Vatikán 17. augusta 2021 (HSP/TK KBS/Foto:TK KBS-SpC-Vatican)
Pred piatimi rokmi pápež František vymenoval arcibiskupa Vincenza Paglia za veľkého kancelára Pápežského inštitútu Jána Pavla II. pre štúdium manželstva a rodiny a za predsedu Pápežskej akadémie pre život
O zmenách v prvej menovanej inštitúcii, ktorá dnes nesie meno Pápežský teologický inštitút sv. Jána Pavla II. pre vedy o manželstve a rodine, ale aj o nových formách eugeniky mons. Paglia hovorí:
“Inštitút potreboval hlbokú obnovu, najmä v študijnom pláne. Nový titul, ktorý zachováva inšpiráciu Jánom Pavlom II., pripája ďalšie dva výrazy: teológia a vedy. V tomto zmysle sa nový študijný program celostne zaoberá tematikou rodiny a manželstva od teológie cez morálku a pastoráciu po spoločenské vedy, antropológiu, právo, ekonomiku. Vznikli dve nové katedry, aby sme na rodinu a manželstvo pozerali v dialógu s tradíciou Cirkvi za súčasných okolností súčasného sveta.
Práve vzťahom so spoločnosťou sme sa zaoberali počas pandémie, a to prostredníctvom novej katedry, nie náhodou nazvanej Gaudium et spes. Venovali sme sa napríklad otázke pôrodnosti v Číne a problematike rodiny v tejto krízovej dobe. Odvysielali sme početné konferencie a webináre o aktuálnych “covidových” témach do rôznych rodinných inštitútov po celom svete. Preukázalo sa totiž, že rodina bola jedným zo strategických bodov pre prežitie v tejto dramatickej situácii, ktorú pandémie celosvetovo nastolila “.
V súvislosti s prácou Pápežskej akadémie Pro vita upozorňuje arcibiskup Paglia na obsahovej rozšírenia pojmu “život“:
“Dôležitá je napríklad dimenzia globálna etiky, ktorá bude tiež témou nášho budúceho plenárneho zhromaždenia. Založili sme nadáciu, ktorá sa zaoberá problematikou nových technológií a ich hranicami. Skupina našich teológov vyzvala teológov a vedcov k spoločnému úsiliu v dnešnej kríze, keď hrozí, že sa z technológie stane náboženstvo budúcnosti. Pápežská akadémia pre život považuje za zásadné nové spojenectvo a dialóg medzi vedou a teológiou aj ich stretávania. V súvislosti s celosvetovou diskusiou o konci života a eutanáziou nás znepokojujú nové formy eugeniky:
Kto sa nerodí zdravý, nie je hoden narodenia, a kto nie je zdravý, musí zomrieť, preto eutanázie. Toto nebezpečné našepkávanie vstrekuje jedovatú látku do súčasnej kultúry. Je preto nevyhnutné, aby Cirkev pripomínala všetkým ľuďom, že krehkosť a slabosť je ustanovujúcim prvkom ľudskej prirodzenosti a všetkého stvorenia. Nie náhodou Pápežská akadémia pre život v týchto posledných, pandemických mesiacoch, obracala pozornosť k odpisovaným a zabudnutým ľuďom, ktorí za tento stav najviac zaplatili – seniori, postihnutí, deti. Je nutné vyjsť práve z tejto slabosti a krehkosti, aby sme budovali ľudský svet, ktorý nikoho nenechá pozadu,” uzatvára arcibiskup Vincenzo Paglia.
Viac článkov s náboženskou tematikou nájdete v kategórii Svetonázor.
Pošlite nám svoj príbeh s Bohom.