Bratislava 9. mája 2024 (HSP/Foto:DPB, Jakub Kubo)
Megatrolejbusy, ktoré sa stali pýchou bratislavskej MHD, sa v poslednom čase stali skôr sklamaním. V súčasnosti sa však čoraz častejšie cestujúci stretávajú s informáciami o poruchách a odstávkach megatrolejbusov
Podľa dostupných informácií sa megatrolejbusy kazia pomerne často. Bratislavský dopravný podnik tieto moderné vozidlá nasadil do bežnej prevádzky len od februára tohto roka, a to na najvyťaženejšiu linku číslo 71. Dlho však nejazdili a ostali zaparkované v depe.
Prakticky hneď po zaradení do premávky sa na nových trolejbusoch začali objavovať prvé poruchy a po prvom týždni už museli byť niektoré služby na linke 71 obsadzované opäť bežnými jednokĺbovými trolejbusmi s nižšou prepravnou kapacitou. Čiastočné zlepšenie nastalo v polovici marca, kedy sa v niektorých dňoch opäť podarilo celú linku obsadiť dvojkĺbovými trolejbusmi.
Situácia sa ale opäť zhoršila v priebehu apríla a za posledný mesiac sa do premávky darilo vypravovať prevažne iba 4 až 8 dvojkĺbových trolejbusov. V špičke pracovného dňa je pritom na linke 71 potrebných 13 vozidiel, vo voľných dňoch 9 trolejbusov. Celkovo je vo vozidlovom parku 16 dvojkĺbových trolejbusov. „Prevádzka trolejbusovej linky 71 je naďalej plne zabezpečená a jednotlivé spoje premávajú podľa platného grafikonu. Zhruba od začiatku apríla časť MEGAtrolejbusov vo výprave nahrádzajú trolejbusy Škoda 31 Tr SOR, teda tie isté vozidlá, ktoré na linke 71 jazdili pred nasadením MEGAtrolejbusov. Dopravný podnik Bratislava adresoval dodávateľovi výzvu na okamžité odstránenie porúch a zabezpečenie požadovanej disponibility. Momentálne komunikujeme s dodávateľom na dennej báze a servisné tímy dodávateľa v rámci reklamácií intenzívne pracujú na odstraňovaní identifikovaných nedostatkov, ktoré sa vyskytujú,” vyjadril sa hovorca DPB Jozef Vozár.
Obnovenie plnej výpravy MEGAtrolejbusov podľa jeho slov závisí od dodávky náhradných dielov a tiež od efektivity riešení na strane dodávateľa. Podľa kúpnej zmluvy môže DPB sankcionovať dodávateľa trolejbusov v prípade, ak by nevybavil reklamáciu a neodstránil reklamované vady riadne, včas a v požadovanej kvalite.
Rovnaké dvojkĺbové trolejbusy s pomocným batériovým pohonom zaradil začiatkom marca tohto roka do svojho vozidlového parku aj pražský dopravný podnik, ktorých ich prevádzkuje na linke k letisku. Kým v Prahe tieto trolejbusy časť trasy absolvujú na batériový pohon, v Bratislave je batériový pohon iba doplnkový pre prípad mimoriadnych udalostí.