BYD: Čínsky výrobca elektrických vozidiel vstupuje do Európy

BYD: Čínsky výrobca elektrických vozidiel vstupuje do Európy

Bratislava 19. júna 2024 (HSP/The Guardian / Foto: AP/Ng Han Guan)

 

Vyhrážky Európskej únie o zavedení ciel na elektromobily pravdepodobne nezabrzdia čínsku automobilku BYD v jej snahe konkurovať spoločnosti Tesla na globálnej scéne, píše The Guardian

YE China's Back čínske elektrické vozidlo BYD
Na snímke muž sa pozerá na elektrický sedan Han EV od čínskej automobilky BYD počas výstavy Auto Shanghai 2023 v Šanghaji

V piatok v Mníchove odštartovali nemeckí futbalisti Majstrovstvá Európy vo futbale “Euro 2024”. Toto mesto je z futbalového hľadiska legendou, v sebavedomí Nemecka zaujíma dôležité miesto aj z iného dôvodu: Mníchov je domovom BMW, jednej z automobilových exportných veľmocí krajiny.

Reklama

Na štadiónoch ani v televíznych prenosoch nebudú počas majstrovstiev umiestnené logá BMW ani iných nemeckých konkurentov, vrátane Volkswagenu či Mercedes-Benz. Namiesto toho je čínska spoločnosť BYD jediným výrobcom automobilov, ktorý sponzoruje hlavný európsky medzinárodný turnaj.

 

Reklama

Stavili na reklamu

Spoločnosť Auto Trader uviedla, že reklamná kampaň bola zodpovedná za 69 % nárast počtu zobrazení modelov BYD na jej webovej stránke len počas prvého víkendu turnaja, teda od piatka do nedele.

BYD súperí s Teslou Elona Muska o pozíciu najväčšieho výrobcu elektromobilov na svete a Európa je jeho kľúčovým exportným cieľom. BYD však čelí vlastnej “euro dráme”, nakoľko EÚ spoločnosti pohrozila zavedením ciel na jej výrobky.

EÚ poukázala na údajné nespravodlivé dotácie pre trojicu BYD, Geely a SAIC Motor. Ak sa to po rokovaniach s Čínou potvrdí, spoločnosť BYD bude čeliť clám vo výške 17,4 % v snahe ochrániť európsky automobilový priemysel a jeho 3 milióny pracovníkov.

Mnohí odborníci sa však domnievajú, že samotné clá nebudú stačiť na spomalenie príchodu BYD na európsky automobilový trh.

Pre zakladateľa spoločnosti BYD sú clá zo strany USA a EÚ znakom novej sily čínskeho automobilového priemyslu. Wang Chuanfu – často označovaný za čínskeho Elona Muska – minulý týždeň údajne povedal pred publikom zloženým z vedúcich pracovníkov automobilového priemyslu na konferencii v Čchung-čchingu: „Ak nie ste dostatočne silní, nebudú sa vás báť.“

Reklama

Wang vyštudoval metalurgiu v provincii Hunan a v roku 1995 založil spoločnosť BYD, ktorá vyrábala batérie. Jeho zákazníkmi boli spoločnosti Motorola a Nokia a v roku 2003 odkúpil skrachovanú automobilku na výrobu hybridov (vozidiel, ktoré kombinujú batériu s benzínovým motorom). Odvtedy Wang vybudoval zo spoločnosti BYD druhého najväčšieho výrobcu batérií na svete, hneď za čínskym konkurentom CATL, a druhého najväčšieho výrobcu elektromobilov na svete, keď koncom roka 2023 nakrátko predbehol spoločnosť Tesla.

 

Dotácie a clá

Spoločnosť BYD čelí nižšej colnej sadzbe ako ostatní čínski výrobcovia automobilov. Na automobilku Geely sa vzťahuje 20 % sadzba a na SAIC je to až 38,1 %. Predpokladá sa, že je to čiastočne kvôli spolupráci BYD s EÚ, ale aj preto, že podľa analýzy využíva menej dotácií ako konkurenti. Kielský inštitút pre svetové hospodárstvo na základe zverejnených správ však uvádza, že BYD “dostáva mimoriadne vysoké dotácie” vrátane 2 mld. eur (1,7 mld. GBP) len za rok 2022. Spoločnosť BYD tiež vo veľkej miere profitovala zo štedrých čínskych dotácií na elektromobily.

Bez ohľadu na presnú výšku podpory sa sídlo spoločnosti v Pingshane na predmestí Šen-čenu svojou veľkosťou vyrovná závodu Volkswagenu vo Wolfsburgu. Gregor Sebastian, analytik zaoberajúci sa čínskym priemyslom v poradenskej spoločnosti Rhodium Group, uviedol, že pri rozvoji spoločnosti BYD zohrala dôležitú úlohu aj pomoc mestskej vlády.

Autá, ktoré BYD vyrába v Pingshane, nie sú nijako zvlášť pozoruhodné – je to ale veľká zmena oproti čínskym benzínovým alebo naftovým autám, ktoré mali často reputáciu lacných áut. Naopak, na priemyselnom testovacom dni minulý mesiac sa autá BYD a jej čínskych konkurentov Omoda, Ora a MG (vlastnených SAIC) nezaradili vedľa nemeckých a kórejských značiek.

Reklama

Základný model Dolphin od BYD a jeho prémiovejší model Seal ponúkajú v štandardnej výbave prvky, za ktoré by sa u konkurentov mohlo priplácať. Pozoruhodné je, že čoraz dôležitejšie digitálne funkcie, ako je napríklad hlasový asistent, sa v modeloch BYD zdajú byť prevedené lepšie ako u oveľa drahšej európskej konkurencie.

 

Cenotvorba

Matthias Schmidt, berlínsky analytik elektrických vozidiel (EV), uviedol, že BYD predal v prvých štyroch mesiacoch roku 2024 v západnej Európe menej ako 10 000 vozidiel. Dodal však, že spoločnosť BYD mohla začať s “ambicióznou cenotvorbou, pravdepodobne navrhnutou tak, aby absorbovala akékoľvek zvýšenie európskych taríf”.

Najlacnejšia verzia Dolphin sa bude začínať na 25 490 librách ( ribližne 30 000€), čo je menej ako VW ID.3(36 000€). V Číne sa však verzia Dolphin predáva za 99 800 jüanov (približne 10 700 GBP, 12 000€). Aj keď uvážime započítanie dodatočných nákladov z dôvodu prísnejších britských a európskych predpisov , automobilka BYD má veľký priestor na absorbovanie ciel. Plánovaná továreň na výrobu automobilov v Maďarsku by mohla vyvážať do EÚ bez colných poplatkov . Jeden z vedúcich pracovníkov minulý týždeň uviedol, že BYD je odhodlaná postaviť druhú továreň.

„Celá záležitosť s clami nestiahne čínsky automobilový priemysel pod hladinu,“ povedal Rupert Mitchell, ktorý roky pracoval v čínskom automobilovom priemysle pre dnes už skrachovaný startup WM Motor. Mitchell, ktorý teraz vedie blog Blind Squirrel Macro, povedal: „Rozhodne sme mali pocit, že máme cenovú výhodu oproti zvyšku sveta.“

Elektrické ambície spoločnosti BYD sa však neobmedzujú len na automobily. Spoločnosť si už vybudovala silnú pozíciu na trhu s elektrickými autobusmi.

 

Dominancia batérií

Zdá sa, že BYD má vďaka svojim koreňom ako výrobca batérií dôležitú výrobnú výhodu. Sebastian zo spoločnosti Rhodium uviedol, že vertikálna integrácia jej umožnila “veľkú kontrolu nad nákladmi”.

Tu Le, výkonný riaditeľ poradenskej spoločnosti Sino Auto Insights, vyzdvihol BYD pre jej vlastníctvo tovární na výrobu počítačových čipov, ako aj batérií. Dodal, že spoločnosť “má rozsah” a v tomto roku predpovedá predaj 4 miliónov automobilov- približne polovicu čisto elektrických a polovicu hybridných. „Nikto nie je schopný vyrobiť toľko vozidiel na ekologickú energiu ako BYD.“

A tam, kde sa iné automobilky zameriavajú na batérie s dlhým dojazdom obsahujúce drahý nikel, mangán a kobalt (NMC), BYD je priekopníkom v používaní lacnejších lítium-železofosfátových (LFP) batérií.

Reklama

Al Bedwell, riaditeľ pre globálne pohonné jednotky v spoločnosti LMC Automotive, uviedol, že spoločnosť BYD “investovala do LFP veľké prostriedky a optimalizovala výrobu do takej miery, že je konkureniceschopná”.

Doteraz sa ukázalo, že spoločnosť má zásadný význam pre celosvetový prechod od benzínových a naftových automobilov. A to v chudobnejších, ale aj v rýchlo sa rozvíjajúcich krajinách, ako je Brazília a Indonézia, kde BYD otvára závody.

„Bez spoločnosti BYD by ste(v globálnom procese prechodu na ekologickú energiu) nemali taký úspech,“ povedal Gregor Sebastian.

„Jediná podobná spoločnosť je Tesla. V širokom meradle poháňa prechod na elektrické vozidlá iba ona,“ dodal.

Prečítajte si tiež :

Reklama

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

Včera 20:00

Konflikt na Ukrajine nie je možné vyriešiť za jeden deň. Uviedol to v pondelok ruský veľvyslanec pri OSN Vasilij Nebenzia v reakcii na vyhlásenia exprezidenta USA Donalda Trumpa pred novembrovými americkými prezidentskými voľbami.

Včera 19:43

Izrael už takmer dokončil elimináciu vojenských schopností palestínskeho militantného hnutia Hamas v Pásme Gazy. Vyhlásil to v pondelok izraelský premiér Benjamin Netanjahu.

Včera 19:40

Švajčiarsko s platnosťou od pondelka sprísnilo svoj doterajší zákon o znásilnení a sexuálnych trestných činoch, a to v súlade so zásadou “nie znamená nie”.

Včera 19:28

Organizácia spojených národov v pondelok uviedla, že zástupcovia krajín sveta a talibanská delegácia po prvýkrát otvorene diskutovali o Afganistane.

Včera 19:27

Fínsky parlament schválil v pondelok dohodu o spolupráci so Spojenými štátmi v oblasti obrany. Dohoda okrem iného dáva americkej armáde prístup k 15 základniam a výcvikovým priestorom vo Fínsku.

Včera 19:27

Lietadlo spoločnosti Air Europa muselo v pondelok núdzovo pristáť v Brazílii po “silných turbulenciách” pri ktorých niekoľko ľudí na palube utrpelo zranenia.

Včera 19:25

V Lotyšsku v pondelok vstúpili do platnosti legislatívne zmeny, ktoré umožňujú homosexuálnym párom uzatvárať registrované partnerstvá.

Včera 18:53

Súčasný mauritánsky prezident Muhammad Gazwání zvíťazil v sobotných prezidentských voľbách so ziskom 56 percent hlasov, oznámila v pondelok volebná komisia.

Včera 18:36

Snahy o démonizáciu krajne pravicových voličov strácajú účinok. Vyhlásila to v pondelok talianska premiérka Giorgia Meloniová po víťazstve krajne pravicového Národného združenia (RN) v prvom kole predčasných parlamentných volieb vo Francúzsku.

Včera 18:32

Občania EÚ, ktorí chcú pracovať alebo založiť si podnik v inom členskom štáte, sa ešte stále stretávajú s mnohými prekážkami a uznávanie odborných kvalifikácií nie je jednoduchá záležitosť. Vyplýva to z pondelňajšej správy Európskeho dvora audítorov (EDA).

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke Veľký Kolpašský tajch, ktorý návštevníci využívajú na kúpanie, opaľovanie a trávenie voľného času v obci Banský Studenec v okrese Banská Štiavnica

Autor: TASR-Ján Krošlák

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Milan Šupa

Andrej Sablič

Viktor Pondělík

Branislav Čech

Pavel Jacz

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali