Bratislava 15. novembra 2022 (HSP/Foto: Screenshot:Andrew Medichini/AP,NPR/NPR)
Umeleckí reštaurátori sa pustili do projektu digitálneho odhalenia obrazu, ktorý bol kedysi aktom talianskej ranobarokovej umelkyne Artemisie Gentileschi, jednej z najvýznamnejších umelkýň tohto obdobia
Alegória sklonu, ako sa dielo z roku 1616 volá, pôvodne zobrazovala nahú ženskú postavu. Približne o 70 rokov neskôr však nahotu zakryl iný maliarsky doplnok – aby dodržal morálne cítenie umeleckého sveta, v ktorom dominovali muži.
Obraz bol minulý mesiac stiahnutý zo stropu múzea Casa Buonarroti v talianskej Florencii v rámci šesťmesačného procesu reštaurovania s názvom ,,Artemisia zblízka” V rámci projektu sa na vytvorenie digitálneho obrazu pôvodnej maľby Artemisia použije infračervené žiarenie, röntgen a ďalšie moderné techniky.
Pôvodné dielo, o ktorom sa predpokladá, že je autoportrétom 22-ročnej Artemisie, zobrazuje nahú ženskú postavu odpočívajúcu na oblakoch. Michelangelo Buonarroti mladší, pravnuk slávneho umelca, poveril Artemisiu, aby namaľovala plátno na strope jeho rodinného domu, ktorý sa stal múzeom.
V roku 1680 potomok Michelangela Mladšieho, pravdepodobne jeho synovec Leonardo Buonarroti, poveril Baldassara Franceschiniho, známeho ako Il Volterrano, aby namaľoval modrú drapériu na zakrytie nahoty. Cenzúra bola “snahou ochrániť majiteľovu manželku a deti pred vystavením postavy, ktorá by mohla narušiť ich dekorum,” napísala Linda Falconeová, koordinátorka projektu “Artemisia zblízka“, v časopise The Florentine.
V tom čase sa ženy nepovažovali za schopné vytvoriť veľké umelecké diela.
Napriek tomu skutočnosť, že Michelangelo mladší požiadal Artemisiu, aby vytvorila dielo, ,,zmenila situáciu” pre ňu a pre umelkyne, ktoré nasledovali, povedala Falcone.
“Viete si predstaviť, že ženy v tomto období neboli považované za schopné vytvárať veľké, veľkolepé umelecké diela,” konštatovala Falcone v minuloročnom rozhovore s hlavnou reštaurátorkou projektu Elizabeth Wicksovou. Len muži mohli študovať ,,duchovnú” tému anatómie prostredníctvom umenia, uviedla.
“Naskytla sa jej príležitosť stýkať sa s Galileom a ďalšími veľkými mysliteľmi. Takže táto takmer nevzdelaná žena bola zrazu na univerzitnej úrovni a vytvárala umelecké diela, ktoré potom ocenil aj veľkovojvoda,” povedala Falcone pre agentúru Associated Press. ,,A odvtedy sa z nej stala dvorná maliarka.”
Alegória sklonu bola jednou z prvých Artemisiiných malieb, medzi dielami, ktoré sa považovali za feministické a ktoré zahŕňali niekoľko obrazov nahých žien. Artemisia, dcéra maliara Orazia Gentileschiho, čerpala inšpiráciu zo strohých diel Caravaggia a Michelangelových ,,skrútených” postáv.
Hoci sa hovorilo o odstránení drapérie zo samotného obrazu, Falcone povedala že je dôležité zachovať históriu umeleckých revízií. Keďže prekrytie bolo namaľované príliš skoro po pôvodnom diele, fyzickým vymazaním by tiež mohlo hroziť poškodenie maľby, ak by boli obe vrstvy príliš tesne spojené, povedala.
Verejnosť môže byť svedkom prebiehajúceho projektu do apríla. Potom Casa Buonarroti otvorí od septembra 2023 do januára 2024 výstavu zameranú na Artemisiu. ,,Prostredníctvom nej môžeme hovoriť o tom, aké dôležité je reštaurovať umelecké diela, aké dôležité je vrátiť do popredia príbehy žien,” povedala Falconeová pre agentúru AP.