Bratislava 28. júna (TASR) – Hrozba pozastavenia priebežných platieb pre Operačný program Doprava je odstránená. Vďaka intenzívnej komunikácii súčasného vedenia ministerstva dopravy s Európskou komisiou a sérii nápravných opatrení na nedostatky, ktoré identifikoval národný audit z decembra 2010, generálne riaditeľstvo pre regionálnu politiku EK rozhodlo o zrušení výstrahy z tzv. varovného listu z augusta 2011. Eurokomisár Johannes Hahn na dnešnom rokovaní pogratuloval ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi k tomuto míľniku, ktorý by mal priniesť aj novú dynamiku do čerpania eurofondov na dopravné projekty.
Po tom čo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ako Riadiaci orgán Operačného programu Doprava (RO OPD) dostalo v auguste 2011 tzv. varovný list o možnom pozastavení platieb, boli projekty OPD v rámci všetkých prioritných osí (1-7) financované na národnej úrovni, t.j. zo zdrojov štátneho rozpočtu. EK v liste vyzvala RO OPD, aby vykonal nápravné opatrenia v nadväznosti na zistenia z národného systémového auditu z decembra 2010. Zistené nedostatky mali formálny charakter a týkali sa najmä prioritnej osi Technická pomoc.
Ministerstvo dopravy vo svojej odpovedi informovalo generálne riaditeľstvo pre regionálnu politiku (DG REGIO) o prijatí nápravných opatrení.
V ďalšej reakcii – v liste z 11. júna 2012 – uistilo ministerstvo dopravy Európsku komisiu, že vykonáva systematické kroky pri implementácii nápravných a preventívnych opatrení. Reakcia pripravovaná v spolupráci s Certifikačným orgánom na ministerstve financií, Centrálnym koordinačným orgánom a národným Orgánom auditu detailne informovala o balíčku opatrení, t.j. o nových postupoch a procedúrach RO OPD týkajúcich sa zlepšenia v oblasti kontrol verejného obstarávania, výkonu kontrol na mieste, administratívneho overovania žiadostí o platbu a obsahovala tiež požadované prehľady opatrení a štatistiky (viď Zoznam vybraných opatrení na nasledujúcej strane).
Intenzívna osobná ako aj elektronická komunikácia s Bruselom po nástupe novej vlády priniesla želaný výsledok: Európska komisia usúdila, že nedostatky boli uspokojivo odstránené a hrozba pozastavenia platieb bola zrušená. Brusel teda Slovensku spätne preplatí súhrnné žiadosti o platbu na všetky cestné projekty, ktoré boli doteraz financované zo štátneho rozpočtu. Komunikácia o preplatení projektov železničnej infraštruktúry (pre prijímateľa Železnice Slovenskej republiky) bude pokračovať.
Zoznam vybraných opatrení RO OPD v súvislosti zo zistenia vládneho auditu z roku 2010: – Zlepšenie postupov a procedúr riadiaceho orgánu v oblasti riadenia overovaní týkajúcich sa administratívneho, finančného, technického a fyzického hľadiska operácií v Internom manuáli procedúr na úrovni riadenia štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu MDVRR SR, resp. ďalších riadiacich a metodických dokumentoch RO, zahŕňajúce aj oblasti verejného obstarávania a oprávnenosti výdavkov. – Vykonanie spätného overenia všetkých projektov OPD z pohľadu zistení vládneho systémového auditu s dôrazom na zistenia v oblasti verejného obstarávania. – Preukázanie zabezpečenia 100%-nej administratívnej kontroly každej žiadosti o platbu a kontroly na mieste – v súlade s uvedenými nariadeniami EÚ, Systémom riadenia ŠF a KF a legislatívou EÚ/SR. – Zabezpečenie informovanosti a školení pre projektových manažérov a zástupcov prijímateľov RO OPD. – Systém vyhodnocovania príčin opakujúcich sa zistení z kontrol a auditov a preventívnych opatrení na predchádzanie opakujúcich sa nedostatkov. – RO OPD zaviedol pre každý projekt prehľad všetkých nedostatkov zistených auditom, certifikačným overením alebo kontrolou a následne po ich ukončení bude prehľad zistení aktualizovať, čím získa informáciu o rizikovosti projektov pre účely ďalších následných a preventívnych opatrení. – Organizačné a personálne posilnenie oddelenia monitorovania a hodnotenia projektov, ktoré sa zaoberá aj monitorovaním a vyhodnocovaním zistení.
Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov, či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach. Prioritné osi OPD: PO1 – Železničná infraštruktúra PO2 – Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 – Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 – Infraštruktúra integrovaných dopravných systémov PO5 – Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 – Železničná verejná osobná doprava PO7 – Technická pomoc
Informáciu TASR poskytla manažérka pre komunikáciu operačného programu Doprava Sekcia OPD MDVRR SR Alena Vaškaninová Buchláková.