Rozhodnutie Billy prišlo po zverejnení statusu blogera Denníka N Jakuba Godu na profile spoločnosti na sociálnej sieti, ktorý sa v minulosti zviditeľnil pokusom podvodne sa infiltrovať pod cudzím menom do redakcie portálu Hlavné správy ako externý prispievateľ, s cieľom “prepašovať” do novín hoaxy.
“Dnes som bol v Bille a rozmýšľal som, že by som urobil poriadny víkendový nákup, ale potom som prešiel okolo stojanu s časopismi a okamžite ma prešla chuť na jedlo, keď som tam zbadal Zem & Vek. Tento plátok mi nevadí preto, že jeho redaktori majú iný názor ako mám ja (takých je kopec a je mi to jedno), ale preto, že šíri antisemitzmus,” napísal Goda v spomenutom statuse.
Billa zareagovala deväť dní po uverejnení Godovho statusu veľmi prekapivo: „Dobrý deň Jakub, spoločnosť Billa sa rozhodla vylistovať časopis Zem & Vek. Od budúceho mesiaca ho na pultoch svojich predajní nebudeme predávať. Príjemný deň, Lenka,“ uvádza sa v odpovedi pracovníčky reťazca, ktorú zverejnil Goda. Informáciu o stiahnutí časopisu Zem & Vek z predaja potvrdila pre portál aktuality.sk aj hovorkyňa spoločnosti Billa Kvetoslava Kirchnerová s tým, že konkrétny termín vyradenia z ponuky ešte nevedela upresniť.
V rovnaký deň, keď Jakub Goda zverejnil spomenutý status, sa na sociálnej sieti objavil aj podobný príspevok spolumajiteľa reklamnej agentúry Komplot Advertising Petra Hajdina, ktorý môže svedčiť o koordinácii útokov proti časopisu Zam & Vek a ďalším alternatívnym médiám.
Agentúra Komplot Advertising viedla predvolebnú kampaň prezidenta Andreja Kisku, banskobystrického župana Jána Luntera a dnes sa podieľa na kampani prezidentského kandidáta Roberta Mistríka. Komplot Advertising tiež stojí za zrodom morbídno-nihilistickej stránky Zomri Official a jej facebookovej podoby Zomri.
Peter Hajdin napísal: “Dnes som po dlhšej dobe chcel nakúpiť v predajni Tesco Slovensko. Zarazilo a znepokojilo ma, keď som zistil, že ešte stále predávajú Zem & Vek – časopis, ktorý šíri konšpiračné teórie, antisemitské postoje a kadejaké vyslovene spoločensky toxické a nebezpečné myšlienky.
Považujem to za veľmi zlý signál a nedobrý príklad zo strany takého veľkého predajcu, ako je Tesco. Ocením, keď sa rozhodnú podobné médiá stiahnuť z predaja. Kým sa tak nestane, budem nakupovať inde a na túto spoločnosť budem upozorňovať aj svojich blízkych”.
Minulý rok bez uvedenia dôvodu vyradil reťazec Tesco z predaja politicko-spoločenský mesačník Extra plus, zaraďovaný medzi alternatívne médiá. Podobné politické tlaky sa v prostredí iluzórneho voľného trhu vytvárajú už dlho, komentuje situáciu vo svojom článku mesačník Zem & Vek. Na podobné praktiky upozorňuje aj Asociácia nezávislých médií (ANEME).
Obchodný BILLA nám zaslal toto oficiálne stanovisko, ktoré sa však vôbec nezhoduje s tým, čo odpovedali Jakubovi Godovi: Spoločnosť BILLA, s.r.o., je súkromný podnikateľský subjekt podnikajúci v krajine s trhovým hospodárstvom a vystupuje zásadne apoliticky. Na základe svojho obchodného rozhodnutia sa spoločnosť rozhodla vyradiť z ponuky časopis Zem a Vek. Pravidelne obmieňame sortiment na našich pultoch, rozširujeme sortiment časopisov o nové tituly a dovtedy predávané časopisy vyraďujeme z ponuky. Denne sa to týka aj ďalšieho tovaru, ktorý vyraďujeme z ponuky a je nahradený novým tovarom podľa preferencií našich zákazníkov.
Dôrazne odmietame, že ide o cenzúru, nakoľko týmto krokom neobmedzujeme ani nezakazujeme vydávanie daného titulu.
Tibor Rostas sa za vydavateľa k situácii vyjadril takto: “Vzhľadom na skutočnosť, že v obchodnej sieti BILLA bol o mesačník jednoznačný záujem a podstatná časť objednaného nákladu sa každomesačne vypredala, považujeme tento jednostranný krok za rozpor s prirodzenými obchodnými pravidlami. Vo vylistovaní vidíme jednoznačný politický nátlak. Čoraz intenzívnejšie prepájanie politiky s obchodnými záujmami korporácií nemožno vnímať inak ako nástup cenzúry v štýle totalitnej fašizácie spoločnosti zbavovanej pluralitnej názorovej platformy.”
Podľa jej hovorcu Juraja Poláčka spolčovanie sa mainstreamových médií z dôvodu, aby iné médiá vyradili z predaja alebo reklamného trhu, je nekalou hospodárskou súťažou. Z toho vyplýva, že všetci, čo akýmkoľvek spôsobom využívajú známy projekt Konšpirátori.sk, napomáhajú tomuto cieľu. “Je to trestný čin, žaloba sa pripravuje,“ upozornil Poláček.
Podľa informácií portálu napalete.sk na vylistovanie časopisu Zem & Vek, ktorú považuje za obmedzovanie slobody prejavu, ANEME upozorní aj rakúske vedenie spoločnosti Billa Aktiengesellschaft so sídlom vo Wiener Neudorf.
Pochybné správanie obchodných spoločností
Viackrát sme už upozorňovali na jav, ktorý je stále pozorovateľnejší a to, že obchodné reťazce, banky a rôzne iné, najmä zahraničné spoločnosti, stále viac zasahujú do politiky hostiteľského štátu, v ktorom zarábajú peniaze.
Robia tak rôznymi spôsobmi v tomto prípade jednoducho na podnet jedného z členov bratislavskej kaviarne vylistovali z predaja časopis Zem a Vek, ktorý je roky etablovaný na slovenskom mediálnom trhu. Stačila na to jedna sťažnosť a spoločnosť Billa bez problémov siahla k obmedzeniu slobody slova. Goda to za problém nepovažuje, ale asi inak by sa na to pozeral, keby spoločnosť z predaja vylistovala fake newsový extrémistický plátok Denník N šíriaci propagandu a dezinformácie do ktorého prispieva. Ak pôjdeme touto cestou, sme na veľmi tenkom ľade, lebo dnes sú extrémistické liberálne plátky ako aj extrémisti, ktorí do nich prispievajú na výslní, ale situácia sa môže otočiť. Čo bude Goda hovoriť potom, keď presne takéto názory ako má on a ich noviny začne niekto potierať?
Billa sa tak pridala k Tescu, ktoré minulý rok vylistovalo z predaja časopis Extra plus. Same o sebe, tieto kroky nie sú veľmi zaujímavé, ale v súvislostiach sa zdá, že práce rôznych teoretikov o korporátnom fašizme nemusia byť tak veľmi vzdialené pravde, ako by sa zdalo. Billa a Tesco v podstate jednoznačne dokázali, že im už nejde len o predaje ale zaujíma ich aj politika, ktorú sa snažia v rámci svojich možností aktívne ovplyvňovať.
Bežný človek nemá veľa možnosti ako bojovať proti korporáciám. Jednou z možností je nenakupovať u nich a snažiť sa im tak spôsobiť ekonomickú škodu. Na toto však reťazce typu Billa nie sú veľmi citlivé, lebo vedia, že počase pohodlnosť zvíťazí nad ideovým predsavzatím.
Tlačiť je preto potrebné na samotný reťazec tým istým spôsobom ako to urobil Goda – písať na ich facebook a najlepšie i do Rakúska. Tlačiť na politikov, aby so správaním korporácii niečo robili, lebo takéto správanie je na prospech určitého politického spektra a samozrejme v neprospech iných politikov, čiže priamo zasahuje do politického diania Slovenska. Riešiť by sa to mohlo nejakou špeciálnou daňou z obratu, ktorú by korporácie zapájajúce sa do politiky museli platiť.
Jakub Goda – chlapček americkej ambasády
Jakub Goda je bloger píšuci do fake newsového Denníka N, extrémista, člen bratislavskej kaviarne, ktorý sa čitateľom Hlavných správ stal známy najmä potom, čo sa infiltroval medzi dopisovateľov a snažil sa prepašovať na Hlavné správy hoaxy. Oháňal sa investigatívnou žurnalistikou pričom úroveň jeho morálky mu neumožnila rozlíšiť, že je rozdiel infiltrovať sa do podniku a zistiť, ako funguje linka (investigatívna žurnalistika) a je rozdiel infiltrovať sa do podniku a hádzať do linky rôzne cudzie predmety, aby sa pokazila a vniklo čo najviac škody (sabotérstvo, terorizmus a pod.).
Jakub Goda je však hlavne chlapcom americkej ambasády. Produktom toho, čo USA vo svojich vazalských štátoch presadzujú ako hodnoty.
Jakub Goda prežil svoj americký sen. Informuje o tom na facebookovej stránke USA and Slovakia, ktorú spravuje priamo ambasáda USA v Bratislave.
Zapája sa aj do rôznych kurzov organizovaných americkou ambasádou. V tomto videu referuje o svojich pocitoch po absolvovaní kurzu v USA Digital Communication Network Fall 2018
Na príklade Jakuba Godu si viete vytvoriť jasnú predstavu toho, k čomu vychováva, k akému správaniu a akým hodnotám vedie mladých ľudí americká ambasáda.