Bratislava 15. apríla 2019 (HSP/Foto:TASR-František Ivan)
Prvá časť analýzy kapitána aerolínií a vojensko-bezpečnostného analytika Petra Šveca k pádu vojenského lietadla AN-24 pri maďarskej obci Hejce ozrejmila faktor teplotnej opravy pre mínusové teploty a indíciu dôvodu pochybenia – sklesania pod minimálnu bezpečnú výšku (viac TU). V druhej časti vám prinášame indície, kto mohol riadiť lietadlo AN-24
Čomu napovedajú všetky dostupné indície? Odborníci ich dokážu pomerne hravo vydedukovať z dostupných dôkazov aj bez čítania utajenej správy vyšetrovacej komisie.
V prvom rade nespochybniteľne dokazujú veľmi spochybniteľný charakter samotného vyšetrovania. Ale s pravdepodobnosťou rovnajúcou sa istote dokazujú aj niečo iné. Letiaci pilot evidentne nemal hlboko zakorenené návyky dopravného pilota. Letiaci pilot evidentne letel akési „sólo“ a ostatní členovia sa prizerali.
V tejto posádke evidentne nebol kapitán na ľavom sedadle plnohodnotným veliteľom posádky. Evidentne, a podľa trajektórie letu prakticky nespochybniteľne (určite nie rád), rezignoval na svoje povinnosti. Umožnil ich prebratie druhým pilotom, ktorý bol veliteľom útvaru, čiže nadriadeným kapitána lietadla. Odborne by, podľa civilných kritérií, išlo o obrátený gradient podriadenosti. Pre vojenské podmienky tu vznikol prirodzený stret gradientov, čiže inštitucionálny chaos gradientu podriadenosti. Extrémne nebezpečný inštitucionálny precedens.
Je vysoko pravdepodobné, že formálny kapitán lietadla láskavo požiadal letiaceho pilota, svojho veliteľa, aby zmiernil klesanie a neklesal pod nadmorskú výšku rovinky. Neopravenú, keďže o potrebe takejto opravy od inštitúcie nevedeli. Takmer s istotou možno predpokladať, že sa tak stalo, lebo uhol nárazu bol veľmi plytký.
Je možné, že pri čítaní týchto riadkov niekoho dvíha zo stoličky a stúpa mu tlak. Je možné, že to navonok vyzerá ako hádzanie viny a špiny tentoraz namiesto kapitána na druhého pilota. Možno to vyznie tak, že ide o môj pokus o vyviňovanie kapitána. Totálny a absolútny omyl. „Novovek“ absolútne odmieta obviňovanie.
Pozrime sa na veci hlbšie. Z pohľadu chorej organizačnej kultúry, ktorá sa prejavila aj v spôsobe vyšetrovania. Zo všetkých uvedených faktov a z nich vyplývajúcich indícií je jasný jediný záver – je potrebné obnoviť vyšetrovanie s novou vyšetrovacou komisiou. S odborne kvalifikovaným a nezaujatým, ale predovšetkým nie politicky nominovaným predsedom.
Nielenže predsedom komisie bol politický nominant, neletec, čiže neodborník. Ale navyše, rozhodujúcim odborným expertom komisie bol síce letec, ale s absolútne nulovou kvalifikáciou a poznaním mechanizmov fungovania viacčlenných posádok dopravných lietadiel. Podľa dostupných indícií bol v jeho osobe prezentovaný jednoznačný konflikt záujmov. Bol totiž údajne veľmi blízkym rodinným priateľom rozhodujúceho člena posádky. Ak by sa táto indícia potvrdila, je to jednoznačný dôvod na anuláciu kredibility vyšetrovacej správy a obnovu odborného vyšetrovania. S novou a vyváženou vyšetrovacou komisiou, vedenou nepoliticky nominovaným, odborným predsedom.
Peter Švec, z kapitoly pripravovanej knihy
Analýza pádu AN-24 (1): Leteli piloti podľa stôp alebo metrov? Uskutočnili teplotný prepočet pre mínusové teploty?