Čo je však potrebné vziať v tomto prípade do úvahy viac, je sociologické a psychologické hľadisko, lebo to sa u voličov Zuzany Čaputovej prejavuje omnoho výraznejšie, ako u občanov preferujúcich dvoch ďalších kandidátov Harabina a Šefčoviča.
Aký je teda volič Zuzany Čaputovej? Pozrime sa na neho zbližšia.
Čaputovej volič je (podľa agentúry Vox) rovnomerne zastúpený medzi mužmi a ženami so zanedbateľnou preferenciou k ženskému elektorátu. Je rovnomerne zastúpený vo všetkých vzdelanostných kategóriách. Geograficky je voličská základňa rozložená rovnomerne, až na Bratislavský a Nitriansky kraj, kde oproti iným krajom má výraznejšie preferencie. Z vekových kategórií je jej volič veľmi výrazne mladý človek (17-22 a 23-33), ktorý je vždy liberálnejšie nastavený ako ostatná časť populácie a vzhľadom na malé životné skúsenosti aj ľahšie manipulovateľný (tu sa dá predvídať veľký vplyv online médií). V ostatných vekových kategóriách Zuzana Čaputová zaostáva.
Okrem týchto parametrov si teraz všimnime ostatné zaujímavé črty Čaputovej voliča.
V prvom rade jej volič podlieha omnoho viac ako voliči ostatných kandidátov stádovému efektu. Čaputovej volič je najtypickejší tým, že chce byť za každú cenu s väčšinou.
Prejavilo sa to už na demonštráciách Slušných, lebo ide do značnej miery o tú istú skupinu ľudí. Títo ľudia pociťujú neprekonateľnú potrebu byť v skupine, ktorá má podľa nich momentálne navrch a je väčšinová. Byť v dave, kde jedine sa cítia bezpečne.
Títo ľudia sú typickí tým, že sa bezpečne cítia iba na strane víťaza, a preto sa vždy presunú k tomu kandidátovi, ktorý ma podľa nich najväčšiu šancu zvíťaziť. V tomto momente je to Čaputová, ale keby tohto voliča médiá a prieskumné agentúry niekoľko dní forsírovali tým, že najväčšie šance už nemá ona, ale má ich XY kandidát, tak by sa títo voliči vo veľkej miere presunuli k nemu. Odrazu by nezáležalo na tom, aký nový kandidát je a že je úplne iný, ako ten predošlý.
Ďalej ide o ľudí, ktorí sú v mimoriadnej miere citliví na názor autority. Názor autority je pre nich absolútne nosný a to je vlastne druhá ich typická vlastnosť. Chcú byť tam, kde im autorita vysvetlí, že je správne, slušné a potrebné byť.
V dnešnom svete sú takouto autoritou pre týchto ľudí médiá a rôzni herci a iné „osobnosti“.
Títo ľudia nasledujú svoju „autoritu“ a snažia sa naplniť jej priania o tom, čo je správne, slušné a ako čo má byť a ako čo majú robiť. Títo ľudia sa najviac snažia podobať profilu dnešného moderného človeka tak, ako je im táto predloha predkladaná médiami.
Týchto ľudí médiá a ľudia za nimi najľahšie chytia na nejaký háčik. Raz je to antimečiarizmus, raz anitikorupucia, inokedy slušnosť. Títo ľudia sú najľahšie manipulovateľnou časťou spoločnosti. Raz zachraňujú markízu, inokedy protestujú proti gorile a inej korupcii, potom zas protestujú za slušnosť. Vždy ide o tých istých ľudí.
Ďalšou charakteristickou vlastnosťou Čaputovej voličov je, že mimoriadne neradi používajú kritické myslenie, alebo jednoducho povedané, sedliacky rozum.
Vždy sa nechajú opiť rožkom, lebo z nejakého dôvodu veľmi neradi sami rozmýšľajú a hodnotia veci. Potom má na nich mediálny vplyv, vplyv „autorít“, mimoriadne devastačný dopad.
Ich potreba byť v tej skupine, ktorá je momentálne najväčšia, potreba byť na strane víťaza (stádový efekt), potreba správať sa podľa želania „autority“ (efekt podriadenosti) jednoducho asi nenechávajú dosť priestoru na vlastné uvažovanie. Pritom vôbec nemusí ísť o nevzdelaných alebo hlúpych ľudí. Len predchádzajúce dva efekty vypnú schopnosť rozmýšľať, tak, ako sa to stáva u zvierat, ktoré jednoducho utekajú zo stádom, lebo im to velia pudy, najmä pud sebazáchovy a ostatné sa im v tom čase vypína. Je to prirodzený inštinkt, ktorý však niekedy celé stádo dovedie do záhuby.
Títo ľudia sú aj mimoriadne aktívni. Nelení sa im prijsť na demonštráciu a ak im „autorita“ povie, čo majú mať na plagátoch, tak si to prinesú a ak im „autorita“ povie, čo majú kričať, tak to budú kričať.
Týmto ľuďom najviac chýba vlastný názor. Práve na týchto ľuďoch je postavená dnešná obrovská sila médií, ktorá ovplyvňuje, práve vďaka ovplyvňovaniu najmä tejto časti populácie, politiku spôsobom, akým to dosiaľ ešte nikdy nebolo možné.
Títo ľudia, Čaputovej voliči, ktorí to, a to treba zdôrazniť, myslia všetko veľmi dobre a dokážu sa spravodlivo rozhorčiť za názor, ktorý im médiá vštepili a ktorý si následne adoptovali, majú podstatný vplyv na volebný výsledok.
Preto nám nezostáva iné, iba sa modliť, aby ostatní ľudia, ktorí sú už politikou značne znechutení, aby sa títo ľudia v sobotu ráno, obrazne povedané, „vyzvracali“, a predsa prišli k urnám.
Jozef Poruban