Bratislava 5. februára (TASR) – Fotograf Anton Sládek predstavuje premeny Bratislavy na výstave v Galérii F7 v centre hlavného mesta. Expozíciu z obdobia rokov 1991 až 2013 nazval Bratislava mesto bez nehy a výstava potrvá do 1. marca.
"Je tu výber z troch samostatných cyklov – Bratislavské dvory, Industriálna Bratislava, Svetlo a tieň. Tono je náš sprievodca po Bratislave nielen v topografickom priestore, ale aj v čase. Ukazuje nám, ako mesto prechádza radikálnymi zmenami, ako miznú uzly jeho pamäte. Autor sa predstavuje ako zapisovateľ uchovávajúci akúsi intuitívnu mapu mesta," povedala na utorkovej (4.2.) vernisáži kurátorka výstavy Katarína Haberlandová.
Fotograf sa v preplnenej galérii vyznal návštevníkom vzťahom k rodnému mestu, ktoré dobre pozná. Spomínal, kde sa narodil, býval a trávil detstvo, ako ho zasiahlo búranie starej časti pri výstavbe Mosta SNP a iné premeny. Znepokojujú ho agresívne developerské vstupy do starších priemyselných objektov, chátranie budov aj miznutie industriálneho dedičstva. Dokumentuje to čiernobielymi zábermi s presným dátumom fotografovania.
"Počas nedeľných poludňajších prechádzok fotografujem premeny mesta. Nie idealizujúce pre turistov, nielen krásne, ale aj na zamyslenie," Sládek spresnil svoje dlhodobé a stále trvajúce vizuálne snaženie.
Okrem poetických momentiek s využitím slnečného svetla a tieňa, nevšedných pohľadov na dominanty mesta ponúka nazretia do rôznych skrytých priestorov i detailné pohľady na kotvový stĺp, brány, schody, koľajnice, Starý most či do dvorov. Desať rôznych poštových schránok vedľa seba, dve sedačky na zbúranom futbalovom štadióne Slovana, holub na Župnom námestí a iné vtipné postrehy sa striedajú s chátrajúcimi objektmi. Také sú priestory Istrochemu, výrobné haly tovární Danubius elektrik a Gumon, mlyn a pekáreň na Račianskej ulici, železničná stanica Filiálka alebo kúpalisko na Žižkovej ulici.
"Do starých továrenských priestorov som sa bál vstúpiť. Mal som strach, že vybehne nejaký pes alebo strážnik. Sú to úplne opustené, zdemolované a chátrajúce priestory. Niekde som našiel stopy po bezdomovcoch," odpovedal pre TASR Sládek. Tiež sa priznal, že stále najradšej fotografuje na čiernobiely film, čím je raritou v súčasnom digitálnom čase. "Keď si v tmavej komore vyvolám film a na klasickom papieri urobím čiernobielu fotografiu, tá je cennejšia a krajšia ako z digitálu," zdôvodnil autor.
Anton Sládek (1956) študoval na Škole umeleckého priemyslu v Bratislave(1971-1975). V roku 1982 dokončil štúdium na Filmovej a televíznej fakulte AMU v Prahe. Potom bol zamestnaný v bratislavskom vydavateľstve Tatran, Slovenskom národnom divadle a redakcii časopisu Mladé rozlety. Od roku 1987 je voľný fotograf, spolupracuje s časopismi, vydavateľstvami a divadlami. Fotografuje portréty, zátišia, architektúru, divadelné inscenácie. V roku 1996 získal prvú cenu súťaže Czech Press Photo v kategórii umění-série za divadelné fotografie predstavenia Mária Stuartová v Divadle Andreja Bagara v Nitre. Od roku 1977 mal autorské výstavy v slovenských a českých mestách aj v Bukurešti a Viedni. Podieľal sa na desiatkach kolektívnych prezentácií v rôznych krajinách.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam.