Bratislava 2. júla 2024 (HSP/ Euronews/ Foto: AP/Ng Han Guan)
Čínska automobilka BYD zaznamenala v druhom štvrťroku 2024 rekordný predaj, predbieha spoločnosť Tesla a stáva sa najväčším predajcom elektromobilov na svete, najmä v Európe a Číne. Informuje Euronews
Najväčší čínsky výrobca automobilov BYD zaznamenal v druhom štvrťroku rekordný predaj vozidiel na nové energie , tzv. new electric vehicles (NEV) vrátane čisto elektrických vozidiel, eletric vehicles (EV) a plug-in hybridných vozidiel (PHEV).
Predaj čisto elektrických vozidiel spoločnosti BYD už dosiahol 426 000 kusov, čím zrejme prekročí plán Tesly predať 441 019 elektrických vozidiel za júnový štvrťrok.
Čínska najpredávanejšia značka tak už druhýkrát predbehne Teslu a stane sa najväčším predajcom EV na svete – prvýkrát predbehla Teslu v poslednom štvrťroku 2023.
Prudký nárast predaja BYD vďaka zníženiu cien
BYD je najväčším predajcom NEV a druhým najväčším výrobcom elektrických batérií v Číne.
Podľa údajov z správy spoločnosti , BYD len júni predala 341 658 vozidiel NEV, čím sa dosiahol nový mesačný rekord a prekonalo sa aj predchádzajúce maximum 341 043 vozidiel z decembrového štvrťroka 2023.
Predaj čistých elektrických vozidiel medziročne vzrástol o 13 % na 145 179 kusov, pričom polročný predaj dosiahol 726 153 kusov, čo predstavuje 18 % nárast oproti predchádzajúcemu roku.
Pozoruhodné je, že aj predaj vozidiel a plug-in hybrid (PHEV) dosiahol v júni nové maximum 195 032 kusov, čo predstavuje 58 % nárast oproti minulému roku.
K prudkému nárastu predaja prispelo predovšetkým agresívne znižovanie cien v podmienkach slabého čínskeho dopytu a konkurencie s ostatnými veľkými rivalmi.
V marci spoločnosť BYD uviedla na trh nový model Yuan, na zámorských trhoch známy ako Atto 3, s cenou len 15 500€ (16 644 USD ). To je približne o 12 % menej ako predchádzajúca verzia v Číne. Súčasne spoločnosť Tesla ponúkla v Číne dotácie vo výške 4 500€ ( 4 800 USD ) na svoj Model 3 a Model Y.
Táto cenová vojna však v prvom štvrťroku nepriaznivo ovplyvnila ziskovosť spoločnosti BYD, keď zisk klesol o 47 % v porovnaní s rovnakým štvrťrokom roku 2023. Automobilka so sídlom v Šen-čene vtedy zaznamenala prvý štvrťročný pokles tržieb od začiatku pandémie v roku 2020.
Veľký nápor na zámorské trhy
Automobilka sa zamerala na vozidlá s plynovým pohonom a urýchlila svoj nástup na zámorské trhy.
BYD začiatkom tohto roka uviedla na trh novú sériu aktualizovaných modelov a vyhlásila, že v nasledujúcich troch rokoch chce viesť “oslobodzovací boj”. V júni predala spoločnosť BYD na zahraničných trhoch 26 995 vozidiel, čo predstavuje 156,22 % nárast oproti minulému roku. A to aj napriek tomu, že v porovnaní s májom došlo k postupnému poklesu o 28 %.
Spoločnosť BYD vlani v Európe predala 15 644 elektrických vozidiel, čo predstavuje približne 1,1 % trhového podielu v tomto regióne. BYD však má ambiciózny cieľ – zvýšiť predaj elektromobilov a získať 5 % podiel na trhu, čím by predstavovala výraznú konkurenčnú hrozbu pre miestnych výrobcov automobilov, ako sú Volkswagen a Stellantis.
Aby spoločnosť BYD mohla na trhu konkurovať, znížila ceny a v minulom roku v Európe predala 12 363 elektrických vozidiel Atto 3, 1 079 kusov modelu BYD Dolphin a 1 055 kusov modelu Tang.
Čínska firma však bude musieť zaplatiť dodatočné clo vo výške 17,4 % po tom, ako EÚ uvalila nové dovozné clá pre čínske elektrické vozidlá. Napriek tomu BYD v porovnaní s Čínou očakáva v EÚ vyššie zisky z predaja niektorých modelov.
Technologická výhoda
Technologická výhoda spoločnosti BYD spočíva v jej e-Platforme 3.0, ktorá umožňuje ľahké a integrované riešenia, ktoré jej môžu znížiť náklady až o 20 %. Spoločnosť plánuje zaviesť e-Platform 4.0 s cieľom ďalej zvýšiť efektívnosť a znižovať náklady.
BYD tiež pripravuje na budúci rok uviesť na európsky trh svoj cenovo najdostupnejší model elektromobilu Seagull.
Plánuje tiež zriadiť závod na výrobu elektromobilov v Maďarsku, pričom sa zameria na výrobu elektromobilov s batériovými súpravami montovanými do roku 2026.
V Japonsku a Kórei spoločnosť BYD uviedla na trh nové modely čím konkuruje miestnym značkám automobilov, ako sú Toyota a Hyundai.
A zatiaľ Tesla stráca podiel na trhu…
Na druhej strane, spoločnosť Tesla môže byť vystavená ďalším problémom v oblasti konkurencieschopnosti zo strany rivalov, medzi ktorých patria nielen čínske automobilky, ale aj ďalší globálni konkurenti, ako napríklad Hyundai a Ford.
Za posledných šesť rokov na trhu s elektrickými vozidlami Tesla prekonala všetkých ostatných priemyselných hráčov dohromady.
Správy však naznačujú, že dominantné postavenie spoločnosti Tesla na trhu v USA sa môže oslabiť. Júnové štvrťročné správy podľa agentúry Bloomberg naznačujú potenciálnu stratu jej väčšinového podielu na tomto trhu.
Automobilka Tesla sa stretáva s problémami v oblasti rastu od roku 2023. Jej ziskovosť výrazne klesá v dôsledku znižovania cien a rastúcej sily konkurencie. V prvom štvrťroku Tesla vykázala tržby v celkovej výške 21,3 miliardy USD, čo predstavuje 9 % pokles oproti predchádzajúcemu roku a zároveň najväčší medziročný pokles od tretieho štvrťroka 2012. Tržby z automobilového priemyslu sa medziročne znížili o 13 % na 17,38 miliardy USD.
V reakcii na tieto hospodárske výsledky generálny riaditeľ Tesly Elon Musk oznámil, že spoločnosť urýchli hromadnú výrobu cenovo dostupných modelov elektrických vozidiel a časový horizont posunie z pôvodne plánovanej druhej polovice roka 2025 na prvú polovicu roka 2025.
Prečítajte si tiež :