Bratislava 28. mája 2019 (HSP/Foto:TASR – František Iván, SITA – Branislav Bibel)
Prinášame Vám záverečnú časť analýzy pádu vojenského lietadla AN-24 pri maďarskej obci Hejce. V nej kapitán aerolínií a bezpečnostný analytik Peter Švec poukazuje na poučenie namiesto hľadania vinníka. Zároveň však upozorňuje, že zodpovední, odvážni a čestní politici (ak takí existujú) nesmú pri svojom rozhodovaní o obnovení vyšetrovania podliehať politickým tlakom
Ako ďalej s hľadaním príčin a poučenia namiesto hľadania vinníka
Na obnovu odborného vyšetrovania netreba žiadny prokurátorský dozor, ba ani súdny príkaz. Úplne postačí politická odvaha a česť najmenej jedného, ideálne dvoch ministrov, ktorých sa to priamo týka. Hej, týka sa to aj druhého rezortu so štátnym letectvom, ktorá tiež prevádzkuje po pár kusoch leteckej techniky viacerých veľmi rozdielnych typov. A pochopenie, že obnovenie vyšetrovania leteckej katastrofy je v záujme obidvoch rezortov. V záujme tých, ktorí štátne lety využívajú. V záujme nás všetkých, ktorým sa ľahko môžu trosky inštitucionálnej arogantnosti zosypať na naše príbytky.
Možno bude múdre, ak sa v rámci procesu obnoví aj vyšetrovanie inej dávnej nehody vrtuľníka Mi-8 letky ministerstva vnútra, ktorou bol tiež riadený let do terénu.
Ešte sa podsúva otázka, či náhodou z nového vyšetrovania nemôžu vyplynúť trestno-právne zodpovednosti. Určite. Na základe odborného vyšetrovania môžu byť zistené veľmi pochybné praktiky pri modernizácii a vyzbrojovaní, ktorých cieľom je v prvom rade zisk oligarchov. Niektorých možno v úzkom priateľskom vzťahu s dobovými politikmi. Komisia také zistenia, prípadne podozrenia bude musieť postúpiť prokuratúre.
Už by som bol oveľa opatrnejší v očakávaniach, žeby sme našli podpis oligarchu pod dokumentom, ktorý potvrdí nečestné, ba nebezpečné praktiky. Zodpovední, odvážni a čestní politici (ak takí existujú) nesmú pri svojom rozhodovaní o obnovení vyšetrovania podliehať uvedeným politickým tlakom. Vo svojom záujme potenciálnych cestujúcich. V záujme inštitucionálneho ozdravenia rezortu, ktorý riadia. V záujme daňových platcov, ktorých peniaze ich živia.
Cieľom tejto analytickej úvahy nie sú útoky na jednotlivcov. Stav, ktorý existoval v čase katastrofy, a ktorý napriek kozmetickým zmenám existuje dodnes, formovali ľudia. Množstvo ľudí, naši ľudia. Tak, ako posádka nešťastného lietadla, ani oni nemali záujem spôsobiť katastrofu. Akurát, chorý systém vždy sedí na časovanej bombe. Občas sa obeťou stanú aj tí, ktorí mali možnosť chápať širšie súvislosti a presadiť zásadné reformy.
Oveľa častejšie sú obeťami úplne nevinní cestujúci, ktorí dôverovali systému. Aj s posádkou, ktorá dôverovala sebe veriac, že tak ako zvyčajne bude tou poslednou záchrannou sieťou. Čiže bude plniť funkciu, ktorá sa od nej očakáva. Lenže dovtedy sa chodí s krčahom po vodu, kým sa ucho neodtrhne. Tu sa odtrhlo. Odolnosť krčahu určuje inštitúcia, nie nosič vody. Urazená hrdosť prípadne dotknutých jednotlivcov, ktorí sa za niektorými konštatáciami nájdu, veci nepomôže.
Čo treba urobiť?
Je čas na využitie šance pochopiť, že prvým krokom prevencie bude dôkladná analýza. Letecká katastrofa vo svojej tragickosti vysokej ľudskej obety dala šancu na seba-spoznanie. Tá bola v prvom veľmi nepodarenom pokuse o vyšetrenie príčin premárnená. Zem sa síce už dlhé roky naďalej krúti aj okolo svojej osi, aj okolo Slnka, aj spolu so Slnkom krúti okolo stredu našej galaxie – Mliečnej cesty. Ibaže, nemôžeme si dovoliť komfort premárniť šancu na reparát.
Prípad katastrofy An-24 je v mnohých aspektoch veľmi unikátny. Faktory, ktoré v ňom hrali úlohu sú evidentne veľmi komplexné a pri plnom pochopení môžu byť veľmi poučné. Pre mnohých a nielen v našej vlasti. Absolútne nevyhnutným predpokladom toho je obnovenie odborného vyšetrovania s oveľa vyváženejšou komisiou.
Akékoľvek tvrdé slová som použil, nemali úmysel ponížiť, ani slepo kritizovať nikoho. Mali za cieľ podeliť sa o pohľad človeka, ktorému osud poskytol unikátnu kombináciu skúseností a príležitostí, aby videl trochu za roh a aby vedel čítať signály, ktoré pre iných nemusia byť evidentné.
Takto to treba chápať, takto sa dnes tieto faktory chápu v civilnom letectve. Táto analytická úvaha nereprezentuje môj dojem. Odhaľuje moderné prístupy a objektívne trendy na základe analýzy konkrétnych faktorov vykazujúcich priam neuveriteľnú zhodu v prípade vysokých stoviek nehôd, ktoré som si trúfol za asi 25 rokov venovania sa tomuto koníčku preštudovať. Hráči závisia od konkrétnej krajiny a konkrétneho prevádzkovateľa, ale paralely sú až do očí bijúce. Podrobnejšie sa o tom čitateľ dozvie v iných kapitolách knihy, ktorá sa mu dostala do rúk.
Peter Švec, z kapitoly pripravovanej knihy
Analýza pádu AN-24 (1): Leteli piloti podľa stôp alebo metrov? Uskutočnili teplotný prepočet pre mínusové teploty?
Analýza pádu AN-24 (2): Indície – kto riadil lietadlo?
Analýza pádu AN-24 (3): Hypotetická projekcia posledného úseku
Analýza pádu AN-24 (4): Hypotetický scenár konania vzorovej posádky v zdravej inštitúcii
Analýza pádu AN-24 (5): Faktor vypnutých svetlometov