Banská Štiavnica 12. júna (TASR) – Aj keď sa v návrhu nového cestovného poriadku, ktorý má platiť od decembra s premávkou na trati Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica nepočíta, vedenie starobylého baníckeho mesta a jeho obyvatelia veria, že k zrušenie vlakového spojenia nakoniec nedôjde.
"Vlaková doprava je totiž úzko spojená s rozvojom cestovného ruchu v Banskej Štiavnici, ktorá je zapísaná na zozname UNESCO," povedala TASR primátorka Nadežda Babiaková. "Hneď, ako sme sa dozvedeli, že premávka na trati sa má rušiť, obrátili sme sa na premiéra, ministra dopravy a predsedu BBSK, kde som ich požiadala, aby táto trať bola zachovaná. Dnes už viem, že podporujú môj názor a preto verím, že trať sa nakoniec zachová," pripomenula.
Ekonomické faktory, ktoré pri zrušení preferuje vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko, nevidí primátorka ako najdôležitejšie. Hlavne preto, že ide o jedinečné slovenské mesto, ktoré ročne navštevujú desiatky tisíc turistov. "Navyše, jedinečnou je aj samotná trať, ktorú pred vyše polstoročím vybudovalo 47.000 mladých dobrovoľníkov, aby spojili mesto zo svetom," dodala.
Podľa železníc prevádzkové a udržiavacie náklady na infraštruktúru trate dosiahli v roku 2011 takmer 800.000 eur, čo vysoko prevažuje nad tržbami. Napríklad v priemernom vlaku dopláca štát na každé euro ceny cestovného lístka ďalšie dve eurá, ale v prípade trate H. Dúbrava – B. Štiavnica je to až deväť eur.
Proti zrušeniu spojenia sú nielen Banskoštiavničania, ale aj ostatné obce pozdĺž trate. Aj oni sa podpísali pod výzvu na jej zachovanie.
Problémy s udržaním vlakových spojení mali obyvatelia Banskej Štiavnici už v roku 2003, keď sa v republike zrušili viaceré nerentabilné trate. Premávka na trase B. Štiavnica – H. Dúbrava bola tiež na niekoľko týždňov zrušená, potom ju ale obnovili.