Úplne do zeme ju podľa predsedníčky združenia Ľubice Kočanovej zakopala všeobecná tolerancia úplatkov a korupcie. Rok 2015 sa preto asociácia rozhodla označiť za rok potrebnej etiky a empatie v zdravotníctve.
“Ak zdravotnícky pracovník pripomienkuje neetické hospodárenie s prostriedkami v zdravotníctve, ak poukáže na nekvalitnú zdravotnú starostlivosť, manažment vtedy etiku nepozná,” napísali predstavitelia asociácie vo výzve adresovanej verejnosti. V nej vymenúvajú viacero situácií z praxe, kde podľa nich etika chýba a nemala by.
Za neetické napríklad vo výzve označili nápis na dverách “Neklopať”. Znie to ako výzva “Daj pokoj a čakaj”, v ktorej direktívny tón poukazuje na nerovnocennosť pacienta v procese zdravotnej starostlivosti, hoci si pacient zdravotnú starostlivosť v odvodoch platí, upozorňujú.
Asociácii tiež prekáža poradie v čakárni podľa neprehľadných kritérií, čo robí z pacientov nervózne obete a zo sestier policajtky. “Manažment času pacientov môže etickým spôsobom vyriešiť recepcia alebo elektronický digitálny systém,” navrhuje.
Výhrady majú zástupcovia združenia i voči nediskrétnym rozhovorom na chodbách sestier s pacientmi o zdravotnom stave či o podpisovaní informovaného súhlasu bez toho, aby pacientovi niekto vysvetlil, čo a prečo podpisuje.
“Etiku potrebujeme hlavne pre to, aby sme cítili, že sme dôležité ľudské bytosti v náročnej profesii. Aby sme mali na pamäti, že pacient nie je stroj, číslo, ani diagnóza, ani nie je iba zdrojom pre financie,” uviedli predstavitelia združenia vo výzve.
mž