V Egypte už v prvom storočí zapustilo kresťanstvo svoje korene vo forme koptského kresťanstva. Bolo to veľmi silné kresťanstvo, ktoré sa čoskoro rozšírilo takmer po celom Egypte.
Kopti odvodzovali svoje meno od egyptského slova Ha-Ka-Ptah – čo značí chrám boha Ptaha.
Tým chceli egyptskí kresťania zdôrazniť svoju silnú a bezpodmienečnú príslušnosť k Egyptu, hoci celkom prestali veriť na starých egyptských bohov a obrátili sa k novému Bohu – k Ježišovi Kristovi, ktorý k nim prišiel z cudzej vzdialenej krajiny.
Alexandria bola už oddávna známa ako mesto, kde vládla tradícia tolerancie, a to platilo istý čas ešte aj vtedy, keď sa už stala pevnou baštou islamu.
Ale v čase, keď do nej zavítal Anastázius tomu už tak nebolo. Islam tam stratil svoju pôvodnú toleranciu. V meste prepukli veľmi nebezpečné konflikty medzi koptami a mohamedánmi, ktoré hrozili vyústiť do krvavých zrážok.
Bagdadský kalif vyslal Anastázia do Alexandrie s dôležtým listom, opatreným svojou pečaťou. List mu mal uľahčiť prijatie u koptského patriarchu, známeho ako tvrdého odporcu islamu, ale zároveň aj muža, ktorý bol ochotný robiť kompromisy v záujme dobrého spolunažívania všetkých.
List okrem iného obsahoval aj naliehavú výzvu, aby patriarcha urobil všetko pre to, aby upokojil rozbúrené hlavy svojich prívržencov a tak odvrátil hroziaci krvavý masaker.
Bol napísaný – a to kalif Anastáziovi pre odchodom povedal a zdôraznil – vo veľmi zdvorilej forme a bola to viac prosba ako výzva. Neboli v ňom žiadne vyhrážky.
Kalif Mutavakil bol predsa jedným z najmierumilovnejších kalifov celej islamskej histórie a aj jedným z najvzdelanejších.
***
Alexandria, drahocenná perla starovekej helénsko-egyptskej vysokej kultúry a brilantne rozvinutej architektúry urobila na Anastázia už v prvých momentoch po príchode do tohto mesta veľkolepý a navždy nezabudnuteľný dojem.
Pokračovanie nasleduje
Roman Bednár
1. časť si môžete prečítať TU
….
119. časť si môžete prečítať TU
120. časť si môžete prečítať TU