Bratislava 31. mája 2023 (HSP/Foto:TASR/AP-Sven Hoppe/dpa-Bildfunk)
Čínske automobilky minulý rok predali v globálnom meradle dvakrát viac elektromobilov než európske a americké automobilky dokopy. Táto skutočnosť vnáša do automobilového priemyslu vo svete istý nepokoj. Dalo by sa dokonca hovoriť o hrozbe pre zvyšok sveta, Slovensko nevynímajúc. Z nedávnej štúdie poisťovne Allianz dokonca vyplýva, že Slovensko je najohrozenejšou krajinou z pohľadu čínskej konkurencie
Čína je vskutku krajinou zázrakov. Ak sa Číňania do niečoho s vervou pustia, svet im nedokáže konkurovať, len v nemom úžase obdivovať čínske zázraky. Ak sa v 19. storočí hovorilo o Anglicku ako o dielni sveta, v súčasnej dobe je skutočnou dielňou sveta Čína. Výkon čínskej ekonomiky rastie z mesiaca na mesiac. Je to skutočný valec, ktorý prevalcuje celý svet. Podiel Číny na celosvetovej výrobnej produkcii sa najnovšie zvýšil na takmer 30 %. Zjednodušene povedané, zhruba 30 % všetkého, čo sa vyrobí na tejto planéte, je čínskeho pôvodu. Čína sa tak vzďaľuje druhým Spojeným štátom, ktorých ekonomika sa potápa ako legendárny Titanic. Podiel USA na celosvetovej výrobnej produkcii najnovšie poklesol pod 15 %. Spojené štáty teda dokážu realizovať už len necelú jednu polovicu výrobnej produkcie Číny! A priepasť medzi týmito dvomi svetovými hospodárskymi veľmocami sa dramaticky zväčšuje.
Aj vo výrobe automobilov je Čína jasným a bezkonkurenčným svetovým lídrom.
V roku 2022 sa v USA vyrobilo 10 760 768 osobných automobilov, no v Číne ich vyprodukovali viac ako dvojnásobok tohto počtu. Presnejšie 21 747 245 osobných áut.
Čína teda bola najväčším výrobcom osobných automobilov, ale nebola ich najväčším exportérom. Krajina vyviezla len 11,5 percenta svojej celkovej výroby, pretože dopyt po čínskych osobných automobiloch je vysoký aj na domácom trhu. Avšak vďaka tomu, že export vozidiel z Číny vzrástol v roku 2022 medziročne o 54,4 percenta, Čína predstihla Nemecko a stala sa druhým najväčším vývozcom áut na svete s počtom 3,11 milióna vyexpedovaných vozidiel.
Od začiatku roka 2023 sa však situácia začala dramaticky meniť a Čína je už nielen najväčším výrobcom, ale aj najväčším vývozcom áut na svete. V období január – marec 2023 vďaka 58-percentnému medziročnému nárastu exportu vyviezla Čína 1,07 milióna automobilov a predstihla tak Japonsko, čím sa stala najväčším svetovým exportérom áut.
K úspechom Číny výrazným spôsobom prispel dynamický rozvoj elektromobility, aký nemá vo svete obdoby. Toto ohrozuje najmä európske štáty, závislé od výroby áut.
Tieto krajiny, už aj tak zdevastované nezmyselnými protiruskými sankciami, ktoré síce narobili Rusku starosti, ale európske ekonomiky posunuli na pokraj priepasti, stoja pred ďalšími hrozbami. V prípade, že ich automobilový priemysel nebude schopný konkurovať v elektromobilite Číne, hrozí im strata významného podielu hrubého domáceho produktu.
A keďže je Slovensko obzvlášť závislé na produkcii osobných automobilov, je najzraniteľnejšie zo všetkých štátov EU. Ako už bolo uvedené, čínske automobilky predali vlani v globálnom meradle dvakrát viac elektromobilov než európske a americké automobilky dokopy. Ak sa nepodarí tento trend zvrátiť, európski výrobcovia môžu spoločne prísť podľa novej štúdie poisťovne Allianz o viac než sedem miliárd eur zisku do roku 2030.
Európske automobilky sú ohrozené dvojakým spôsobom. Jednak klesá podiel ich ziskov na čínskom trhu kvôli silnejúcej domácej konkurencii, jednak rastie dovoz čínskych automobilov do Európy. Číňania sú schopní vďaka gigantickým výrobným sériám produkovať mimoriadne lacné autá. Európske automobilky im cenami nedokážu konkurovať. Prispieva k tomu aj ťažkopádny systém európskych regulácií, ktorý ovplyvňuje všetky aspekty konštrukcie, výroby, dopravy a predaja vozidiel. Tento systém spôsobuje, že čínski výrobcovia automobilov sú schopní vyrobiť vozidlá a v EÚ ich predávať až o 40 % lacnejšie, ako by to dokázali európski konkurenti, vyrábajúci vozidlá priamo v Európe.
Pri neustále klesajúcej kúpnej sile obyvateľstva Európy hrozí, že európski zákazníci budú preferovať lacné čínske automobily. Platí to zvlášť u elektromobilov. Kým v Európe sú elektromobily v priemere o 27 % drahšie ako ich spaľovacie alternatívy, v Číne sú naopak už dnes elektromobily o 33 % lacnejšie ako alternatívne automobily so spaľovacími motormi. Čínske automobilky dokážu v súčasnosti vyrobiť elektromobil o 10 000 eur lacnejšie než v Európe. Pritom technologicky čínske elektromobily rozhodne nezaostávajú za alternatívnymi automobilmi so spaľovacími motormi.
Kapitáni európskeho automobilového priemyslu bijú na poplach a volajú po promptných opatreniach, ktoré by ubránili tento sektor pred čínskou konkurenciou. Ohrozená je zvlášť Európa, pretože Spojené štáty sa pred čínskym exportom ubránia ľahšie.
Európa je momentálne vo veľmi zlom stave. Pokračujúca deindustrializácia, spôsobená predovšetkým samovražednými sankciami voči Rusku, výrazne oslabila ekonomiku najsilnejších európskych štátov. Európa začína nebezpečne zaostávať za najvyspelejšími veľmocami sveta. Je potrebné podporiť predaj batériových elektromobilov urýchlením realizácie nabíjacej infraštruktúry. Taktiež je potrebné zvýšiť európsku sebestačnosť v kritických surovinách potrebných na výrobu batérií. Je nevyhnutné znížiť otvorenosť európskeho trhu a zaviesť také clá na dovoz automobilov, aké napríklad chránia americký trh. Predovšetkým je však potrebná reindustrializácia Európy v záujme obnovy stratených priemyselných odvetví a výrobných reťazcov. Lenže je málo pravdepodobné, že taký ťažkopádny byrokratický moloch, akým je EÚ, dokáže priviesť Európu k svetlejším zajtrajškom. Niet preto veľa dôvodov na optimizmus a zrejme nás neminie dlhé a bolestivé čakanie na lepšiu budúcnosť v Európe.
PREČÍTAJTE SI EŠTE
Len 10 výrobcov automobilov prežije globálny boj o elektromobily
Štvrtá priemyselná revolúcia v Číne otriasa americkými technologickými akciami