Bude zákonom opätovne zbytočne zriadený úrad špeciálnej prokuratúry pod iným názvom?

❚❚

Bratislava 23. septembra 2024 (HSP/Právne listy/Foto:TASR-Martin Baumann)

 

Koaliční poslanci predložili aktuálne do NR SR návrh zákona (celý návrh zákona je uvedený nižšie), ktorým navrhujú meniť nielen Trestný zákon a Trestný poriadok, ale aj zákon o prokuratúre

Úrad špeciálnej prokuratúry (ÚŠP) v Pezinku
Ilustračné foto

Zaujímavá, a zbytočná, je zmena týkajúca sa zákona o prokuratúre, nakoľko návrh zákona počíta s tým, že organizačnou zložkou generálnej prokuratúry bude oddelenie závažnej kriminality.

.

Oddelenie závažnej kriminality bolo vytvorené na generálnej prokuratúre príkazom GP SR, ktorý sa týka organizačného poriadku prokuratúry a do určitej miery nahradilo zrušený úrad špeciálnej prokuratúry (spadajú pod neho trestné činy, ktoré patria do právomoci Špecializovaného trestného súdu a prokurátori tohto oddelenia vykonávajú aj prvostupňový dozor v prípravnom konaní). Oddelenie závažnej kriminality bolo teda zriadené príkazom generálneho prokurátora, t.j. vnútrorezortnou normou prokuratúry a môže byť kedykoľvek generálnym prokurátorom zrušené, či zlúčené s inou organizačnou zložkou generálnej prokuratúry.

Aktuálny poslanecký návrh zákona počíta s tým, že toto oddelenie závažnej kriminality bude povinnou organizačnou zložkou generálnej prokuratúry, nakoľko bude zriadené zákonom (podobne ako to bolo v prípade úradu špeciálnej prokuratúry) s tým, že z hľadiska zákonného vymedzenia kompetencií tohto oddelenia bude pod neho patriť najmä (teda nielen) ochrana finančných záujmov Európskej únie.

.

Myslím, že každému je jasné, že ak tento návrh zákona bude schválený, fakticky opätovne vznikne úrad špeciálnej prokuratúry a to s rovnakými anomáliami (nedostatkami), ktoré viedli k jeho zrušeniu, len bude mať iný názov.

Návrh zákona je síce ohľadne zriadenia oddelenia závažnej kriminality formulovaný tak, že by malo ísť najmä o tzv. druhostupňovú prokuratúru, teda prokurátori tohto oddelenia by mali vykonávať činnosť hlavne vo vzťahu k podriadeným prokuratúram, avšak návrh zákona obsahuje slovo „najmä“ z čoho je zrejmé, že toto oddelenie bude vykonávať aj prvostupňový dozor v trestných veciach, tak ako je tomu aj v súčasnosti, keď oddelenie závažnej kriminality funguje prakticky ako tzv. „malý“ úrad špeciálnej prokuratúry, avšak nie na podklade zákona.

Tak ako to bolo aj pri úrade špeciálnej prokuratúry, aj pri oddelení závažnej kriminality som názoru, že ide o právnu anomáliu. Generálna prokuratúra SR je vrcholový orgán prokuratúry a preto nemá vykonávať prvostupňovú agendu a nemá pôsobiť ako prvostupňový a zároveň aj ako druhostupňový, či nadriadený orgán. Je to podobné, akoby Najvyšší súd SR konal vo veci v prvom stupni a následne si aj sám rozhodoval opravné prostriedky (a to tak riadne ako aj mimoriadne), nakoľko mu nič iné nezostáva pretože už nemá nadriadený súd.

Každý orgán prokuratúry, ktorý vystupuje ako „prvostupňová“ dozorová prokuratúra by mal byť kontrolovaný nadriadenou prokuratúrou, teda inou prokuratúrou. Ide o poistku proti tomu, aby orgán verejnej moci „neuletel“ pri plnení svojich povinností, respektíve, aby nezačal viesť vyšetrovania len jedným želateľným smerom, prípadne aby nezačal trpieť komplexom dokonalosti a nedostatkom sebakritiky. Ak sa také niečo stane prokuratúre, potom je nutné, aby jej iná, nadriadená prokuratúra prostredníctvom vykonávania kontroly v prípravnom konaní vytýčila určité mantinely, ktoré by nemali byť prekročené (v konaní pred súdom tieto mantinely prokuratúre určuje súd). Nie je možné pripustiť, aby všetky riadne opravné prostriedky voči uzneseniam, na ktoré dal pokyn, či súhlas prokurátor, rozhodovala fakticky tá istá prokuratúra. Tak ako pre súd, musí byť takýto koncept rozhodovania neprijateľný aj pri prokuratúre, pretože nie je možné akceptovať, aby prvostupňová – dozorová prokuratúra v predprípravnom a prípravnom konaní kontrolovala samú seba a pôsobila ako uzatvorený orgán, kde sa všetko rozhoduje „na tej istej chodbe“.

Práve z tohto dôvodu (splynutie prvostupňovej a druhostupňovej prokuratúry v jeden celok) bol koncept na ktorom bol vystavaný úrad špeciálnej prokuratúry považovaný za právnu anomáliu a na rovnakom princípe je vybudované aj oddelenie závažnej kriminality.

.

Takéto fungovanie prokuratúry (ale prípadne aj súdu) je nutné odmietnuť a je potrebné bezvýhradne trvať na tom, aby prvostupňová prokuratúra mala svoju nadriadenú druhostupňovú prokuratúru, teda aby bola zachovaná dvojstupňová koncepcia rozhodovania prokuratúry (t. j. prvostupňovú okresnú prokuratúru kontroluje nadriadená krajská prokuratúra, prvostupňovú krajskú prokuratúru kontroluje nadriadená generálna prokuratúra s tým, že generálna prokuratúra už prvostupňovú agendu nevykonáva, nakoľko jej úloha je úplne iná, pretože má pôsobiť ako orgán, ktorý zjednocuje, či usmerňuje podriadené prokuratúry, vybavuje mimoriadne opravné prostriedky a podobne, teda ktorý pôsobí obdobne ako najvyšší súd).

Pokiaľ chce zákonodarca vytvoriť špecializáciu v špecializácii, ktorá by sa týkala ochrany finančných záujmov Európskej únie (už desaťročia fungujú na všetkých krajských prokuratúrach oddelenia, ktoré v prvom stupni dozorujú vybrané trestné veci), potom by to mohol urobiť tak, že by napríklad určil dve krajské prokuratúry (napríklad Krajská prokuratúra Trenčín a Krajská prokuratúra Prešov), ktoré by sa špecializovali na trestné činy týkajúce sa ochrany finančných záujmov Európskej únie a v týchto trestných činoch by vykonávali dozor v prípravnom a predprípravnom konaní a ako nadriadená prokuratúra by vo vzťahu k nim pôsobilo oddelenie závažnej kriminality generálnej prokuratúry.

Tak dúfam, že si nebude každá vláda vytvárať svoj vlastný úrad špeciálnej prokuratúry. Skôr by malo byť zákonom zakázané, aby akékoľvek organizačná zložka generálnej prokuratúry mohla pôsobiť ako prvostupňová prokuratúra.

Pomerne absurdne pôsobí aj návrh zmeny Trestného poriadku, ktorá spočíva v deklarovaní toho, že orgány činné v trestnom konaní a súdy dbajú na náležitú ochranu finančných záujmov Európskej únie. A na ochranu finančných záujmov fyzických osôb, právnických osôb, či štátu nemajú dbať?

 

.

Nasleduje poslanecký návrh zákona

NÁVRH

Z á k o n

z … 2024,

ktorým sa dopĺňa zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:

 

Čl. I

Zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení zákona č. 458/2003 Z. z., zákona č. 36/2005 Z. z., zákona č. 59/2009 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 290/2009 Z. z., zákona č. 291/2009 Z. z., zákona č. 102/2010 Z. z., zákona č. 403/2010 Z. z., zákona č. 192/2011 Z. z., zákona č. 220/2011 Z. z., zákona č. 436/2013 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 217/2014 Z. z., zákona č. 401/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 18/2018 Z. z., zákona č. 314/2018 Z. z., zákona č. 6/2019 Z. z., zákona č. 54/2019 Z. z., zákona č. 242/2019 Z. z., zákona č. 241/2020 Z. z., zákona č. 312/2020 Z. z., zákona č. 423/2020 Z. z., zákona č. 150/2022 Z. z., zákona č. 151/2022 Z. z., zákona č. 398/2022 Z. z. a zákona č. 40/2024 Z. z. sa dopĺňa takto:

§ 40 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:

„(4) Na účely zabezpečenia riadneho výkonu pôsobnosti prokuratúry najmä vo veciach ochrany finančných záujmov Európskej únie, a to najmä v oblasti riadenia, usmerňovania a kontroly činnosti podriadených prokuratúr pri vykonávaní dozoru nad dodržiavaním zákonnosti pred začatím trestného stíhania a v prípravnom konaní, ako aj v konaní pred súdom, generálny prokurátor zriaďuje oddelenie závažnej kriminality ako organizačnú zložku generálnej prokuratúry.“.

.

 

Čl. II

Zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení zákona č. 650/2005 Z. z., zákona č. 692/2006 Z. z., zákona č. 218/2007 Z. z., zákona č. 491/2008 Z. z., zákona č. 497/2008 Z. z., zákona č. 498/2008 Z. z., zákona č. 59/2009 Z. z., zákona č. 257/2009 Z. z., zákona č. 317/2009 Z. z., zákona č. 492/2009 Z. z., zákona č. 576/2009 Z. z., zákona č. 224/2010 Z. z., zákona č. 547/2010 Z. z., zákona č. 33/2011 Z. z., zákona č. 262/2011 Z. z., zákona č. 313/2011 Z. z., zákona č. 246/2012 Z. z., zákona č. 334/2012 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 428/2012 Z. z., uznesenia Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 189/2013 Z. z., zákona č. 204/2013 Z. z., zákona č. 1/2014 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 260/2014 Z. z., zákona č. 73/2015 Z. z., zákona č. 78/2015 Z. z., zákona č. 87/2015 Z. z., zákona č. 174/2015 Z. z., zákona č. 397/2015 Z. z., zákona č. 398/2015 Z. z., zákona č. 440/2015 Z. z., zákona č. 444/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 316/2016 Z. z., zákona č. 264/2017 Z. z., zákona č. 274/2017 Z. z., zákona č. 161/2018 Z. z., zákona č. 321/2018 Z. z., zákona č. 35/2019 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 38/2019 Z. z., zákona č. 214/2019 Z. z., zákona č. 420/2019 Z. z., zákona č. 474/2019 Z. z., zákona č. 288/2020 Z. z., zákona č. 312/2020 Z. z., zákona č. 236/2021 Z. z., zákona č. 357/2021 Z. z., zákona č. 105/2022 Z. z., zákona č. 111/2022 Z. z., zákona č. 117/2023 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 402/2023 Z. z., zákona č. 40/2024 Z. z., uznesenia Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 41/2024 Z. z., zákona č. 47/2024 Z. z., zákona č. 214/2024 Z. z. a nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 215/2024 Z. z. sa mení takto:

V § 254 ods. 2 sa slová „vo väčšom rozsahu“ nahrádzajú slovami „v rozsahu najmenej 10 000 eur“.

 

.

Čl. III

Zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení zákona č. 650/2005 Z. z., zákona č. 692/2006 Z. z., zákona č. 342/2007 Z. z., zákona č. 643/2007 Z. z., zákona č. 61/2008 Z. z., zákona č. 491/2008 Z. z., zákona č. 498/2008 Z. z., zákona č. 5/2009 Z. z., zákona č. 59/2009 Z. z., zákona č. 70/2009 Z. z., zákona č. 97/2009 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 290/2009 Z. z., zákona č. 291/2009 Z. z., zákona č. 305/2009 Z. z., zákona č. 576/2009 Z. z., zákona č. 93/2010 Z. z., zákona č. 224/2010 Z. z., zákona č. 346/2010 Z. z., zákona č. 547/2010 Z. z., zákona č. 220/2011 Z. z., zákona č. 262/2011 Z. z., zákona č. 331/2011 Z. z., zákona č. 236/2012 Z. z., zákona č. 334/2012 Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 204/2013 Z. z., zákona č. 305/2013 Z. z., zákona č. 1/2014 Z. z., zákona č. 195/2014 Z. z., zákon č. 307/2014 Z. z., zákona č. 353/2014 Z. z., zákona č. 78/2015 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 139/2015 Z. z., zákona č. 174/2015 Z. z., zákona č. 397/2015 Z. z., zákona č. 398/2015 Z. z., zákona č. 401/2015 Z. z., zákona č. 440/2015 Z. z., zákona č. 444/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 316/2016 Z. z., zákona č. 152/2017 Z. z., zákona č. 236/2017 Z. z., zákona č. 274/2017 Z. z., zákona 161/2018 Z. z., zákona č. 314/2018 Z. z., zákona č. 321/2018 Z. z., zákona č. 3/2019 Z. z., zákona č. 6/2019 Z. z., zákona č. 35/2019 Z. z., zákona č. 54/2019 Z. z., zákona č. 214/2019 Z. z., zákona č. 231/2019 Z. z., zákona č. 312/2020 Z. z., zákona č. 423/2020 Z. z., zákona č. 308/2021 Z. z., zákona č. 432/2021 Z. z., zákona č. 150/2022 Z. z., zákona č. 340/2022 Z. z., zákona č. 398/2022 Z. z., zákona č. 49/2023 Z. z., zákona č. 111/2023 Z. z., zákona č. 192/2023 Z. z., zákona č. 40/2024 Z. z., uznesenia Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 41/2024 Z. z. a nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 215/2024 Z. z. sa dopĺňa takto:

§ 2 sa dopĺňa odsekom 22, ktorý znie:

„(22) Orgány činné v trestnom konaní a súdy dbajú v trestnom konaní na náležitú ochranu finančných záujmov Európskej únie.“.

 

.

Čl. IV

Zákon č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v znení zákona č. 669/2002 Z. z., zákona č. 458/2003 Z. z., zákona č. 462/2003 Z. z., zákona č. 548/2003 Z. z., zákona č. 561/2003 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 530/2004 Z. z., zákona č. 586/2004 Z. z., zákona č. 609/2004 Z. z., zákona č. 122/2005 Z. z., zákona č. 622/2005 Z. z., zákona č. 520/2008 Z. z., zákona č. 291/2009 Z. z., zákona č. 543/2010 Z. z., zákona č. 33/2011 Z. z., zákona č. 220/2011 Z. z., zákona č. 503/2011 Z. z., zákona č. 79/2012 Z. z., zákona č. 335/2012 Z. z., zákona č. 392/2012 Z .z., zákona č. 462/2013 Z. z., zákona č. 195/2014 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 217/2014 Z. z., zákona č. 307/2014 Z. z., zákona č. 322/2014 Z. z., zákona č. 362/2014 Z. z., zákona č. 401/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 242/2019 Z. z., zákona č. 459/2019 Z. z., zákona č. 241/2020 Z. z., zákona č. 312/2020 Z. z., zákona č. 423/2020 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 412/2021 Z. z., zákona č. 432/2021 Z. z., zákona č. 151/2022 Z. z., zákona č. 11/2023 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 14/2024 Z. z. a zákona č. 40/2024 Z. z. sa dopĺňa takto:

V § 80 ods. 2 sa na konci pripája táto veta: „Generálna prokuratúra zabezpečuje vzdelávanie prokurátorov najmä v oblasti ochrany finančných záujmov Európskej únie.“.

 

Čl. V

Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia

JUDr. Peter Šamko, sudca Krajského súdu v Bratislave

.

Článok pôvodne vyšiel na pravnelisty.sk

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.
.

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.




NAŽIVO

08:55
Trump povedal, že zvolenie Harrisovej za prezidentku USA povedie k tretej svetovej vojne, pretože nedokáže odpovedať ani na „najjednoduchšie otázky“.

„Svet je teraz veľmi nebezpečné miesto. Kamala nie je schopná odpovedať ani na tie najjednoduchšie otázky. Toto je šialenstvo! Ak to nedokáže, ako nás môže zastupovať pri ukončení tretej svetovej vojny? Odpoveď je jednoduchá: nemôže,“ napísal Trump na sociálnej sieti Truth.

08:48

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj v rámci svojej návštevy v Spojených štátoch zavítal o závodu na výrobu munície v meste Scranton v štáte Pensylvánia, kde sa vyrábajú náboje pre Ukrajinu.

Zelenskyj v USA
Na snímke ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj (uprostred) počas prehliadky armádneho muničného závodu v Scrantone v americkom štáte Pensylvánia
08:46

Izrael podnikol sériu leteckých útokov na ciele militantného hnutia Hizballáh v Libanone. Ide o jeden z najväčších útokov Izraela na Libanon od začiatku konfliktu v Pásme Gazy. Napätie medzi oboma stranami eskaluje od minulého týždňa, kedy zomrelo 37 ľudí pri výbuchoch pagerov a vysielačiek, ktoré používali členovia Hizballáhu.

08:28

Južná Kórea varovala pred rozhodnou vojenskou akciou v prípade, ak balóny s odpadkami vysielané zo Severnej Kórey budú predstavovať vážnu bezpečnostnú hrozbu alebo sa budú považovať za prekročenie hranice. Pchjongjang od mája poslal viac ako 5500 balónov s nákladmi odpadkov, ktoré v Južnej Kórei prerušili lety, spôsobili požiare a dokonca zasiahli vládne budovy.

08:16

Rusko vypálilo na Ukrajinu dve riadené strely Ch-59/69 a štyri bezpilotné lietadlá typu Šáhid, oznámili ukrajinské vzdušné sily.

08:10

Nový srílanský prezident Anura Kumara Dissanajaka slávnostne zložil prísahu a ujal sa úradu hlavy štátu.

07:25

Letecká divízia ruskej Čiernomorskej flotily cvičila boj proti leteckým i námorným bezpilotným cieľom, uviedla ruská tlačová agentúra Interfax s odvolaním sa na ruské ministerstvo obrany.

07:23

Predseda Snemovne reprezentantov USA republikán Mike Johnson predstavil trojmesačný dočasný návrh výdavkov, ktorý má odvrátiť čiastočný tzv. shutdown americkej vlády. Návrh neobsahuje požiadavky bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa na zahrnutie opatrenia týkajúceho sa imigrácie.

07:21

Šesť ľudí zahynulo a sedem ďalších utrpelo zranenia po tom, čo jedno z vozidiel nekontrolovane narazilo do bicyklov a ďalších áut na moste v provincii Chu-nan v strednej časti Číny.

06:53

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj pricestoval do New Yorku na zasadnutie Valného zhromaždenia OSN, oznámila štátna tlačová agentúra Ukrinform.

Zelenskyj v USA
Na snímke ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj (uprostred) počas návštevy armádneho muničného závodu v Scrantone v americkom štáte Pensylvánia
06:51

Guvernér Kalifornie Gavin Newsom podpísal zákon, ktorý obchodom s potravinami zakazuje ponúkať zákazníkom plastové tašky. Návrh zákona minulý mesiac schválili kalifornskí zákonodarcovia, platiť začne od roku 2026.

06:50

Vo štvrtok sa pred viedenský oblastný súd postavil 34-ročný Rakúšan obvinený z toho, že naviedol svojho 14-ročného syna a jeho 16-ročného kamaráta na sériu ozbrojených lúpeží. 

06:48

Počet obetí zničenia dvojposchodového domu, ktorý sa zrútil v talianskom meste Saviano, stúpol na tri. 

Zobraziť všetky
.

NAJČÍTANEJŠIE










.

NAJNOVŠIE










NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

.

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke transparent s plodom dieťaťa a nápisom Dar, nie tovar držia účastníci počas Národného pochodu za život

Autor: TASR-Roman Hanc

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

.
.

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Miroslav Iliaš

Tibor Danáč

Viktor Pondělík

Andrej Sablič

Marek Brna

.
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali