Bez komentára: Otvorený list učiteliek z východného Slovenska

Rómski žiaci

(Erika Polgáriová/Eleonóra Liptáková/Foto:TASR)

Vážený pán minister,
tento list vznikol ako reakcia na bezmocnosť, s akou sa dennodenne stretávame pri našej práci. Je to výpoveď nás obyčajných učiteľov z „ďalekého východu“. Hneď v úvode sa chceme ospravedlniť za to, že tento list nie je napísaný vecne a formálne, ale je plný emócií a rozhorčenia, no zrejme je toho už na nás priveľa a náš pomyselný pohár trpezlivosti práve pretiekol. Nedokážeme reagovať bez emócií. Náš list je skrátka reakciou na neúnosný stav v slovenskom školstve a dysfunkčný, nespravodlivý sociálny systém v štáte. Veríme a dúfame, že bude impulzom k prehodnoteniu súčasnej situácie a pozície učiteľov.

V Bratislave, ďaleko od Vašich obľúbených „marginalizovaných a sociálne znevýhodňovaných skupín“ nemáte ani tušenia o tom, s akými patovými situáciami sme nútení dennodenne bojovať. Príďte si na pár dní odžiť problémy, ktoré musíme každý deň riešiť. Poďte sa pozrieť do našich škôl, konečne sa zvítajte s reálnymi žiakmi a odseďte si v triede zopár vyučovacích hodín. Aby namiesto prázdnych rečí odtrhnutých od reality, ste mali možnosť spoznať skutočnú situáciu.

Chceme ešte podotknúť, že tento list nie je určený len Vám. Rovnako chceme, aby sa o týchto problémoch začalo hovoriť aj v širokej verejnosti. Posielame preto tento list aj médiám a uverejníme ho tiež prostredníctvom internetu a sociálnych sietí. Situácia je alarmujúca, preto chceme predísť ďalšiemu odsunutiu riešení a ignorovaniu potrieb školstva i verejnosti zo strany kompetentných.

Nebudeme zovšeobecňovať a vyjadríme sa konkrétne k problémom našich škôl, aj keď identické problémy majú takmer všetky školy na východe. Najväčšie ťažkosti máme so žiakmi, ktorí sú sociálne výrazne neprispôsobiví, takmer výhradne sú to žiaci rómskeho pôvodu. Chceme však zdôrazniť, že toto nie je o rase, o pleti alebo o predsudkoch a výhradách voči Rómom. Rovnako vnímame všetkých ľudí a deti bez rozdielov, ide len o to, kto rešpektuje pravidlá a normy a kto nie. Záškoláci, ktorých počet vymeškaných neospravedlnených hodín dosahuje abnormálne vysoké čísla, sú prvým problémom našej školy. Pretože príslušné orgány a inštitúcie v tomto smere žiakov ani ich zákonných zástupcov takmer vôbec nesankcionujú, žiaci beztrestne ďalej absentujú, a čo je horšie, idú negatívnym príkladom aj ostatným spolužiakom, ktorí vidia, že za záškoláctvo im nehrozí žiaden, prípadne len minimálny trest. Udeľovanie kárnych opatrení, zasielanie tlačív a upozornení na nedbalú školskú dochádzku má nulovú účinnosť, rovnako ako dohováranie, či rôzne druhy motivácie. Žiaci sa nezúčastňujú prvých vyučovacích hodín, odchádzajú z posledných, často utekajú z vyučovania. Nie je žiadnou zriedkavosťou, že žiak príde ráno do školy a zo šiestich vyučovacích hodín sa zúčastní jednej alebo dvoch a počas ostatných sa bez vedomia vyučujúceho túla po chodbách a priestoroch školy. Nie je v našich silách a možnostiach hľadať a „zbierať“ žiakov, ktorí by mali byť na vyučovaní, no nie sú. Navyše sú títo žiaci väčšinou agresívni, arogantní a vyskytujú sa rôzne druhy sexuálneho obťažovania nielen spolužiakov, ale aj učiteliek. Situácia v niektorých triedach hraničí so systematickým šikanovaním pedagógov. Takmer všetci rodičia sa riešeniu problému vyhýbajú a neprejavujú ani minimálnu ochotu k spolupráci so školou. Mnohí žiaci chodia na vyučovanie absolútne nepripravení. Okrem toho, že neprospievajú, zanedbávajú domácu prípravu na vyučovanie (nikdy nemali napísanú jedinú domácu úlohu či vypracovaný projekt), nenosia si ani základné školské potreby! Je bežnou praxou, že žiak príde do školy nielen bez školskej tašky, prezuviek, peračníka, hygienického vrecúška, športového úboru, farbičiek, rysovacích a iných potrieb na výtvarnú a ďalšie výchovy, ale dokonca väčšinou prídu bez jediného zošita, bez pera alebo aspoň ceruzky, absolútne s ničím- maximálne s chabou desiatou. Rodičia týchto detí sú dokonca poberateľmi finančného príspevku vo výške 17€, ktorý je vyplácaný zväčša len skupine neprispôsobivých obyvateľov a len za to, že deti plnia povinnú školskú dochádzku. Otázne je, z akého dôvodu im je tento príspevok pridelený, keďže povinná školská dochádzka vyplýva zo zákona a je teda pre všetky deti bez rozdielov povinná a tiež aj to, prečo sú tieto financie vyplácané väčšinou len rodičom istej skupiny obyvateľstva. Prečo sú títo ľudia systematicky a pravidelne neprávom zvýhodňovaní oproti ostatným rodičom, ktorí na rozdiel od nich svoje deti nielen pošlú do školy, ale dohliadajú aj na to, aby boli pripravené, mali všetky pomôcky a skutočne si príkladne plnili svoju školskú dochádzku. Z akého dôvodu im spomínaný príspevok vyplácaný nie je? Zodpovední rodičia a aj široká verejnosť je právom pohoršená touto pozitívnou diskrimináciou, ktorá sa nedá nazvať inak ako výsmechom svedomitej rodiny. Chceme ešte podotknúť, že spomínaný príspevok je rodičom detí zo sociálne znevýhodneného prostredia vyplácaný aj v prípade, že školská dochádzka detí je pravidelne a hrubo porušovaná záškoláctvom a inými problémami výchovného charakteru. Tieto deti chodia do školy nie kvôli učeniu a vzdelávaniu, ale provokovať spolužiakov, učiteľov, riešiť si osobné spory, vystrájať a vyvádzať, zafajčiť si pred školou atď. Vyslovene im spôsobuje radosť narúšať chod vyučovania, život a fungovanie školy ako takej. Prídu do školy preto, lebo „doma je nuda a v škole sa aspoň zabavia“. A pod slovom zábava si predstavujú výtržníctvo, ktorým spôsobujú problémy všetkým zložkám školy, paradoxne obyčajne okrem seba… Maximálny trest, ktorý rodičov „postihne“ je to, že osobitným príjemcom ich dávok sa stane mesto, v ktorom žijú a sociálne pracovníčky im robia „slúžky“, ktoré im nakúpia jedlo, deťom šaty a pomôcky, nákupy im donesú priamo domov, a tak ich môžu promptne speňažiť.

O zvýhodnených cenách stravného oproti pracujúcim rodičom sa v záujme stručnosti nebudeme zmieňovať, ale je nehorázne, že za obedy na celý mesiac (v prípade, že má mesiac 20 pracovných dní) zaplatia rodičia niektorých detí sumu od 1,80 do maximálne 3,20 eur (v závislosti od veku) a pracujúci rodič viac ako 23 eur! A obed žiakovi patrí iba preto, lebo si odsedel prvú vyučovaciu hodinu. Čo na tom, že nemal pero, zošit, ceruzku, domácu úlohu. Nielenže vôbec na hodine nepracoval, ale vyvolal niekoľko roztržiek a učiteľ vďaka nemu tretinu hodiny stratil snahou o nastolenie disciplíny a pracovnej atmosféry. Opäť je otázne, prečo si túto totálnu anarchiu môžu dovoliť? Prečo príslušné úrady a orgány nedohliadnu na to, aby detské prídavky spĺňali svoj účel a zabezpečovali základné potreby? Často sú takto ľahostajné deti, ktorých rodičia sú dokonca poberateľmi tzv. dávky v hmotnej núdzi (ktorí sa paradoxne niekedy okato vyvážajú v nových autách, nosia značkové oblečenie a trávia Vianoce v Anglicku). Školské pomôcky, ktoré týmto deťom objedná škola, si žiaci absolútne nevážia a sú do dvoch dní po rozdaní zničené, polámané, roztrhané alebo speňažené. Táto forma pomoci by sa v ich rukách úplne minula účinku, a preto sú učitelia nútení komplikovať si svoju prácu ešte aj tým, že tieto pomôcky osobne denne donášajú žiakom na jednotlivé vyučovacie hodiny! Napriek tomu sú za ne vďační, pretože pomôcky od štátu sú jedinou možnosťou, ako môže byť vyučovací proces plnohodnotne zabezpečený. Ani to sa však ich rodičom nepáči a stretávame sa s prípadmi, kedy rodič zavíta do školy po prvýkrát vtedy, keď sa príde hádať a dožadovať odovzdania pomôcok do vlastných rúk, aby ich mohol rozpredať. Rôzne druhy finančných dávok, ktoré rodičia týchto detí poberajú, vôbec nezabezpečujú základné potreby. Deti chodia v roztrhaných, špinavých, zapáchajúcich kusoch oblečenia, v rozpadnutých topánkach, bez desiaty, sú zavšivavené, majú rôzne druhy kožných chorôb a absentujú u nich aj tie najzákladnejšie hygienické návyky! Peniaze na mobilné telefóny, alkohol a cigarety sa však vždy u nich nájdu. V zimných mesiacoch nie je žiadnou raritou, keď dieťa príde do školy v deravých poltopánkach a ľahkom svetríku. Pedagógovia si pravidelne z práce domov odnášajú rôzne druhy „suvenírov“ v podobe bĺch a iných parazitov či vírusov od žltačky až po streptokokové a stafylokokové ochorenia. Párkrát ročne nám prepašujú z domu do tried „domácich maznáčikov“ ako myši, potkany či šváby. Na dotvorenie reálneho obrazu o skutočnom stave ich „socializácie“ nám nedá nespomenúť stav v nultých ročníkoch, prípadne prvých ročníkoch ZŠ. Keďže drvivá väčšina detí vôbec nie je zaškolených, do materskej školy nikdy nechodili a niektoré vôbec nevedia po slovensky, nikdy nedržali v ruke ceruzku a nekreslili, nepoznajú hračky, farby a v prvých týždňoch ich pobytu u nás sa neučia poznávať prvé písmenká, čísla a farby, ale oboznamujú sa s tečúcou vodou, splachovacím WC, fúkaním nosa do vreckovky namiesto rukávov a základnými sebaobslužnými a hygienickými návykmi. Komunikácia s týmito deťmi je nesmierne náročná, reči zle rozumejú, nechápu, čo sa od nich požaduje, keďže majú obmedzenú slovnú zásobu (a to nie len v slovenskom, ale aj rómskom jazyku). Neskôr od nich očakávame, že sa budú učiť ďalšie dva cudzie jazyky, čo je nemysliteľné, keďže poriadne nevedia ani po slovensky. Nedokážu pomenovať bežné veci, sú to pre nich predmety neznáme, s ktorými sa nikdy predtým nestretli. Čudujete sa, že špeciálne školy sú plné rómskych detí? Ale prečo? Uvedomte si, že dieťa drží farbičku v ruke po prvýkrát na zápise, nepoznajú hračky, kocky, predmety či hry, ktoré by rozvíjali ich myslenie a motoriku. Tieto deti zaostávajú nie o dva, ale o štyri roky oproti ostatným a my po nich chceme, aby zvládali požiadavky kladené na prváka, keď sú na úrovni trojročného dieťaťa. Nedokážeme im zabezpečiť rovnoprávny prístup ku vzdelávaniu, keď nezačínajú na rovnakej „štartovacej pozícii“. Oni musia dobiehať 6 rokov bez podnetov, bez vedenia a výchovy!!! Ako máme integrovať väčšinu, keďže na našich školách ich je viac ako polovica z celkového počtu žiakov? V dôsledku tejto snahy o umelú integráciu šikovná menšina, z ktorej by mohli byť skvelí žiaci, klesne na úroveň nešikovných a oni sa integrujú medzi nich. Považujeme za nevyhnutné, aby deti zo sociálne nevyhovujúceho prostredia absolvovali nultý- prípravný ročník povinne! Inak nie sú schopné plnohodnotne prospievať v prvom ročníku (a často ani počas celej svojej školskej dochádzky) a sú zbytočne vystavované sústavnému neúspechu a emocionálnej traumatizácii. Odklad povinnej školskej dochádzky v týchto prípadoch absolútne nič nevyrieši, práve naopak, dieťa stratí jeden celý rok (lebo v rodine sa mu opäť venovať nebudú). Vďaka nultému ročníku sa naučí po slovensky, základným hygienickým návykom, zvykne si na režim školy a dostane aspoň nejaký základ pre ďalšie vzdelávanie.

V dotazníku (dotazník ŠŠI) ste sa nás nedávno pýtali, ako zabezpečujeme rovnoprávny prístup k vzdelávaniu detí. Ako vôbec nad tým môžete uvažovať, že by vzdelávanie týchto detí mohlo byť rovnoprávne, keď sú hladné, smädné, špinavé, nevyspaté (lebo rodičia do noci „oslavovali“ a oni buď nemohli spať alebo strážili mladších súrodencov), majú svrab, sú zavšivavené, pokožka na hlave je zapálená, rozškriabaná, plná chrást a hnisu a nakoľko sa rodičom nechce zriadiť ich šetrne, pohodlnejšie je vystrihať im hlavy dohola (chlapcov aj dievčatá!!!) tak, že sa hanbia chodiť medzi ľudí?! Uvedomte si, že tieto deti nemajú uspokojené základné životné potreby a my od nich očakávame plnohodnotný výkon v škole! Tak nám teda poraďte, ako majú učitelia efektívne vykonávať svoju prácu za týchto okolností? Stačí zopár neprispôsobivých detí v triede a zabránia v hodnotnom napredovaní aj ostatným spolužiakom. V triedach je neuveriteľný smrad a zápach, a to skutočne nie sú dôstojné podmienky pre vzdelávanie a nie sú to férové podmienky pre ostatných- prispôsobivých žiakov, ani nás pedagógov. Nečudujme sa preto, že rodičia šikovnejších detí ich radšej prihlásia do školy mimo miesta ich bydliska, len aby sa dennodenne nemuseli pasovať s nedôstojnými podmienkami v spoločnosti zanedbávaných detí. Chcú, aby dostali vzdelanie zodpovedajúce ich intelektu, ktoré nebudú brzdiť žiaci nižšieho intelektu, alebo len sociálne extrémne zanedbaní, ktorí nie sú schopní primerane napredovať.

Aj napriek enormnej snahe a osobnému zanieteniu pedagógov škola produkuje absurdné množstvo žiakov, ktorí sú na trhu práce neuplatniteľní a bez akýchkoľvek sociálnych a pracovných návykov, čo je z nášho pohľadu opäť dôsledok chybného fungovania politiky tohto štátu. Neprispôsobiví spoluobčania si veľmi rýchlo zvykli na výhody, ktoré im štát ponúka a stotožnili sa s myšlienkou, že všetko dostanú zadarmo, je o nich postarané a pritom nemusia ani pohnúť prstom. Keď od nich niekto chce nejaký druh účasti na zlepšovaní ich životnej situácie, sú dokonca pohoršení. Takže párik neprispôsobivých občanov si pokojne prežije svoj život v niekoľkých sociálnych bytoch (lebo jeden im vydrží maximálne pár rokov, kým ho totálne zdemolujú, tak im štát dá zadarmo nový), narobia si kopec detí (aby im náhodou niečo neuniklo, začnú pre istotu už v štrnástich), po celý čas dostávajú podporu, príspevky a prídavky od výmyslu sveta a pritom za celý svoj život štátu neodvedú ani jeden jediný cent, nevyprodukujú ani euro pre našu ekonomiku, len vyciciavajú a poberajú všemožné dostupné formy sociálnej „pomoci“. Je to začarovaný kruh: Sú chudobní, lebo nemajú prácu- nemajú prácu, lebo sú nevzdelaní- sú nevzdelaní, lebo nemajú záujem o vzdelanie. Naproti tomu zodpovedné mladé páry odkladajú rodičovstvo do čoraz staršieho veku, kým budú finančne, ekonomicky a materiálne zabezpečení, aby dieťatku poskytli všetko čo potrebuje, vychovali z neho slušného, vzdelaného, socializovaného a raz produktívneho člena spoločnosti. Aj keď to priamo nesúvisí s oblasťou školstva, natíska sa vyjadriť tiež k problematike výšky materského príspevku, ktorý je porovnateľnej hodnoty pre mamičku, ktorá nevyrobila štátu jediný cent a mamičku, ktorá pred pôrodom roky odpracovala a odviedla do štátnej kasy nemalé peniaze. Prečo túto produktívnu skupinu obyvateľstva štát nielenže nijako nepodporuje, ale naopak, diskriminuje a komplikuje život finančnou nedostupnosťou bývania (keďže pracujúci človek nikdy nedostane nič zadarmo a kvôli bývaniu sa musí celoživotne zadlžiť), nedostatkom práce, mizernými platmi… Pýtame sa, kde je logika, kde spravodlivosť? Prečo je možné, že rodičia, ktoré svoje deti odložia do detského domova, si ich po dovŕšení plnoletosti môžu opäť zobrať späť aj s peknou kôpkou nasporených peňazí, na ktoré sa im „poskladalo“ mesto. Peniaze do pár dní prepijú a pomíňajú, ale vyštudovaného stredoškoláka alebo vysokoškoláka, ktorý je bez práce nie vlastnou vinou (!), musia do 26 rokov živiť rodičia? Ani títo produktívni rodičia, ani mladí absolventi nemajú nárok absolútne na nič? Na žiadnu formu podpory od tohto štátu???

Neprispôsobiví rodičia väčšinou nemajú absolútne žiadne pracovné návyky, nemusia ráno vstať a ísť do práce, preto sa ani neobťažujú zobudiť deti a vychystať ich do školy. Deti sa zobudia, nevediac ani koľko je hodín a idú do školy samé, staršie deti sa musia postarať o mladšie, lebo rodičia spia. Samozrejme, že preto neprídu do školy načas a o desiate sa im ani nesníva, prípadne za ňu považujú niekoľko suchých rožkov, ktoré od hladu žujú takmer celý deň. Riešením by možno boli internátne školy, ale nestačí ich začať vychovávať v šiestich rokoch. To, čo dovtedy nedostali v rodine, už nikdy nemajú šancu dobehnúť, to vie z vývinovej psychológie aj každý študent strednej školy…

Problémom, ktorý by sa mal tiež riešiť je sexuálne zneužívanie mladistvých. Nielen na našej škole každý rok stúpa počet gravidných žiačok v nižších ročníkoch. Nie je akceptovateľné, aby žiačka šiesteho ročníka bola spoločnosťou vnímaná ako plnohodnotná matka schopná vychovávať svoje dieťa! Príslušné úrady ani v tomto smere nepodnikajú absolútne žiadne kroky, aby zastavili tento „trend“. Do dvoch rokov porodí ďalšie dieťa. Je normálne, že 14 ročná žiačka špeciálnej triedy splodí dieťa s mentálne retardovaným „absolventom“ ŠZŠ pre žiakov s mentálnou retardáciou a do roka po pôrode je tehotná s ďalším dieťaťom? Ako sa o deti postarajú? Veď nie sú schopní postarať sa čo i len sami o seba!?! Aké zázemie im poskytnú, akú výchovu im dajú, akú emočnú podporu, ako budú rozvíjať ich osobnosť? Žijú spolu v rodine dievčaťa (spolu s desiatkami ďalších rodinných príslušníkov), spokojne ako maloletí či mladiství spolu ďalej súložia bez akejkoľvek formy antikoncepcie a plodia ďalšie deti. Akí to budú potomkovia?!? Postihnuté DETI plodia postihnuté deti a do akých podmienok? Tieto deti sú vopred odsúdené na život v nedôstojných a neľudských podmienkach. Opäť zle nastavený sociálny systém a vedomé prehliadanie tohto problému spôsobili, že mladé žiačky vo svojom tehotenstve nevidia žiaden problém, práve naopak, vnímajú ho ako vítaný spôsob zárobku peňazí. Nielenže idú negatívnym príkladom iným žiakom, ale nie sú schopné si aspoň prijateľným spôsobom ukončiť povinnú školskú dochádzku. Napriek nepopierateľnej snahe zo strany školy, ktorá sa formou rôznych preventívnych techník, besied a výchovného pôsobenia na hodinách snaží tejto chorej predčasnej pôrodnosti predísť, problém naďalej pretrváva. Žiačky (často aj pred dovŕšením 15 rokov) sú nezriedka tehotné s omnoho staršími mužmi a ani v tomto smere sa nekoná a nie sú nijako stíhaní. Situácia je alarmujúca! V školskom roku 2010/2011 boli na našej škole 4 gravidné žiačky, v súčasnosti máme 5 gravidných žiačok a 3 žiačky s individuálnym študijným plánom, ktoré sú na materskej dovolenke! Na úradoch im namiesto sankcií paradoxne ešte aj poradia, čo majú urobiť, aby dostali peniaze navyše a vyžmýkali zo štátu čo sa dá ako z dojnej kravy. Preto sú všetky deti, ktoré sa narodia našim žiačkam (a ktoré na nich dostanú financie), zverované do opatery starých rodičov, ktorí na nich dostanú ďalšie finančné príspevky. Namiesto toho, aby boli starí rodičia sankcionovaní za to, že zanedbali výchovu a dopustili, že sa ich dieťa stalo predčasne maloletým, nezodpovedným a nepripraveným neschopným rodičom, zo situácie ešte profitujú. Navrhujeme poskytnúť finančné príspevky maximálne na 3 deti. Pokiaľ chcú mať ďalšie je na ich zvážení, či ich budú schopní uživiť. Inak sa nikdy neskončí tento chorý kolobeh nadmernej pôrodnosti, ktorá je vnímaná ako druh zárobkovej činnosti. Tieto deti nemajú právo na život v dôstojných podmienkach? Kde sú ich práva, keď žijú v jednej izbe s ďalšími dvadsiatimi ľuďmi v špine, smrade, hladné, majú vši, blchy, bez vody, elektriny, WC, končatiny majú obhryzené od potkanov, dennodenne sa dívajú na to, ako ich rodičia, či iní členovia domácnosti pred ich očami súložia, dokonca sú nezriedka sami sexuálne obťažované či zneužívané. Ak chcete sociálnu pomoc a osvetu pre „marginalizované skupiny“ v pravom slova zmysle, ktorá bude účinná a účelná, podporte radšej vyučovanie sexuálnej výchovy na školách, začnite grátis rozdávať radšej prezervatívy a nie múku, aby sa navzájom nemnožili príbuzní, mentálne nespôsobilí a mladiství, pretože sami si prezervatív nikdy nekúpia a bude pokračovať nielen gigantická pôrodnosť, ale aj rozmach pohlavných chorôb medzi neprispôsobivou populáciou. Treba sa seriózne zamyslieť nad nastavením sociálneho systému v tejto oblasti. Inak budú aj naďalej vznikať ďalšie a ďalšie generácie geneticky poškodených, neprispôsobivých a neproduktívnych detí, ktoré sú v očiach svojich rodičov len nástrojom na financovanie svojho povaľačského spôsobu života. Táto populácia má vyrobiť naše dôchodky?

Apropo: Viete si predstaviť, že pri súčasnej situácii sa učiteľ po 40-tich rokoch v školstve vôbec dožije dôchodku? Kto bol niekedy učiteľom, alebo mu je aspoň trochu známe zákulisie z oblasti školy, vie, aké nesmierne náročné a vyčerpávajúce je toto povolanie (najmä po psychickej a emočnej stránke). Každý produktívny človek si zaslúži ísť do dôchodku dôstojne a pri aspoň akej-takej fyzickej a mentálnej sile, a nie len doživoriť pár NEPLNOHODNOTNÝCH rokov do smrti. Ak môžu ísť do výsluhového dôchodku skôr policajti (aj tí, ktorí celý čas presedeli v kancelárii), prečo nie aj učitelia? Snáď si to zaslúžia menej po rokoch extrémne náročnej psychickej, emočnej a fyzickej námahy? Bolo by nanajvýš vhodné zaoberať sa aj touto otázkou.

Pribudlo nám obrovské množstvo povinností, príkazov a obmedzení pre učiteľa, ale odobrali nám akékoľvek možnosti obrany vlastnej osoby či kompetencie zasiahnuť. Musíme všetko, no nemôžeme nič… Nemáme absolútne žiadne východisko ako sa brániť, pretože „v práve“ je výhradne len žiak, ku ktorému máme za každých okolností pristupovať humanisticky a netrestať ho. Existuje vôbec niekto, kto sa zastane nás- učiteľov? Je niekto kto sa postaví aj na našu stranu? Kto nás ochráni? Keď učiteľovi pretečie pomyselný pohár trpezlivosti a zvýši hlas na žiaka, okamžite ho obvinia z psychickej ujmy dieťaťa. Učiteľ však musí dennodenne znášať urážky, nadávky, vyhrážky, vulgarizmy od výmyslu sveta, ponižujúce poznámky, posmešky či sexuálne narážky a osočovanie od žiakov bez slova. Žiaci si nás beztrestne potajomky natáčajú mobilnými telefónmi a vešajú kade-tade po internete. Napriek tomu nikto nepovažuje súčasnú situáciu za alarmujúcu, či aspoň hodnú pozornosti a riešenia. A najhoršie, čo týchto žiakov postihne, je znížená známka zo správania, ktorá ich absolútne netrápi. Vysvedčenie vôbec nepotrebujú. Po ceste domov ho spokojne potrhajú a rozhádžu po zemi. Nezaujíma ich neospravedlnená hodina či nedostatočná známka na vyučovaní. Dokonca pre niektorých (a nie len neprispôsobivých) sa stalo problémom napísať si obyčajné poznámky a pohoršene vybehnú na učiteľa, prečo ich obťažuje tak zaťažujúcimi úlohami, ako je písanie poznámok! Veď načo by sa aj trápili záležitosťami ako sú prospech či správanie, keď stredné školy sa aj tak pobijú o každého jedného štvorkára, keďže financovanie závisí od počtu žiakov. Nečudujme sa preto, že žiaci dosahujú podpriemernú úroveň pri testovaní deviatakov, keď nemajú akúkoľvek motiváciu k učeniu, lebo dobre vedia, že na školu sa dostanú bez akejkoľvek námahy a úsilia. Len my vnímame ako absurdné a absolútne zarážajúce, aby sa na gymnáziá dostávali žiaci, ktorí sotva prospievajú? Kde sa potom, po skončení gymnázia (a oni ho aj skončia, pretože školy znižujú úroveň vzdelania, aby žiaci prospievali) zamestnajú? Alebo tieto „intelektuálne výkvety“ budeme posielať ďalej na vysoké školy (lebo aj tam už študuje naozaj ktokoľvek)? Celé školstvo stráca úroveň! Tým sa dostávame k ďalšiemu šokujúcemu faktu: Produkujeme kvantum naoko „vysoko erudovaných“ vysokoškolákov, ktorí sú v skutočnosti niekedy absolútne nevzdelaní, a pritom v našom štáte chýbajú kvalifikované pracovné sily a odborníci z oblasti manuálnej práce. Vysoké školy vôbec nereflektujú dopyt trhu práce! Načo sú nám stovky titulovaných sociálnych pracovníkov (za ktorými len tak mimochodom nevidno žiadnu dobre odvedenú prácu- kde sú výsledky ich sociálneho snaženia a práce?) a kadejakých manažérov, ktorých každoročne vychrlia univerzity, a ktorí sa potom nemajú kde zamestnať? Okrem toho, na úkor spomínaných menej šikovných absolventov vysokých škôl sa nedostáva adekvátneho vzdelania tým šikovným, opäť kvôli zníženým kritériám a nárokom na študenta. Navyše absolventi sú často krajne nepripravení do praxe. Ukážkovým príkladom je práve učiteľská profesia, kde sa mladý začínajúci učiteľ všetko dôležité nenaučí na vysokej škole, ale za pochodu, po tom, čo nastúpi do zamestnania. Na vysokej škole budúci učiteľ dostane obrovské kvantum teoretických informácií, všeobecných poznatkov (často totálne zbytočných), ale absolútne absentuje prepojenie s reálnou praxou, od vypĺňania dokumentácie, cez základné pravidlá a povinnosti učiteľa, až po možnosti riešenia rôznych školských situácií!

Zarážajúci je tiež fakt, prečo v dnešnom školstve sú omnoho dôležitejšie rôzne byrokratické a formálne úkony, ktoré má pedagóg a škola ako taká plniť a nie to, čo ponúka žiakovi po výchovno-vzdelávacej, emočnej a ľudskej stránke. Kde sa stratila podstata, ktorou pre nás stále ostal žiak a nie papier? Učitelia sú z každej strany systematicky terorizovaní rôznymi formami kontroly a neúnosnou byrokraciou- od vypĺňania výkazov, triednickej dokumentácie, upozornení, predvolaní, zápisníc, hodnotení atď. Vypĺňame nespočetné množstvo oznámení o zanedbávaní povinnej školskej dochádzky, neospravedlnených hodinách, školských priestupkoch, píšeme charakteristiky na problémových žiakov, každú chvíľu na iného žiaka a pre inú inštitúciu- mestská, štátna, kriminálna polícia, ÚPSVaR… Kdeže je tá súčinnosť zložiek? A aby toho nebolo málo, tak sa každý jeden školský rok musíme pasovať s novým štátnym vzdelávacím programom, podľa ktorého musíme meniť náš školský vzdelávací program a sústavne meniť učebné osnovy. Každý rok sa v každom ročníku menia názvy predmetov- akoby nebolo jedno či sa telesná volá športová príprava, telesná a športová príprava, alebo skrátka telesná výchova…načo je dobré takto príšerne to komplikovať? Nie je únosné každý jeden rok prepracúvať tieto dokumenty! Ak už štát nie je schopný poskytnúť nám hotové vzdelávacie programy a učebné osnovy, nech nás aspoň nechá urobiť si vlastné, ale aj ich používať aspoň pár rokov a nie sústavne ich meniť a prerábať! Aký to má zmysel? Reči o možnostiach prispôsobenia si obsahu, ktoré vykresľujú individuálne zostavovanie učebných osnov školou ako pozitívne, sú absolútnou nevýhodou, dokonca priam neskutočnou komplikáciou pri prestupe žiaka na inú školu, kde nedokáže nadviazať na ich vyučovací proces, pretože majú zaručene učebné osnovy zostavené inak. V systéme vzdelávania predsa musí byť jednota a nie takáto chaotická anarchia a nesúlad! Možnosť voľby potrebujeme, ale maximálne pre pár hodín voliteľných predmetov – napríklad tak potrebnej výchovy k manželstvu a rodičovstvu. A navyše je maximálne nedôstojné a poburujúce, aby učiteľ trávil hodiny za počítačom a pri odbornej literatúre v snahe dôkladne sa pripraviť na vyučovanie. Je hanbou nášho školstva, že nemáme učebnice na jednotlivé predmety, a ak nejaké sú, sú neaktuálne alebo učivo v nich absolútne nekorešponduje s obsahom vzdelávania pre daný ročník. Ak sa ministerstvo nemieni venovať zostaveniu učebníc, konkrétne pre jednotlivé ročníky osobitne, požadujeme aspoň vydanie súhrnného súboru materiálov (napr. za predmet občianska náuka), ktorý bude obsahovať všetky a kompletne rozpracované témy z daného predmetu pre všetky ročníky ZŠ súhrnne (a na tento materiál by nadväzovala ďalšia zbierka pre SŠ). Pracovné listy a iné pomôcky pre niektoré predmety absentujú úplne. Ale učebnice, pracovné listy a iné pomôcky pre žiakov s mentálnou retardáciou sú rozpracované dokonale pre každý ročník. Viete nám niekto vysvetliť logiku? Žiaci s MR, ktorí nikdy nebudú priekopníkmi v oblasti medicíny, školstva a nikdy nebudú podávať kvalitné pracovné výkony v oblastiach súvisiacich s intelektom, sú vzdelávaní podľa najnovších metód, s najlepšou technikou, listujú v novučičkých aktuálnych učebniciach a žiaci, ktorí sú intelektovo na primeranej, často nadpriemernej úrovni, žiaci z ktorých môžu byť lekári, výskumníci, politici, učitelia sú doslova a dopísmena DISKRIMINOVANÍ a pasujú sa so starými predpotopnými učebnicami, nedostatkom pomôcok (pracovné zošity na jednotlivé predmety a učebnice na cudzí jazyk si musia zakúpiť na vlastné náklady) a vystresovanými, vyčerpanými pedagógmi. Prečo diskriminujete a upierate základné práva na vzdelanie práve skupine ľudí, ktorá jediná bude pre náš štát produktívnou a bude prispievať k rozvoju našej krajiny??? A len tak mimochodom, toto je bežne sa vyskytujúci jav, že štát podporuje a zvýhodňuje práve skupiny, ktoré pre neho nielenže nič na oplátku nevyprodukujú, ale ešte ho aj zneužívajú a produktívni členovia tejto spoločnosti, z ktorých práce štát profituje, živia týchto jedincov. Nechceme aby táto myšlienka vyznela znevažujúco a diskriminačne voči žiakom s mentálnou retardáciou. Iba žiadame rovnaké práva, možnosti a podmienky pre ostatné deti. O dokumentácii integrovaných žiakov sa ani nebudeme zmieňovať.

Popri všetkých týchto úlohách a požiadavkách, ktoré sú na učiteľov kladené, sa ešte máme ďalej vzdelávať, naháňať kredity, platiť si kurzy, cestovať na školenia a tráviť čas „umelým“ a neefektívnym tvárením sa, že si zvyšujeme kvalifikáciu. Väčšina kurzov z kreditného vzdelávania je totižto absolútne bezúčelná a takmer nič inovatívne sa tam učiteľ nedozvie. Sú to odfláknuté, zbytočné „naoko“ kurzy na naplnenie niečích vreciek. Zodpovedný učiteľ, ktorému na práci záleží, totižto nepotrebuje vynútenú motiváciu vo forme kreditov, ale dovzdeláva sa priebežne celý život, podľa potreby a aktuálnej situácie. Ak už chcete motivovať učiteľov, použite radšej tieto peniaze na finančné ohodnotenie ich práce. Keď sa nájdu peniaze na zlaté, diamantové, či platinové „padáky“ vysoko postavených, nájdite láskavo financie aj pre školstvo. Namiesto relaxu a času na odpočinok a tak prepotrebnú psychohygienu sme teda otrokmi kreditov, aby sme si aspoň trochu prilepšili k mizerným platom, ktoré sú oproti iným profesiám priam komické. Prečo sa potom čudujeme, že je toľko učiteľov vyhorených? Žiadne preventívne techniky realizované proti burnout syndrómu nám nepomôžu, keď nemáme čas na oddych a regeneráciu síl. A namiesto hlúpostí, ktorými nás zaťažujete a výčitkám ako zlyhávame v rolách pedagógov, nech sa páči, naučte nás ako motivovať k učeniu neprispôsobivých žiakov, ktorí nemajú absolútne žiadnu vnútornú motiváciu, či motiváciu zo strany rodiny a spoločnosti. Urobte pre nás kurzy ako ich učiť, my to za týchto okolností a za takýchto podmienok nevieme.

Na školách sú nesporným prínosom odborní zamestnanci: školský špeciálny pedagóg a školský psychológ, ktorí vo veľkej miere môžu pomôcť a prispieť k zlepšeniu a riešeniu niektorých problémov na školách. Školy si ich však často nemôžu dovoliť aj napriek tomu, že ich platy sú ešte mizernejšie ako platy pedagógov a slušne vyžiť len z tohto príjmu je pre nich nemožné.

Je doba počítačov a všemožných výdobytkov techniky, ale je naozaj nevyhnutné umelo vnucovať techniku do škôl až v takej miere? Máme vyučovať za asistencie najnovších moderných počítačov a IKT, ale naši žiaci si nevedia poriadne ani umyť ruky, ostrihať nechty, podpísať sa, či pozdraviť.

Ďalším problémom v našich očiach je vyučovanie náboženskej výchovy na školách. Aj napriek zmluve medzi Slovenskou republikou a Svätou stolicou o katolíckej výchove a vzdelávaní sme presvedčení, že náboženstvo je súkromnou záležitosťou každého človeka, slobodnou voľbou, svetonázorom a osobným vyznaním. A preto by mala náboženská výchova patriť do osobného života každého žiaka a jeho rodiny v oblasti súkromnej. S výučbou náboženstva na škole sú poväčšine problémy. Katechéti nemajú čas a často ani chuť a snahu k jeho vyučovaniu. Pravidelne absentujú, a preto musí byť náboženská výchova často suplovaná inými učiteľmi, prípadne sú títo žiaci presúvaní na tú dobu k skupine detí s etickou výchovou a tým sa narúša celý vyučovací proces. Katechéti ignorujú svoje povinnosti pri vypĺňaní rôznej školskej dokumentácie, ale i základnej dochádzke na hodiny. Triedni učitelia ich musia prosiť, niekedy priam nútiť s perom a triednou knihou v ruke, aby si zapísali učivá niekoľko týždňov dozadu. Aj napriek tomu, že v skutočnosti hodiny neboli odučené, spokojne si ich zapíšu do triednej knihy. O skutočnom obsahu a náplni hodín náboženstva sa ani nebudeme zmieňovať. Samozrejme sankcie za časté absencie a neplnenie si povinností katechétov sú niečo nepoznané. Žiakom s náboženskou výchovou veľmi často chýbajú hodnotné, niekedy priam nevyhnutné poznatky a kompetencie, ktoré sa rozvíjajú na etickej výchove. Veď na etickej výchove sa žiaci učia rozlišovať dobro a zlo, morálne a nemorálne, učia sa vytvárať si stabilné, funkčné a zmysluplné medziľudské vzťahy, trénujú svoju empatiu, učia sa prosociálnosti, spolupráci, tvorivosti, tolerancii, asertivite… Deti nábožensky založené tieto zručnosti snáď nepotrebujú? Etická výchova by mala byť súčasťou vzdelávania každého dieťaťa, nie je predsa opozitom náboženskej výchovy, ale ani náboženská výchova v žiadnom prípade nemôže nahradiť etickú výchovu! Bolo by omnoho efektívnejšie nechať náboženskú výchovu a vieru na rodinu a voľný čas a radšej posilniť hodiny etickej výchovy, aby vyučovanie mohlo byť efektívne, zážitkové, plnohodnotné! O čo lepšia by mohla byť výučba etickej výchovy, keby v skupinách bolo menej žiakov a učiteľ by sa im mohol venovať vo väčšej miere individuálne. Je dôležité uvedomiť si nevyhnutnosť výchovy k mravnosti zvlášť v dobe, keď sa zodpovednosť a povinnosti rodiny neustále presúvajú na školu. Rodičia a spoločnosť pri svojej zaneprázdnenosti a uponáhľanom štýle života od školy očakávajú, že bude suplovať ich úlohy a naučí deti všetko, čo sa predtým učili v rodine.

Rodičia zatvárajú pred problémami oči a slepo si nahovárajú, že ich dieťa nie je problémové, práve naopak, učitelia sú tí zlí, nespravodliví a pomstychtiví hlupáci, ktorí im komplikujú život, a dokonca sa opovažujú žiadať a prosiť ich o spoluprácu na riešení výchovných problémov ich detí. Samozrejme svoj názor takto odprezentujú aj pred deťmi, ktoré potom vidia v rodičoch spojencov proti škole a čoraz viac si dovoľujú, vystrájajú a provokujú, lebo vedia, že rodič sa za každých okolností postaví na ich stranu. Veľmi pohodlné riešenie pre rodičov hodiť všetku vinu na nás, ale pritom očakávať, že škola sa o všetko postará, naučí ich okrem základných vedomostí aj slušnému správaniu, empatii, prosociálnosti, bontónu, funkčným medziľudským vzťahom. Samozrejme máme dbať na drogovú prevenciu, sexuálnu výchovu, výchovu k manželstvu a rodičovstvu, vytváranie pozitívneho vzťahu ku kultúre a tradíciám, vlastenectvu, úcte k všetkým formám života, tolerancii k odlišnostiam, ekológii… Zabudli však, že je ich úlohou a povinnosťou v tomto úsilí so školou spolupracovať a nie hádzať bremeno a ťarchu zodpovednosti len na školu. My od nich potrebujeme a očakávame výchovu v rodine, ale aj pomoc a spoluprácu pri výchove ICH detí. Nie obviňovanie, osočovanie a útoky na učiteľov. Kde sa podela úcta k učiteľskému povolaniu a k výchove samotnej? Žiadame preto kompetentných, aby sa konečne začali riešiť konkrétne problémy a prestal sa prehliadať neúnosný stav na našich školách.

Máme obavy, kam až táto (niekde už teraz neúnosná) situácia dospeje pri pokračovaní tohto dlhodobo neriešeného a odsúvaného problému a dysfunkčného sociálneho systému. Škola ako taká vyčerpala všetky možné a dostupné formy intervencie- bezvýsledne. Situácia v školstve, a napokon aj v celej spoločnosti, sa neúnosne vyhrocuje a radikalizuje. Čoraz častejšie berú „spravodlivosť“ do rúk samotní občania. Spomeňme si na udalosti z Devínskej Novej Vsi, v Šarišských Michaľanoch, či najnovší prípad z Hurbanova. Politici a vláda dlhodobo ignorujú a alibisticky tolerujú konkrétne problémy súčasnosti, morálny úpadok, sociálnu nespravodlivosť, nevymožiteľnosť práva, pozitívnu diskrimináciu… Reakciou spoločnosti (vrátane detí!) je apatia, neznášanlivosť, vandalizmus, agresivita, rasizmus až neonacizmus, útoky a nenávisť na oboch stranách. Ak sa aj naďalej bude prehliadať táto skutočnosť, čoraz väčšiu podporu budú získavať v politickom spektre strany blízke krajnej pravici a extrémistické skupiny, ktoré v čoraz väčšej miere podporujú a uznávajú okrem dospelých dokonca aj stále mladšie deti! Naozaj chcete občianske nepokoje či vojnu? Lebo máme pocit, že tam to smeruje .

Naše sťažnosti, naše volanie o pomoc adresujeme nielen ministerstvu školstva, ale aj ministerstvu práce sociálnych vecí a rodiny, pretože tieto dve zložky musia nevyhnutne kooperovať na riešení situácie a nie „hrať sa každý na svojom piesočku“ a zatvárať oči pred problémami. Ak chcete vidieť skutočný stav a reálny obraz dnešnej doby, príďte si pozrieť situáciu, ktorá vládne na mnohých východoslovenských školách v mestách či dedinách.

V závere by sme chceli vyjadriť potešenie, že v niektorých oblastiach našich sťažností už snáď svitá na lepšie časy a návrhy okolo prijímania žiakov na gymnáziá a jednotnosť vo vzdelávaní sa dotiahnu do úspešného konca. Tiež však dúfame a veríme, že rovnako sa postupne dostanú na rad aj ďalšie problémy, ktoré spomíname v liste.

Aj napriek tomu, že tento list môže vyznievať ako bohapusté ponosovanie sa, výčitky a sťažnosti, je to len zúfalé volanie o pomoc. Milujeme svoju prácu, vybrali sme si učiteľské povolanie v presvedčení, že budeme vytvárať „lepší svet“, ale za týchto okolností to nie je možné. Chceli sme vychovávať deti, vzdelávať mladé osobnosti, učiť ich objavovať krásy a zvládať ťažkosti života. Nechajte nás učiť, dovoľte nám vychovávať, ale dôstojne a v podmienkach, ktoré si zaslúžime my, ale aj „naše“ Vaše deti…

Erika Polgáriová a Eleonóra Liptáková

POTREBUJEME VAŠU POMOC
Všetci sme dnes kvôli koronavírusu v zlej situácii.
Hlavným správam
zásadným spôsobom klesli príjmy z reklamy.
O to viac preto dnes potrebujeme Vašu podporu.
Bez vašej pomoci nedokážeme prekonať toto obdobie.


č. účtu: SK15 0900 0000 0005 7106 3662

Pošlite nám tip

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vybrali sme

Ako útočí imunitný systém na vírusy i na koronu a ako ich môže poraziť?

Bratislava 8. apríla 2020 (HSP/Roman Bednár/Foto:Pixabay)   Mnoho ľudí si myslí, že víry sú podobne ako baktérie živé mikroorganizmy. To je však omyl. Platí, že živé organizmy majú metabolizmus a sa samostatne rozmnožujú. Víry tieto schopnosti nemajú Víry majú veľmi jednoduchú konštrukciu a pozostávajú len z DNA alebo RNA, pričom…

Mihál navrhuje zaviesť model práce z domu na polovičný úväzok spoločne s poberaním 50-percentnej OČR

Bratislava 8. apríla 2020 (HSP/Foto:SITA-Ľudovít Vaniher)   Štátny tajomník rezortu práce, sociálnych vecí a rodiny Jozef Mihál zo strany SaS sa v blogu na portáli Hospodárskych novín vyjadril k už prijatým ako aj ku navrhovaným opatreniam ministerstva práce počas koronavírusovej krízy Mihál konštatuje, že počas prvých dvoch týždňov fungovania novej…

Mestá a obce nebudú môcť hlasovaním per rollam rozhodovať o obecnom majetku či úveroch

Bratislava 8. apríla 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR/AP- Damian Dovarganes)   Mestá, obce a kraje nebudú môcť formou per rollam hlasovať o nakladaní s majetkom samospráv, investičných úveroch či koncesných zmluvách na uskutočnenie stavebných prác. Na svojej internetovej stránke o tom informovalo Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) Národná rada SR v utorok…

Nový typ stalkervéru dokáže čítať aj komunikačné aplikácie

Bratislava 8. apríla 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR/AP-Raphael Satter)   Odborníci zo spoločnosti Kaspersky objavili nový typ stalkervéru, ktorý prekonal všetky dosiaľ známe softvéry. MonitorMinor umožňuje stalkerom skrytý prístup k akýmkoľvek údajom a vykonávaným aktivitám používateľov na zariadeniach, ktoré sledujú, a to vrátane obľúbených komunikačných služieb a sociálnych sietí Stalkervér je komerčný softvér,…

Exminister Sólymos kritizuje posunutie zavedenia zálohového systému. Raši: Kladiem si otázku, kto to s ochranou životného prostredia myslí naozaj vážne a kto o tom len rozpráva

Bratislava 8. apríla 2020 AKTUALIZOVANÉ (TASR/HSP/Foto:SITA-Branislav Bibel)   Bývalý minister životného prostredia László Sólymos považuje odloženie zálohovania PET fliaš za unáhlený krok. Reagoval tak na opatrenia envirorezortu v súvislosti s krízovou situáciou, podľa ktorých sa zavedenie zálohového systému jednorazových obalov posunie na rok 2023. Zmeny schválili v utorok poslanci parlamentu…

Kollár navštívil s Hegerom PPS Group Detva. Prepúšťať sa zatiaľ nebude

Bratislava 8. apríla 2020 (HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian)   Predseda parlamentu Boris Kollár (Sme rodina) spolu s ministrom financií Eduardom Hegerom v utorok vycestovali na Detvu, kde sa osobne stretli s primátorom, vedením odborov a vedením podniku PPS Group, a.s. Detva. Spoločnosť totiž v pondelok na Úrade práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVaR) Zvolen oznámila hromadné…

VideoKéry zo Smeru reaguje na Pročka: „Asi si zmýlil NR SR s reláciou Vtipnejší vyhráva, keď povedal, že vláda Matoviča spravila za pár dní viac ako Fico, za celé volebné obdobie“

Bratislava 8. apríla 2020 (HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian)   Opozičný poslanec za Smer-SD Marián Kéry otvorene reagoval na vystúpenie Jozefa Pročka z OĽaNO v rozprave v parlamente s tým, že exzabávač Pročko si mýli zákonodárny zbor s televíznou humoristickou reláciou. Marián Kéry v utorok na sociálnej sieti napísal, že vládny poslanec Pročko…

Naď: Pripravené je aj Centrum výcviku Lešť. Ubytovacie kapacity sme vyčlenili pre stovky slovenských repatriantov

Bratislava 8. apríla 2020 (HSP/Foto:Facebook)   Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) spolu s náčelníkom Generálneho štábu gen. Danielom Zmekom, v utorok navštívil vojenské zariadenia, ktoré sú v prvej línii v boji s koronavírusom. Informoval o tom na sociálnej sieti  Naď spolu so Zmekom  navštívil vojenských chemikov, prápor RCHBO v Rožňave, ktorí…

Rada Európy a Európska komisia vyzvali na lepšiu ochranu práv Rómov

Záhreb 8. apríla 2020 (TASR/HSP/Foto:TASR František Iván)   Generálna tajomníčka Rady Európy Marija Pejčinovičová Buričová a eurokomisárka pre rovnosť Helena Dalliová vyzvali na lepšiu ochranu ľudských práv Rómov a žiadajú, aby mali počas pandémie nového koronavírusu zabezpečený prístup k základným službám. Informovala o tom v stredu chorvátska tlačová agentúra HINA…

Šéf Európskej rady pre výskum odstúpil pre nespokojnosť s odpoveďou na pandémiu: „Stratil som vieru v samotný systém“

Brusel 8. apríla 2020 (TASR/HSP/Foto:Screenshot Youtube)   Šéf Európskej rady pre výskum (ERC) Mauro Ferrari odstúpil s okamžitou platnosťou z funkcie pre nespokojnosť s odpoveďou EÚ na pandémiu koronavírusu. Informoval o tom v stredu hovorca Európskej komisie Johannes Bahrke. Správu priniesla agentúra AP Mauro Ferrari do pozície predsedu ERC nastúpil…

VideoNAŽIVO: Slovensko skolabovalo. Po celom území sa tvoria zápchy. Sulík: „Premiérovi sa neviem dovolať. Ospravedlňujem sa občanom“ Matovič sa bráni: „Policajtom sa to vymklo z rúk“

Bratislava 8. apríla 2020 AKTUALIZOVANÉ (HSP/Foto:TASR-Lukáš Grinaj)   Od stredy 8. apríla platí na Slovensku obmedzenie pohybu osôb medzi okresmi, ktoré kontroluje polícia na hraniciach jednotlivých okresov. Podľa stredajších dopravných servisov, ktoré pravidelne ponúkajú viaceré rádia, situácia je v mnohých oblastiach krajiny kritická. Vodiči musia kvôli kontrolám na hraniciach okresov…

VideoMatovič po stretnutí s predstaviteľmi katolíckej a evanjelickej cirkvi: Tieto veľkonočné sviatky umožnia ľuďom pochopiť ich podstatu a odkaz

Bratislava 8. apríla 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR-Dano Veselský)   Predseda vlády Igor Matovič (OĽaNO) tvrdí, že tieto veľkonočné sviatky ľuďom umožnia pochopiť ich podstatu a odkaz. Uviedol to po dnešnom stretnutí s predstaviteľmi katolíckej a evanjelickej cirkvi. Predsedu Konferencie biskupov Slovenska (KBS) Stanislava Zvolenského mrzí, že kvôli súčasnej situácii nemôžu organizovať bohoslužby,…

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Trestné činy extrémizmu predstavujú „paškvil“ a treba ich zrušiť.

XV.   Poznámka na úvod: Momentálne je súčasný život v našej spoločnosti a vo svete priam zahltený problematikou koronavírusu. Z určitých dôvodov je to pre politické elity na národnej a nadnárodnej úrovni dobre, pretože do pozornosti verejnosti nevstupujú také témy, ktoré sú dostatočne rozpracova

Aké kroky podnikne nová vláda proti štedrému odmeňovaniu?

Včera informoval Denník SME o papalášskych manieroch bývalej vlády s odvolaním sa na ministrov (obrany a vnútra) a denník Plus 7 dní. "Politici bývalej opozície po nástupe do funkcií odhalili papalášske maniere poslednej vlády Smeru. Minister obrany za OĽaNOJaroslav Naď upozornil, že šofér bývalého šéfa služobného úradu Jána Hoľka z…

Matovičov bakšiš

Nepochybne sieť cca 2000 všeobecných lekárov a 1500 pediatrov je dnes v prvej línii nasadených proti pandémii COVID- 19. Polovica z nich je súčasne vo veku 60-91 rokov a sú medzi nimi aj multimorbídni pacienti. Tak vlastne títo lekári patria k najrizikovejšej skupine, ktorá je nepochybne zámerne nasadená priamo do…

Protikresťanské ťaženie Pellegriniho a Matoviča

Pandemické informácie sa na nás rinú, no slovenskí občania sú informovaní neadekvátne. Sú zastrašovaní od samotného začiatku, vrátane používania lži. Absentuje snaha o reálnu interpretáciu nebezpečenstva, o odhaľovanie príčin a zákulisia krízy, o objektivizáciu. Namiesto toho médiá na Slovensku chrlia strach – počnúc maximalizovaním hrozieb, končiac stupňovaním reštrikcií, ktorými Igor Matovič nebezpečne žongluje…

Nevesta zmenená na neviestku II.

Kňaz Origenes?  Vraj vykastrovaný , arcibludár, 2 x exkomunikovaný  z cirkvi za života a 3. x  po smrti na II. Carihradskej synode 553, biskupmi nápáchnutých cézaropapizmom, pod diktátom cisára Justiniána, zastrašoval a osopil sa aj na pápeža Vigila Benedikt XVI. 2007 : bol to jeden z najlepších majstrov vo výklade…

Výrok Marka Twaina, štýl Slováka Jessieho Venturu a tlačovky slovenského premiéra

Vo vynútenom exile sledujem tlačovky vládnych predstaviteľov v Spojenom kráľovstve, aj u nás. A porovnávam. V Londýne pozorujem stručné, cielené, politické vyjadrenia, bez zachádzania do podrobností, bez zbytočného vysvetľovania. Človek si z tlačovky odnáša to podstatné. Aj oni robia chyby, aj oni sa učia za pochodu. Nikto nemá recept na riešenie tejto pliagy. Všetci sme…

TopDesat

TOP10+: Udalosti, ktoré sa stali pred 10 rokmi, hoci sa ti to nezdá

0

Vnímanie časového horizontu je pre nás často skresľujúce. Zdá sa ti, že niektoré udalosti sa stali v minulom roku, no v skutočnosti uplynulo už 5 či 10 rokov. Napríklad, prvá epizóda The Walking Dead bola vydaná v roku 2010. Potom vznikol Instagram. Zaspomínaj si aj ty, aké udalosti sa v predchádzajúcom desaťročí…

Kreativita v kombinácii s dobrou príležitosťou

0

Kreativita v kombinácii s dobrou príležitosťou sa môže stať celkom nesmrteľným kombom. Dnes ti teda ukážeme fotografie ľudí, ktorí mali to šťastie, že nie sú len kreatívni, ale vedia túto kreativitu využiť vo svoj prospech v ten správny čas. Kreativita v kombinácii s dobrou príležitosťou: Multifunkčné, iba si neviem predstaviť…

Pád mýtu o Eldoráde 2. časť

0

V prvej časti článku sme sa pozreli na pôvod zlatého mesta a ako vznikol mýtus o meste Eldorádo, kde mali byť budovy a aj celé ulice postavené zo zlata. Taktiež sme sa pozreli na to, že ako prvý rituál, ktorý stál za zrodom legendy opísal Gonzalo Fernández de Oviedo v roku 1534. Pozreli sme sa…

7 trikov, vďaka ktorým odhalíš lož na mieste

0

Aj keď presvedčivo klameme, naše telo to hovorí niečo iné. A je to zvyčajne preto, že klamár jednoducho ignoruje reč tela, ale namiesto toho sa zameriava na svoje slová a výrazy tváre rovnako, ako ktorákoľvek iná osoba. Psychológovia sa domnievajú, že kľúč k tomu, aby si odhalil lož je z tohto dôvodu…

TOP10+: Keď sú dizajnéri kreatívni, ale sabotujú vzhľadom svoje výtvory

0

Dizajnéri sú tvorivé stvorenia a pri výrobe svojich výtvorov chcú zapôsobiť čo najlepšie. Nakoniec sa niekedy objavia také originálne návrhy, že ich nevedia oceniť ani ľudia s bohatou fantáziou. Ešte zaujímavejšie plody fantázie vychádzajú od ľudí, ktorí sú si istí, že sú sami umelcami a dizajnérmi najhrubšieho zrna. S nami…

Paititi: Inkské mesto stratené v Andách 2. časť

0

Vitajte pri druhom pokračovaní článku Paititi - Inkské mesto stratené v Andách. V rámci prvej časti sme sa spoločne pozreli na mýtické mesto Paititi, ktoré sa prezýva aj ako Andské Eldorádo. Legendou o vojne brata proti bratovi sa celá história bájneho mesta ešte len začala písať. Doposiaľ sa ho však vďaka prírodným podmienkam…

Vo svete IT

Neprehliadnite tieto platené Aplikácie a hry, ktoré aktuálne stiahnete zadarmo

0

Menšiu polovicu týždňa máme už úspešne za sebou a spolu s ňou Vám prinášame aj nádielku platených Android aplikácií a hier, ktoré aktuálne stiahnete zadarmo. Akcie na jednotlivé aplikácie  a hry sú však časovo limitované, tak preto dlho neváhajte. Google Play ponúka platené hry a aplikácie zadarmo Dnes na zozname…

Xiaomi vysvetľuje pôvod „podpichovačnej“ vety voči Huawei. Nie je to tak, ako si mnohí myslia

0

Pár dní dozadu spoločnosť Xiaomi začala s distribúciou smartfónov Xiaomi Mi 10 Pro, na ktorých produktových baleniach bol slogan „with easy acess to the Google apps you use most“. V preklade to znamená: „s ľahkým prístupom k Google aplikáciám, ktoré používate najčastejšie“. Samozrejme, mnohých preto napadlo, že Xiaomi nepriamo podpichuje…

Snaží sa USA privatizovať vesmír? Rusko vyjadruje svoje obavy

0

Rusko obvinilo amerického prezidenta Donalda Trumpa z toho, že plánuje obsadiť iné planéty, podpísaním zákona o komerčnej ťažbe surovín vo vesmíre. Podľa ruskej vesmírnej agentúry Roscosmos tento zákon podrýva medzinárodnú kooperáciu v rámci kozmického priestoru. Píše portál dailymail.com Podľa zdrojov sa americká vláda pokúsi vyjednať medzinárodnú dohodu o bezpečnom a…

„Okolo“ Zeme preletí v priebehu mesiaca 4-kilometrový asteroid. Uvidíme ho aj voľným okom

0

Veľký asteroid preletí tento mesiac popri Zemi a budeme ho môcť pozorovať. NASA tento asteroid označila ako „potenciálne nebezpečný“ aj keď toto označenie prislúcha každému asteroidu, ktorý sa dostane do určitej vzdialenosti od našej planéty. Píše The Sun. Asteroid veľkosti hory, ktorý vedci označili 1998 OR2 však pre nás nepredstavuje…

Xiaomi Jimmy JV53: Nepremeškajte akciu na tento tyčový vysávač od Xiaomi, ktorý je dostupný za skvelú cenu

0

Vykašli sa už konečne na staromódne hadicové vysávače a siahni po technológii, ktorá je hodná 21. storočia. S týmto tyčovým vysávačom od Xiaomi bude upratovanie domácnosti nie len zábavné, ale zároveň pri ňom nezabiješ celé hodiny.  Akciu na tyčový vysávač Xiaomi Jimmy JV53 nájdeš tu Xiaomi Jimmy JV53 Tyčový vysávač…

Viac ako 12-tisíc populárnych aplikácií pre Android zariadenia obsahuje zadné vrátka

0

Komplexná akademická štúdia, za ktorou stojí hneď niekoľko amerických a európskych vedcov z najrôznejších univerzít v USA a z CISPA Helmholtz centra v Nemecku, nedávno odhalila „skryté správanie“ tisícov aplikácií pre mobilný operačný systém Android. I keď je skryté správanie častokrát úmyslom vývojárov, štúdia odhalila viac ako 12-tisíc aplikácií, ktoré…

TopSpeed

Môžete opravovať poškodený disk? A čo na to poisťovňa?

0

Disky kolies dnes patria medzi jednoznačne najzraniteľnejšie súčasti automobilov. So zväčšujúcimi sa rozmermi kolies navyše pribúdajú aj rôzne kolízie s obrubníkmi, okrem väčších poškodení spôsobeným prejazdmi veľkých dier na cestách tak často pribúdajú aj drobnejšie poškodenia skôr estetického charakteru. Môžete opravovať poškodený disk bez toho, aby malo jeho použitie vplyv na…

Prídu veľké zľavy na nové autá. Bude to až 50 %, tvrdí expert

0

Zúriaca pandémia má za následok obrovské ekonomické škody a s tým spojenú neistotu. Ľudia sa boja a začínajú uťahovať opaky. Nič z toho, samozrejme, nepraje predaju nových áut, predajcovia však potrebujú predávať a vyprázdniť sklady. Výsledok? Podľa ekonomického experta máme očakávať veľké zľavy nové autá. V niektorých prípadoch sa s veľkou pravdepodobnosťou budú…

Divoká jazda na okruhu: Corvetta C8 naháňa Porsche 911 GT3 RS

0

Najnovší Chevrolet Corvette C8 priniesol obrovskú revolúciu. V snahe vyrovnať sa európskej konkurencii zmenil odvekú koncepciu a inžinieri umiestnili motor v strede. Aj keď to spočiatku prinášalo problémy, auto úspešne zvládlo vývoj a dnes už brázdi americké cesty. A nie len to. Prvý odvážny majitelia Corvetty už zisťujú, aká je…

Ako tráviť čas počas karantény? Pozrite si pretekárske dokumenty

1

Tiež sa už doma počas tejto pandémie nudíte? Spôsobov, ako zabiť nudu, je mnoho. Niekto varí, iný zase upratuje, niekto doma pracuje a nájdu sa aj takí, ktorí celý deň presedia pred telkou a už im dochádzajú filmy a seriály. Ak patríte do poslednej skupiny a ešte k tomu ste…

Kombi, aké nepotrebujete, ale chcete. ABT RS6-R je na stovke za 3,2 s

0

Spoločnosť ABT Sportsline pokračuje v úpravách športových verzií Audi, ktoré sú extrémne už v sériovej konfigurácii. Tentoraz si vzalo do parády najnovšie Audi RS6 a postavilo z neho beštiu, ktorá vás dostane na každý rodinný výlet rýchlejšie, než všetkých ostatných.  S výkonom 740 k, krútiacim momentom 920 Nm a len…

VW poslal Touareg TDI V8 na premeranie emisií. Motor V8 prekvapil

8

Plánujete kúpiť naftový VW Touareg TDI V8, ale bojíte sa jeho reálnych emisií? Volkswagen chce rozptýliť akékoľvek pochybnosti nad naftovými motormi a tak poslal SUV Touareg 4.0 TDI V8 na nezávislé premeranie jeho reálnych emisií v premávke (RDE). Jeho osemvalcový naftový motor mnohých prekvapil, v praxi vypustil až o 75 %…

KAMzaKRÁSOU

Menu nielen na Zelený štvrtok: Brokolicové fašírky s batatovým pyré

0

Ak stále rozmýšľate nad tým, aké zelené menu pripraviť na Zelený štvrtok, prípadne chcete vyskúšať aj niečo iné ako klasický špenát, máme dnes pre vás jeden tip. Tým sú veľmi chutné brokolicové fašírky plné syru. Je pritom mnoho dôvodov, prečo jesť brokolicu, a to nielen na Zelený štvrtok kvôli jej…

Tip na Zelený štvrtok: Žihľavová polievka – zdravšia ako špenátová

0

1l vody alebo vývaru 150 g čerstvej mladej žihľavy 1 strúčik cesnaku 1 väčšiu cibuľu 2 dcl smotany na varenie 2 lyžice hladkej múky mleté čierne korenie soľ olej Najskôr si umyjeme čerstvo nazbieranú žihľavu a nasekáme ju. V hrnci si rozohrejeme olej a pridáme nadrobno nakrájanú cibuľku. Následne pridáme nasekanú žihľavu, pretlačený…

TOP recept na púpavový med: Ako si pripraviť túto liečivú pochúťku?

0

Ak hľadáte spôsob, ako jednoducho pripraviť púpavový med, prezradíme vám to v nasledujúcom článku. Púpava je skvelá liečivá bylinka a med z nej je dokonalý!

Ako využiť konáre stromu: DYI veľkonočný nápad, ktorý sa oplatí vyskúšať!

1

Začali ste s jarným upratovaním záhrady a neviete, čo s odpadom? Ako využiť konáre stromu vo svoj prospech a vyrobiť si z nich veľkonočné dekorácie?

TEST: Jednorazová očná maska Matis Réponse Regard

0

Súčasťou pleťovej starostlivosti je i starosltivosť o očné okolie. Očný krém je už v dnešnej dobe samozrejmosťou, no používate i očné masky? Na trhu sa s nimi doslova roztrhlo vrece a nájdete na ňom mnoho alternatív – veľa druhov, veľa cenových kategórií a tiež veľa rôznych účinkov. Máte teda na výber, a…

RECEPT: Falošné halušky na zdravší spôsob, ale rovnako skvelé!

1

Nechajte sa zlákať a pripravte si halušky na zdravší spôsob! Áno, je to neuveriteľné, ale dá sa to a budete potrebovať len jednú základnú surovinu.

Svetlo sveta

Vyhlásenie kardinála Georgea Pella po jeho oslobodení

0

Austrálsky súd High Court v pondelok 6. apríla (7. apríla nad ránom nášho času) jednomyseľne rozhodol o oslobodení kardinála Georgea Pella z rozsudku Súdu štátu Victoria o jeho vine zo spáchania trestných činov zneužívanie mladistvých. Kardinál George Pell po oslobodení z väzenia, v ktorom už zo šesťročného trestu strávil viac…

„Veď chudobných máte vždy medzi sebou“ – homília v pondelok Veľkého týždňa

0

V pondelok 6. apríla pápež František pri svätej omši v Dome sv. Marty zameral svoj úmysel opäť na väznených. Zvlášť poukázal na problém preplnených väzníc, ktorý je veľmi vypuklý v čase pandémie. V homílii pripomenul povinnosť pamätať na chudobných, vychádzajúc z Ježišových slov: „Veď chudobných máte vždy medzi sebou“ (Jn…

Premeniť svoj kríž na lásku – kard. Comastri spomína na sv. Jána Pavla II.

0

Pri príležitosti 15. výročia smrti sv. Jána Pavla II. pápežský vikár pre mesto Vatikán kardinál Angelo Comastri pripomenul jeho duchovný odkaz osobným svedectvom. Pápež Ján Pavol II. zomrel 2. apríla 2005 po niekoľko rokov trvajúcom zápase s napredujúcou parkinsonovou chorobou. Svojím životom zanechal Cirkvi vzor svätosti duchovného pastiera, muža modlitby, aktívneho…

Tešiteľ Faustyn: Tento čas vníma ako krásne duchovné cvičenia

0

Katolícky kňaz a člen Kongregácie bratov Tešiteľov z Gethseman Faustyn Rafał Wesołowski vníma tento čas vníma ako krásne duchovné cvičenia, ktoré pre neho pripravil Boh. Ako povedal pre Tlačovú kanceláriu Konferencie biskupov Slovenska, na začiatku rozšírenia koronavírusu a zavádzaní opatrení proti nákaze, mu bolo ťažko zmieriť sa so situáciou. Teraz…

AKO SI VZBUDIŤ DOKONALÚ ĽÚTOSŤ

0

„Keď ľútosť pochádza z lásky k Bohu milovanému nadovšetko, volá sa dokonalá (je to ľútosť z lásky; lat. caritatis contritio).“ KKC 1452 PRVÝ KROK – Poprosiť Ducha Svätého o pomoc pri konaní dokonalej ľútosti. Tu prosíme aj o zahnanie myšlienok na seba a sebecké motivácie, o zahnanie strachu pred večným…

Vo Fatime sa modlili za zastavenie pandémie. Ochranu prosili aj pre Slovensko

0

Modlitbu zasvätenia národov Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu a Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie predniesol vo Fatime na sviatok Zvestovania Pána kardinál Antonio Dos Santos, biskup diecézy Leiria-Fatima. Obrad nasledoval po modlitbe ruženca, ktorú kardinál viedol v sanktuáriu pred sochou Panny Márie Fatimskej, prosiac o zastavenie šírenia koronavírusu.Okrem Portugalska – ktoré iniciatívu podnietilo – viacero biskupských…

Armádny Magazín

Dcéra maršála Koneva: Dokážem si predstaviť, čo by povedal otec ...

0

Česko, 8.apríl 2020 ( AM, Sputnik ) - To, o čom úrady Prahy 6 tak dlho hovorili, sa stalo: pomník maršala Koneva bol odobraný z podstavca na námestí Interbrigád v Bubenči. Prečo sa to stalo práve teraz, keď Rusko a Česká republika, rovnako ako celý svet, bojujú s ne

Šojgu: Ruská armáda je pripravená bojovať s koronavírusom, nariaďujeme prípravu plávajúcej nemocnice

0

Rusko, 8.apríl 2020 ( AM, Sputnik ) - Ozbrojené sily Ruska sú pripravené bojovať so šírením koronavírusu, uviedol v utorok ruský minister obrany Sergej Šojgu. Minister tiež nariadil pomôcť nemocniciam a na tento účel pripraviť plávajúcu nem

Armáda bude počas sviatkov asistovať Polícii pri kontrole dodržiavania obmedzenia pohybu obyvateľstva

0

Slovensko, 8.apríl 2020 ( AM, MO SR ) - Profesionálni vojaci budú v mestách a obciach na celom Slovensku asistovať príslušníkom Policajného zboru SR pri kontrole dodržiavania opatrení počas veľkonočných

Vrtuľník Bell AH-1Z Viper americkej námornej pechoty v akcii na cvičení Viper Storm. Video

0

USA, 8.apríl 2020 ( AM ) - Námorná pechota Spojených štátov pred časom predviedla schopnosti útočnej helikoptéry

V Rusku dokončili modernizáciu jedného z najsilnejších diel na svete Malka 2S7M

0

Rusko, 8.apríl 2020 ( AM, MO RF ) - Modernizácia jedného z najsilnejších samohybných delostreleckých zariadení na svete 2S7M Malka je dokončená, prvý model je pripravený na odoslanie vojskám, informovala tlačová služba koncernu Uralvagonzavod.  

Ministri obrany EÚ diskutovali o dopadoch COVID-19 na oblasť bezpečnosti

0

Slovensko, 7.apríl 2020 ( AM, MO SR ) - Ministri obrany členských štátov EÚ dnes rokovali o aktuálnych otázkach bezpečnosti a opatreniach členských štátov v súvislosti so šírením koronavírusu, ako aj o asistencii ozbrojených síl jednotlivých štátov v boji s touto nákazou na národnej úrovni. Na videotelekonferencii sa zúčastn

Tvoja Svadba

Najnepodarenejšie svadobné torty: Už si niečo také videla?

0

Tak, ak by ste si zvolili takúto svadobnú tortu, tak nikto z vašich hostí, ani tých po osemdesiatke s krátkou pamäťou, na váš veľký deň zaručene nezabudnú. Nevesty, ktoré sa rozhodnú pre tortu, ktorá je ich napodobeninou, asi nemajú všetkých päť pokope. Je to nielen veľmi zvláštne, ale až strašidelné.…

Biela svadobná výzdoba: 23 inšpirácií pre elegantnú svadbu

0

Čistá, nevinná, elegantná a pompézna! Biela svadobná výzdoba vyzerá očarujúco sama osebe, no pokojne ju môžete skombinovať aj s inou farbou. Inšpirujte sa!

Trendy farebné svadobné šaty: Zabudni na bielu!

0

Trendy farebné svadobné šaty pre tento rok sú hravou kombináciou viacerých farieb, aplikácií a doplnkov. Ak máte odvahu, zabudnite na biele šaty!

Jedinečné svadobné oznámenia: Určite ťa očaria!

0

Jedinečné svadobné oznámenia sú neoddeliteľnou súčasťou celej svadby. Nechajte sa inšpirovať našimi tipmi a vyberte si svoje originálne oznámenie.

Svadobné noviny: Novinka, ktorá poteší hostí, snúbencov aj rodičov!

0

Svadobné tlačoviny sú aktuálne veľkým trendom na svadbách. Svadobné noviny by mali vyrozprávať váš príbeh lásky, ale mali by byť aj poďakovaním. Pre koho?

Jedinečné svadobné ceremónie: Už si o nich počula?

0

Jedinečné svadobné ceremónie sú krásny aktom, ktorý vyjadruje spojenie dvoch ľudí a ich rodín. Pozrite sa s nami na niekoľko z nich a inšpirujte sa.

Tvoje Zdravie

Prečo nejesť polotovary? Dajte prednosť skutočnej strave!

0

I keď polotovary a instantné pokrmy majú niekoľko výhod, ktoré im nemožno odoprieť, ani zďaleka nemôžeme hovoriť o potravinách, ktoré sú v našich jedálničkoch vítané. Hlavným problémom je najmä ich zloženie. Takéto polotovary a spracované potraviny sú totiž chemicky spracované a spravidla obsahujú nemálo umelých látok, rafinovaných surovín, konzervantov, emulgátorov, dochucovadiel,…

Ako prirodzene znížiť hladinu cukru v krvi? Tu je 7 tipov, ako na to!

0

Ako prirodzene znížiť hladinu cukru v krvi? S týmto zdravotným problémom môže človeku pomôcť viacero režimových opatrení. Čo všetko je potrebné zmeniť?

Ako podporiť chudnutie? Pomôžu tie správne bylinky!

0

Nakoniec sa pri chudnutí odporúča siahnuť aj po cesnaku medveďom. Má antibakteriálne, antiplesňové a antimykotické účinky a skvele pomáha naštartovať trávenie. Zlepšuje vyprázdňovanie, prečisťuje črevá a odstraňuje plynatosť. Môže pomôcť pri žalúdočných ťažkostiach a okrem toho sa naň môžete spoľahnúť pri problémoch s tlakom či zhoršenou imunitou. Medvedí cesnak je…

Ktoré potraviny nejesť surové? Pozor, hrozia zdravotné ťažkosti!

0

Pri niektorých potravinách by nám asi ani nenapadlo, aby sme ich jedli surové. Je však dobré vedieť, pri ktorých potravinách by sme to ani nemali skúšať a pri ktorých má ich tepelná úprava veľký význam. Ako prvé môžeme spomenúť zemiaky, ktoré obsahujú nestráviteľné amidy. Konzumáciou surových zemiakov si privodíte nemalé…

Osvedčené tipy výživových poradcov, ako schudnúť po štyridsiatke!

0

Mnohé ženy si myslia, že po štyridsiatke sa ich život takpovediac skončil, čo je však samozrejme úplný nezmysel. Pravdou však je, že čo sa metabolizmu týka, po štyridsiatke sa výrazne spomaľuje a kilá zvyknú skôr pribúdať ako ubúdať. Aj s tým sa však dá čosi robiť a podľa výživových poradcov…

Ktoré kvety sú jedlé? Skúste túto netradičnú a zdravú pochúťku i vy!

0

Ktoré kvety sú jedlé? Verte, že ich je viac než si myslíte. V článku vám niektoré predstavíme a možno vás inšpirujeme touto netradičnou a zdravou pochúťkou!