Bratislava 29. mája (TASR) – Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) sa dlhodobo usiluje o zvýšenie podielu predaja domácich potravín na vnútornom trhu SR a o rast kvality ich ponuky v obchodnej sieti, ako aj v hotelovo-reštauračných a stravovacích zariadeniach. Za veľmi dôležitú považuje zdravú výživu, ktorá zohráva významnú úlohu aj vo všetkých vývojových obdobiach života dieťaťa. Súvisí to predovšetkým s prevenciou vzniku rôznych poškodení zdravia, ktoré by sa mohli prejaviť až v dospelosti. Informoval tlačový hovorca SPPK Stanislav Nemec.
"O kvalitnej potravine môžeme hovoriť vtedy, ak má zaručenú 100-% čerstvosť. Tú vedia poskytnúť iba výrobcovia, ktorí sú k spotrebiteľovi najbližšie. Na Slovensku máme v poľnohospodárstve i potravinárstve dostatočný výrobný potenciál na to, aby sme dokázali zásobovať obyvateľstvo kvalitnými čerstvými domácimi potravinami, ale napriek tomu ich z obchodných pultov v čoraz väčšej miere vytláčajú dovozy – často otázneho pôvodu i kvality," povedala riaditeľka odboru potravinárstva a obchodu SPPK Táňa Belová.
"Pravidlá bude potrebné zmeniť tak, aby sa verejné obstarávanie začalo využívať naozaj strategicky. To znamená, že by sa v ňom mali začať používať kritériá, ktoré súvisia tiež s trvalou udržateľnosťou a spoločenskými hľadiskami, pričom sa zachová spojenie s predmetom verejnej zákazky. V takom prípade by sa v segmente potravín našiel priestor aj pre malých a stredných výrobcov, aby sa mohli stať dodávateľmi školských a ďalších stravovacích objektov a zariadení, kde doteraz kvôli nesprávne nastaveným podmienkam nemali možnosť prístupu k takýmto verejným zákazkám," povedal podpredseda SPPK pre potravinárstvo a obchod Dušan Janíček.
Želaním každého spotrebiteľa je konzumovať kvalitné a bezpečné potraviny za čo najnižšiu cenu. V tejto jednej vete sa však proti sebe stavajú zdanlivo protikladné požiadavky. V realite totiž platí, že čím vyššia je kvalita a bezpečnosť potravín, tým vyššie sú náklady a zároveň aj konečná cena pre spotrebiteľa. Pokiaľ chce výrobca tovar predať, musí sa prispôsobiť požiadavkám spotrebiteľa a urobiť kompromis. A ten sa najčastejšie prejaví práve na úkor kvality.
Napriek tomu, že o kvalitatívnych aspektoch potravinárskej výroby – a najmä distribúcie a predaja potravín – sa diskutuje veľmi veľa, až doteraz neexistuje v rámci EÚ legislatívna úprava, ktorá by riešila kvalitu výrobkov predávaných pod rovnakou značkou. Preto sa stáva, že pod tým istým názvom sa v rôznych krajinách predávajú výrobky s rôznym zložením.