Bratislava 19. júna 2024 (HSP/The Guardian / Foto: AP/Ng Han Guan)
Vyhrážky Európskej únie o zavedení ciel na elektromobily pravdepodobne nezabrzdia čínsku automobilku BYD v jej snahe konkurovať spoločnosti Tesla na globálnej scéne, píše The Guardian
V piatok v Mníchove odštartovali nemeckí futbalisti Majstrovstvá Európy vo futbale “Euro 2024”. Toto mesto je z futbalového hľadiska legendou, v sebavedomí Nemecka zaujíma dôležité miesto aj z iného dôvodu: Mníchov je domovom BMW, jednej z automobilových exportných veľmocí krajiny.
Na štadiónoch ani v televíznych prenosoch nebudú počas majstrovstiev umiestnené logá BMW ani iných nemeckých konkurentov, vrátane Volkswagenu či Mercedes-Benz. Namiesto toho je čínska spoločnosť BYD jediným výrobcom automobilov, ktorý sponzoruje hlavný európsky medzinárodný turnaj.
Stavili na reklamu
Spoločnosť Auto Trader uviedla, že reklamná kampaň bola zodpovedná za 69 % nárast počtu zobrazení modelov BYD na jej webovej stránke len počas prvého víkendu turnaja, teda od piatka do nedele.
BYD súperí s Teslou Elona Muska o pozíciu najväčšieho výrobcu elektromobilov na svete a Európa je jeho kľúčovým exportným cieľom. BYD však čelí vlastnej “euro dráme”, nakoľko EÚ spoločnosti pohrozila zavedením ciel na jej výrobky.
EÚ poukázala na údajné nespravodlivé dotácie pre trojicu BYD, Geely a SAIC Motor. Ak sa to po rokovaniach s Čínou potvrdí, spoločnosť BYD bude čeliť clám vo výške 17,4 % v snahe ochrániť európsky automobilový priemysel a jeho 3 milióny pracovníkov.
Mnohí odborníci sa však domnievajú, že samotné clá nebudú stačiť na spomalenie príchodu BYD na európsky automobilový trh.
Pre zakladateľa spoločnosti BYD sú clá zo strany USA a EÚ znakom novej sily čínskeho automobilového priemyslu. Wang Chuanfu – často označovaný za čínskeho Elona Muska – minulý týždeň údajne povedal pred publikom zloženým z vedúcich pracovníkov automobilového priemyslu na konferencii v Čchung-čchingu: „Ak nie ste dostatočne silní, nebudú sa vás báť.“
Wang vyštudoval metalurgiu v provincii Hunan a v roku 1995 založil spoločnosť BYD, ktorá vyrábala batérie. Jeho zákazníkmi boli spoločnosti Motorola a Nokia a v roku 2003 odkúpil skrachovanú automobilku na výrobu hybridov (vozidiel, ktoré kombinujú batériu s benzínovým motorom). Odvtedy Wang vybudoval zo spoločnosti BYD druhého najväčšieho výrobcu batérií na svete, hneď za čínskym konkurentom CATL, a druhého najväčšieho výrobcu elektromobilov na svete, keď koncom roka 2023 nakrátko predbehol spoločnosť Tesla.
Dotácie a clá
Spoločnosť BYD čelí nižšej colnej sadzbe ako ostatní čínski výrobcovia automobilov. Na automobilku Geely sa vzťahuje 20 % sadzba a na SAIC je to až 38,1 %. Predpokladá sa, že je to čiastočne kvôli spolupráci BYD s EÚ, ale aj preto, že podľa analýzy využíva menej dotácií ako konkurenti. Kielský inštitút pre svetové hospodárstvo na základe zverejnených správ však uvádza, že BYD “dostáva mimoriadne vysoké dotácie” vrátane 2 mld. eur (1,7 mld. GBP) len za rok 2022. Spoločnosť BYD tiež vo veľkej miere profitovala zo štedrých čínskych dotácií na elektromobily.
Bez ohľadu na presnú výšku podpory sa sídlo spoločnosti v Pingshane na predmestí Šen-čenu svojou veľkosťou vyrovná závodu Volkswagenu vo Wolfsburgu. Gregor Sebastian, analytik zaoberajúci sa čínskym priemyslom v poradenskej spoločnosti Rhodium Group, uviedol, že pri rozvoji spoločnosti BYD zohrala dôležitú úlohu aj pomoc mestskej vlády.
Autá, ktoré BYD vyrába v Pingshane, nie sú nijako zvlášť pozoruhodné – je to ale veľká zmena oproti čínskym benzínovým alebo naftovým autám, ktoré mali často reputáciu lacných áut. Naopak, na priemyselnom testovacom dni minulý mesiac sa autá BYD a jej čínskych konkurentov Omoda, Ora a MG (vlastnených SAIC) nezaradili vedľa nemeckých a kórejských značiek.
Základný model Dolphin od BYD a jeho prémiovejší model Seal ponúkajú v štandardnej výbave prvky, za ktoré by sa u konkurentov mohlo priplácať. Pozoruhodné je, že čoraz dôležitejšie digitálne funkcie, ako je napríklad hlasový asistent, sa v modeloch BYD zdajú byť prevedené lepšie ako u oveľa drahšej európskej konkurencie.
Cenotvorba
Matthias Schmidt, berlínsky analytik elektrických vozidiel (EV), uviedol, že BYD predal v prvých štyroch mesiacoch roku 2024 v západnej Európe menej ako 10 000 vozidiel. Dodal však, že spoločnosť BYD mohla začať s “ambicióznou cenotvorbou, pravdepodobne navrhnutou tak, aby absorbovala akékoľvek zvýšenie európskych taríf”.
Najlacnejšia verzia Dolphin sa bude začínať na 25 490 librách ( ribližne 30 000€), čo je menej ako VW ID.3(36 000€). V Číne sa však verzia Dolphin predáva za 99 800 jüanov (približne 10 700 GBP, 12 000€). Aj keď uvážime započítanie dodatočných nákladov z dôvodu prísnejších britských a európskych predpisov , automobilka BYD má veľký priestor na absorbovanie ciel. Plánovaná továreň na výrobu automobilov v Maďarsku by mohla vyvážať do EÚ bez colných poplatkov . Jeden z vedúcich pracovníkov minulý týždeň uviedol, že BYD je odhodlaná postaviť druhú továreň.
„Celá záležitosť s clami nestiahne čínsky automobilový priemysel pod hladinu,“ povedal Rupert Mitchell, ktorý roky pracoval v čínskom automobilovom priemysle pre dnes už skrachovaný startup WM Motor. Mitchell, ktorý teraz vedie blog Blind Squirrel Macro, povedal: „Rozhodne sme mali pocit, že máme cenovú výhodu oproti zvyšku sveta.“
Elektrické ambície spoločnosti BYD sa však neobmedzujú len na automobily. Spoločnosť si už vybudovala silnú pozíciu na trhu s elektrickými autobusmi.
Dominancia batérií
Zdá sa, že BYD má vďaka svojim koreňom ako výrobca batérií dôležitú výrobnú výhodu. Sebastian zo spoločnosti Rhodium uviedol, že vertikálna integrácia jej umožnila “veľkú kontrolu nad nákladmi”.
Tu Le, výkonný riaditeľ poradenskej spoločnosti Sino Auto Insights, vyzdvihol BYD pre jej vlastníctvo tovární na výrobu počítačových čipov, ako aj batérií. Dodal, že spoločnosť “má rozsah” a v tomto roku predpovedá predaj 4 miliónov automobilov- približne polovicu čisto elektrických a polovicu hybridných. „Nikto nie je schopný vyrobiť toľko vozidiel na ekologickú energiu ako BYD.“
A tam, kde sa iné automobilky zameriavajú na batérie s dlhým dojazdom obsahujúce drahý nikel, mangán a kobalt (NMC), BYD je priekopníkom v používaní lacnejších lítium-železofosfátových (LFP) batérií.
Al Bedwell, riaditeľ pre globálne pohonné jednotky v spoločnosti LMC Automotive, uviedol, že spoločnosť BYD “investovala do LFP veľké prostriedky a optimalizovala výrobu do takej miery, že je konkureniceschopná”.
Doteraz sa ukázalo, že spoločnosť má zásadný význam pre celosvetový prechod od benzínových a naftových automobilov. A to v chudobnejších, ale aj v rýchlo sa rozvíjajúcich krajinách, ako je Brazília a Indonézia, kde BYD otvára závody.
„Bez spoločnosti BYD by ste(v globálnom procese prechodu na ekologickú energiu) nemali taký úspech,“ povedal Gregor Sebastian.
„Jediná podobná spoločnosť je Tesla. V širokom meradle poháňa prechod na elektrické vozidlá iba ona,“ dodal.
Prečítajte si tiež :