Bratislava 21. augusta (TASR/HSP/Foto:TASR)
Dane z automobilov určujú kraje. Od 9 do 15%
Daň z motorových vozidiel by mala byť jednotná pre celé územie Slovenska a jej výšku by mal určovať štát. Takýto návrh predostrel na dnešnom stretnutí s novinármi prezident Združenia Česmad Slovakia Ľubomír Honíšek.
V súčasnosti určujú výšku dane z motorových vozidiel jednotlivé samosprávne kraje a im ju dopravcovia aj odvádzajú. Výška dane preto nie je na celom Slovensku rovnaká, pohybuje sa v rozmedzí od 9 do 15 %. “Dopravcovia na Slovensku tak majú rozličné podmienky na vykonávanie svojich činnosti,” podotkol Honíšek. Česmad sa preto snaží presadiť, aby bola daň z motorových vozidiel určovaná jednotne, štátom a novinku by chcel premietnuť do praxe v priebehu roku 2014.
Zároveň chcú autodopravcovia zaviesť pri sadzbách tejto dane vyššie preferovanie ekologických vozidiel. “Tak, ako to je aj v okolitých štátoch,” doplnil Honíšek. Daň z motorových vozidiel je totiž podľa jeho slov vo všeobecnosti na Slovensku vysoká. “Slovensko sa v priemere pohybuje na špici štátov EÚ vo výške dane z motorových vozidiel,” opísal.
Kým na Slovensku sa priemerná daň za súpravu s viac ako tromi nápravami na rok pohybuje na úrovni približne 2250 eur, v Českej republike je to okolo 1050 eur. “Vyššiu daň ako Slovensko má len Island,” porovnal Honíšek.
Aj mýto by mohlo byť odstupňované podľa ekológie a pravidelnosti
Vyššia preferencia ekologických vozidiel by sa podľa Česmadu mala zaviesť aj pri výbere mýta. Sadzby mýta by tak mali byť nižšie pre ekologické autá. Takýto návrh sa začal na ministerstve pripravovať za čias bývalého vedenia. “Pracujeme na ňom aj s novým vedením ministerstva,” dodal Honíšek. Zaviesť do praxe by sa mohol v priebehu roku 2013.
Dopravné spoločnosti, ktoré často a pravidelne jazdia po spoplatnených úsekoch ciest na Slovensku, by mohli využívať pri platbách za mýto bonusy. S takouto myšlienkou prišlo Združenie Česmad Slovakia, ktoré už návrh predostrelo aj ministerstvu dopravy.
“Naša myšlienka je zaviesť určitý bonus pre dopravcov a dopravné spoločnosti, ktoré v rozšírenej miere využívajú cestnú sieť na Slovensku, ktorá podlieha elektronickému mýtu,” opísal prezident Česmad Slovakia Ľubomír Honíšek.
O návrhu sa zatiaľ len rokuje, Česmad preto nevie podrobnejšie uviesť, od akého počtu najazdených kilometrov, či na koľko vozidiel danej spoločnosti by bonus pripadal. “Predpokladám však, že po prejdení určitého počtu kilometrov vozidlami danej spoločnosti by tieto autá získali bonus, či už v nižších sadzbách za mýto v nasledujúcom období alebo prostredníctvom vrátenia finančných prostriedkov, ktoré už firma zaplatila,” dodal Honíšek. Dopravcovia by si tak mohli prilepšiť, čo by im v súčasnej situácii pomohlo.