Bratislava 10. júna 2023 (HSP/Foto:Pixabay)
V zľavových akciách sa vlani v tuzemských obchodoch predalo až 61 percent potravín a drogistického tovaru. Na európskom rebríčku predaja prostredníctvom cenových promócií tak Česku s výrazným náskokom pripadlo európske prvenstvo. Podľa českého analytika sa tak Česi stali „majstri sveta” v disciplíne – nakupovanie tovaru v akciovej zľave
Letáky so zľavovými akciami sú hlavným pomocníkom Čechov pri zháňaní potravín, ktoré im pomôžu niečo málo na jedle ušetriť. Podľa prieskumu spoločnosti Incomind medzi tisíckou respondentov, ktorý poskytla MF DNES, sa o zľavové akcie zaujíma deväť z desiatich dospelých Čechov. Takmer tri štvrtiny z nich chodia do obchodov cielene kvôli tovaru v akcii a polovica opýtaných tvrdí, že podľa letákov nakupuje teraz viac ako pred rokom, uvádzal idnes.cz ešte v januári tohto roku.
„O tom, že Česi milujú zľavové akcie, niet pochýb. V žiadnej inej krajine nie je ich podiel na celkových predajoch rýchloobrátkového tovaru tak vysoký a cenové promócie bodujú aj v nepotravinárskych kategóriách,” hovorí k prieskumu František Trunec zo spoločnosti Incomind.
Tendenciu nakupovania výhradne v promócii (zľava na tovar) potvrdil u Čechov aj analytik Jakub Špika zo spoločnosti NIQ, počas štvrtkového kongresu tradičného obchodu Samoška v Olomouci.
„Nakupovanie v promócii je disciplína, v ktorej sme majstri sveta,” uviedol český analytik. V zľavových akciách sa vlani v tuzemských obchodoch predalo až 61 percent potravín a drogistického tovaru, čím Česi získali európske prvenstvo. V druhom Portugalsku mali zľavové akcie 46-percentný podiel na hodnote predaného tovaru a na Slovensku predstavovali nákupy v zľavách 43 percent.
Podiel zľavových akcií na predaji v českých obchodoch zaznamenal každoročný nárast. Kým v roku 2004 predstavoval iba 25 percent, v roku 2012 to bolo už 45 percent a v prvom štvrťroku tohto roka vzrástol z minuloročných 61 percent na 62. „Z každej pomyselnej sto koruny priemerného nákupu ide 62 korún na výrobky, ktoré sú v akcii. To je úplne výnimočné číslo,” uviedol Špika.
Veľký náskok Česka v popularite zľavových akcií súvisí aj s tým, že sú do nich v tuzemských obchodoch často zaraďované aj privátne značky, čo ďalej roztáča promočnú špirálu a prehlbuje závislosť zákazníkov na zľavových akciách.
V zľavových akciách Česi nakupujú hlavne maslo a margaríny, pri ktorých podiel cenových promócií na hodnote predaného tovaru činí 78 percent. Nasledujú destiláty (76 percent), pivo (76), káva (75) a nealkoholické nápoje (70). Najnižší podiel zľavových akcií vykazuje napríklad zmrzlina (61) či nátierky (59 percent).
Vplyv vysokej inflácie v ČR zasiahol aj rozhodovanie zákazníkov pri nákupe značkových potravín, kde si prednostne vyberajú tovar pod privátnou značkou daného obchodného reťazca. Zatiaľ čo v roku 2021 na otázku, či nakupujú viac privátnych značiek, odpovedalo kladne 37 opýtaných, vlani ich bolo 49 percent. Títo zákazníci majú s privátnymi značkami pozitívne skúsenosti a oceňujú, že sú lacnejšie ako obdobné značkové výrobky.
PREČÍTAJTE SI EŠTE
Celá eurozóna oficiálne vstúpila do recesie
Čína: Je dobré, že Američania kupujú menej čínskeho tovaru nižšej triedy