianska

❚❚

Taliansko 28. mája 2016 (HSP/Foto:Igor Jurík)

Mojim posledným publikovaným „cestopisom“ na tejto stránke boli zážitky z ostrova ľadu a ohňa – Islandu. Pre tentokrát som sa rozhodol, nakoľko sa blíži leto, že zaletíme spolu trochu inam. Do teplého, slnečného a stále „nessun problema“ Talianska. Rozhodol som sa opísať tri miesta v Taliansku, ktoré som navštívil v roku 2015 počas návštevy rodinky môjho kamaráta, ale o tom už viac v nasledujúcom texte

Naši maďarský susedia ma minulého roku (t.j. 2015) veľmi potešili, keď zaviedli leteckú linku z Košického letiska do Bergama v Taliansku. Hneď som to využil a môjho dobrého kamaráta Jakuba, žijúceho v meste Pávia pri Miláne, som postavil pred hotovú vec. „Počuj Kubo, čo ak by som prišiel o dva týždne na niekoľkodňovú návštevu…?“ zaznelo v našom telefonickom rozhovore. Neviem, či bol z toho nadšený, ale ako správny to kamarát neodmietol. Začal som teda baliť kufre, či vlastne kufor, resp. malý batoh, do ktorého som dal zubnú kefku, nejaké to oblečenie, plavky, rascu, ktorú mi nakázala priniesť Miška a autíčko pre Kikuša. Aha, ospravedlňujem sa… Zabudol som vám predstaviť Kubovu rodinu. Miška je jeho nastávajúca a Kikuš alebo inak Chris je ich skvelý synček, ktorý v tom čase mal niečo vyše jedného roka.

Na snímke Jakub a Miška
Na snímke Jakub a Miška a Kikuš

Spiatočná letenka ma vyšla na skvelých 19,98 Eur, čomu som sa veľmi tešil. Lietadlo odlietajúce podvečer bolo obsadené tak na osemdesiat percent. Letuš (určite to nie je správne slovenské slovo, no nechcel som použiť steward) ma usadil na mieste pri evakuačných dverách, lebo som vraj vyzeral zodpovedne a nik tam nesedel. Iste to mnohí poznáte, je tam viac miesta pre nohy a väčší komfort.

Cítil som sa zaviazaný, tak som si objednával nejakú tú poživeň a nakoniec som si uvedomil, že cena letenky dosiahla úroveň, ako keby som do Bergama letel trebárs cez Kyjev.

Na snímke nástupištie-stanice v Miláne

Kubo ma už čakal so svojim autom pred letiskovou halou. Takže, hor sa do Pávie. Po raňajkách druhý deň ráno, ktoré nám pripravila Miška ma Kubo zobral na univerzitu, kde si momentálne robí svoj doktorát v geológii. Zoznámil ma so svojimi kolegami, šli sme na jednu prednášku a v rýchlosti sme porozprávali o tom, ako sa mu darí a páči v Taliansku. Aby som ho trochu predstavil. Jakub je so svojou mladou rodinkou svetobežník. Je rodený Košičan, študoval na univerzite v Toulouse vo Francúzku, spolu sme pracovali na projektoch pri Košiciach a pri  Žiline. Momentálne sa vrátil z USA a po chvíľke odchádza, tentoraz do Švajčiarska a onedlho, ako som sa prednedávnom dozvedel na dlhšie obdobie do Dubaja. Mnoho šikovných Slovákov si našlo uplatnenie v zahraničí, Jakub je príkladom, že sa to za každých okolností dá.

No vráťme sa späť na tému Taliansko. Poobede (Jakub musel pracovať) ma Miška a Kikuš v kočiari zobrali na prechádzku po Pávii. Je to mesto rovnomennej provincie, ktoré sa nachádza asi 35 kilometrov južne od Milána. Je známe hlavne pestovaním viniča, ryže a výrobou mliečnych výrobkov. Asi najznámejším rodákom pre našincov je spevák Drupi.

Mestečko je známe hlavne katedrálou „Duomo di Pavia“ postavenou v renesančnom štýle, Castello Visconteo a historickým centrom so starou časťou miestnej univerzity. Pre mňa osobne je a bude Pávia najznámejšia tou najlepšou zmrzlinou na svete. Malinová zmrzlina, naberaná drevenou paličkou bola tá naj sladkosť, akú som kedy okúsil. Vôbec mi nevadilo, že jedna dávka stála toľko, ako lepšie obedové menu na Slovensku. Odporúčam, kto chce skvelú zmrzlinu tak adresa je: Strada Via Paratici, Pávia. Tam už to určite nájdete.

Duomo-di-Milano
Ktedrála  Duomo di Pavia

Nasledujúci deň som sa vybral vlakom do neďalekého Milána. Mal som sa tam stretnúť s ďalšími cestovateľmi, no nejako som stretnutie zmeškal. Rozhodol som sa, že si to mesto teda pozriem sám.

Prvou zástavkou bol gotický Duomo di Milano, impozantná stavba postavená v rozmedzí 14-teho až 16-teho storočia. Úprimne (možno teraz skončím na pranieri), i keď viem, že turizmus je i v takýchto stavbách po celom svete veľmi rozšírený. Zarmútilo ma, že som pred katedrálou videl dlhé rady turistov platiacich za vstup, vnútri blesky fotoaparátov, spolu s ľuďmi predávajúcimi a kupujúcimi rôzne suveníry. Veľmi málo ľudí v súčasnej svetskej dobe chápe podstatu Duoma, či hociktorého Božieho chrámu.

V chráme našiel predavačov dobytka, oviec a holubov i peňazomencov, čo tam sedeli. Urobil si (Ježiš) z povrázkov bič a všetkých vyhnal z chrámu, aj ovce a dobytok. Peňazomencom rozhádzal peniaze a poprevracal stoly a predavačom holubov povedal: „Odneste to odtiaľto!

Nerobte z domu môjho Otca tržnicu!“ (Jn2, 14-16)

Moje ďalšie kroky viedli skrz „Galeriu Vittorio Emanuele“, ktorá vyniká svojou krásou a množstvom luxusných obchodíkov až k svetoznámej budove opery „La Scala“. Z priečelia to vyzerá na nie až tak veľkú stavbu, no kapacita je vyše dvetisíc divákov. V opere účinkovalo množstvo svetových umelcov, no nás určite poteší napríklad účinkovanie nášho a zároveň svetového Petra Dvorského.

Galleria Vittorio Emanuele

Najkrajší čas v Miláne som strávil v parku „Parco Sempione“, do ktorého sa vchádza cez „Castello Sforzesco“, hrad slúžiaci, ako hlavné centralizované miesto múzeí a kultúry. Ako to v Západnej Európe býva, parky sú nádherne upravené. Miestne spevavce si slobodne pospevujú, korytnačky sa bezstarostne pohybujú v okolí jazier a aj ľudia vyzerajú spokojne. Nie, ako by si človek v rušnom veľkomeste mohol myslieť. Ničím nezvyčajným nie je, že si na pohľad distingvovaný pán v obleku ľahne na trávu a trochu si zdriemne. Nikoho to nepoburuje, nik nenamieta. Viem si predstaviť, čo by sa asi stalo, ak by som to spravil ja v staničnom parku (Pozn.: Mestský park pri železničnej stanici v Košiciach). Divné pohľady okoloidúcich, možno policajná hliadka s výzvou legitimovať sa, či miestny opilec, ktorý by si ku mne priľahol a pýtal za hlt z krabicového vína. Ľudia to tam jednoducho berú trochu inak.

Večer, opäť v Pávii a Kubovom byte som navaril moju „špecialitu“. Je to vlastne indické sabdži, čiže zmes zeleniny dusenej na kokosovom oleji s množstvom kari korenia, čili a kurkumy. Ja do toho pridávam šošovicu, sladký zemiak, bambus a navrch sa mi osvedčila bryndza alebo jogurt. Jedlo bolo podľa vyjadrení Mišky a Kuba vynikajúce, čo ma skutočne tešilo. Menej ma však potešil poradovník na WC, ktorý sme si takmer museli vypracovať nasledujúci deň ráno.

Našťastie žalúdočné rozmary prestali relatívne skoro a tak sme sa mohli vydať na cestu do národného parku „Parco Nazionale della Cinque Terre“. Cinque Terre je päť samostatných dedín, ktoré sú charakteristické terasovo a natesno postavenými domami. Auto sme odstavili v mestečku La Spezia a vlakom sa dopravili do jednej z piatich dedín – Vernazza, ktorá spolu s ostatnými dedinami patrí do svetového dedičstva pod správou UNESCO. Turizmus je v národnom parku veľmi rozšírený. Niet sa čomu čudovať. Nádherné scenérie útesov s domčekmi a veľmi pekné pláže lákajú desaťtisíce turistov na toto miesto každý rok. Najväčšie skupiny tvoria turisti z východu. Nie, nie je to Ukrajina, ani Rusko.

Ešte ďalej… Áno, hlavne Číňania a Japonci. O tom sme sa presvedčili aj na vlakovej zastávke. Tam sa jedna, zrejme Číňanka opýtala Mišky, či si ju spolu s Kikušom môže odfotografovať. Pre vysvetlenie, malý, blond, kučeravý a modrooký človiečik je vo východnej Ázii asi zriedkavejší, ako panda s klobúkom na hlave. Miška odpovedala, že môže. To nemala… Všetkých zhruba tridsať aziatov vytiahlo svoje fotoaparáty a začali si Mišku a hlavne Kikuša fotiť zo všetkých strán. Odhadujem, že všetci by pri klasických fotoaparátoch vyfotili aspoň tri filmy. Po asi piatich minútach nás to už patrične obťažovalo, až musel zasiahnuť Jakub a drobca doslova vytrhnúť spred fotoaparátov.

Čínsky foto útok

Úsmevné na tom je, že i keď nám to prišlo už dosť prehnané, Kikuš sa usmieval a zrejme ho to bavilo. Možno raz z neho bude svetová star, a keď nie svetová, tak aspoň čínska. Posledný deň som strávil opäť v Miláne prechádzajúc sa po ďalších parkoch, ktoré sa v meste vo veľkom množstve nachádzajú. Navštívil som aj malé paleontologické múzeum, na obed si dal chutnú ciabattu a vyrazil päť eurovým autobusom zo stanice „Milano Centrale“ smer letisko.

Pávia, Miláno a Cinque Terre sú len mála z miest, ktoré som v Taliansku navštívil. Samozrejme, Taliansko je veľmi pestré. Či už z pohľadu histórie alebo prírody a dalo by sa o ňom písať veľmi veľa.

Miesta o ktorých som v riadkoch vyššie písal sa mi páčili z dôvodu, že z veľkomesta Milána vyžaruje relatívny pokoj, že i niekde v Pávii je poznať pozitívny vplyv ľudí z malého Slovenska. Zároveň preto, lebo miesto ako Cinque Terra je svojou krásou tak jedinečné v celom regióne Talianska, že sa určite oplatí vidieť a to už možno opäť aj túto letnú sezónu. Takže dovidenia priatelia alebo lepšie addio amici!

Poďakovanie: Ďakujem Jakubovi a Miške za uchýlenie v ich príbytku a za priateľskú atmosféru, ktorú som s nimi zažil. Špeciálne ďakujem Kikušovi, za to, že ma naučil pozerať rozprávku „Pepa Pig“, ktorá sa stala pre mňa bestsellerom.

Cestovateľ Igor Jurík

Foto k článku si môžete pozrieť tu:

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Pošlite nám tip

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

20:07

Zelenskyj prišiel na stretnutie s Bidenom. Predtým sa objavili informácie, že na stretnutí predstaví svoj „plán víťazstva“.

Biely dom zároveň uviedol, že po stretnutí sa neočakáva žiadne vyhlásenie o povolení Ukrajiny na údery raketami dlhého doletu na ruské územie.

18:27

Otázka volyňskej tragédie môže vážne ovplyvniť vzťahy Poľska s Ukrajinou, uviedlo poľské ministerstvo zahraničných vecí pre ukrajinské masmédiá.

„Pripravenosť na otvorenú a úprimnú diskusiu založenú na faktoch a zabezpečenie dôstojného pohrebu všetkých zabitých je prvkom identity EÚ, ktorej členom sa Ukrajina stane. Bez konkrétnych krokov zo strany Kyjeva bude takýto jednostranný prístup k spoločnej histórii čoraz viac zaťažovať bilaterálne vzťahy,“ uviedlo ministerstvo zahraničných vecí v komentári.

Poľský denník Onet predtým informoval, že Poľsko využíva predsedníctvo EÚ na nátlak na Ukrajinu v súvislosti s volynskou tragédiou. Predsedníctvo sa začne 1. januára 2025.

18:27

IDF zlikvidovali Muhammada Husajna Šuru, veliteľa vzdušných síl Hizballáhu.

Hovorca IDF oznamuje, že dnes (štvrtok 26. septembra 2024) IDF s pomocou spravodajských služieb zasiahli a zlikvidovali Muhammada Husajna Surura v Bejrúte.

18:26

Ukrajinské ministerstvo zahraničných vecí odsúdilo a označilo za „neprípustné“ používanie záberov následkov vojny na Ukrajine v politickej reklame.

Predtým gruzínska vládnuca strana Gruzínsky sen porovnávala zničené ukrajinské mestá s mierovými gruzínskymi mestami, pričom použila zábery z vojny na Ukrajine s nápisom „Povedzte vojne nie! Zvoľte mier!“ vo svojej politickej reklame.

18:23

Biden povedal, že si bol istý, že by vo voľbách porazil Trumpa.

„Som presvedčený, že by som Trumpa porazil. Je to outsider. Som spokojný s týmto svojím rozhodnutím. Kamala je bystrá, tvrdá a ušľachtilá. Ona aj ja máme optimistický pohľad na budúcnosť. Rozhodol som sa, že je to tak najlepšie,“ povedal prezident pre televíziu ABC.

17:22

„Gruzínsky sen“ porovnával zničené ukrajinské mestá s pokojnými gruzínskymi.

Takéto obrázky s nápisom „Povedzte nie vojne! Zvoľte mier!“ sa objavili na bilbordoch v Gruzínsku a na sociálnych sieťach vládnucej strany.

Treba poznamenať, že od začiatku ruskej invázie na Ukrajinu „Gruzínsky sen“ propaguje myšlienku, že je potrebné spolupracovať s Moskvou, aby sa predišlo vojne podobnej tej ukrajinskej. Tbilisi sa zároveň dostalo do konfliktu so Západom v súvislosti so zákonmi „o zahraničných agentoch“ a „o zákaze propagandy LGBT“.

O mesiac sa v krajine uskutočnia parlamentné voľby.

16:19

Irán vo štvrtok vyhlásil, že obvinenia z útokov na bývalých amerických predstaviteľov sú neopodstatnené. Reagoval tak na tvrdenie bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa, ktorý bez predloženia dôkazov obvinil Irán z pokusov o atentát na svoju osobu. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters.

Trump, republikánsky kandidát na prezidenta, v stredu vyhlásil, že za nedávnymi pokusmi o jeho zavraždenie môže byť Irán.

16:11

Americký minister zahraničných vecí Antony Blinken vo štvrtok označil varovanie ruského prezidenta Vladimira Putina ohľadom jadrových zbraní adresované Západu za nezodpovedné a zle načasované, keďže prišlo v čase zasadnutia Valného zhromaždenia OSN. TASR o tom informuje podľa správy agentúry Reuters.

Putin v stredu uviedol, že na základe navrhovaných zmien ruskej jadrovej doktríny bude Moskva považovať za agresiu aj to, ak nejaká jadrová veľmoc podporí útok inej krajiny na Rusko.

15:44

Rada Európskej únie (EÚ) pre konkurencieschopnosť vo štvrtok v Bruseli definitívne schválila nariadenie, ktorým sa ustanovuje rámec opatrení v oblasti núdze a odolnosti vnútorného trhu, známejšie ako zákon o núdzovej situácii a odolnosti vnútorného trhu (IMERA).

Ministri zároveň prijali aj balík opatrení, ktorými sa menia a dopĺňajú existujúce právne predpisy v oblastiach týkajúcich sa vnútorného trhu EÚ a aktualizujú sa vzhľadom na krízové situácie.

15:34

Ruská vláda začala zostavovať zoznam nerastov a výrobkov z nich, ako aj rafinérskych produktov, ktorých vývoz môže byť obmedzený. Dokument by mal byť pripravený v blízkej budúcnosti. Povedal to vo štvrtok novinárom vicepremiér Alexander Novak na podujatí ruský energetický týždeň. Uviedla to agentúra Interfax, informuje správa Reuters.

Zobraziť všetky

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke jeleň sa prechádza v hlbokom lese počas ruje v regióne Taunus neďaleko nemeckého Frankfurtu nad Mohanom

Autor: TASR/AP-Michael Probst

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali