Bratislava 18. februára (TASR/HSP/Foto:TASR)
V troch obciach sa objavili tabule v blízkosti železničných staníc v maďarčine. Umiestnené sú na cudzích pozemkoch
Počas týždňa sa v troch obciach Slovenska pri železničných staniciach, na súkromných pozemkoch objavili tabule s maďarským pomenovaním obcí. Vo štvrtok (14. 2.) sa tak stalo v Okoči v okrese Dunajská Streda a v Moldave nad Bodvou v okrese Košice – okolie, v piatok (15. 2.) v Novej Stráži v okrese Komárno. Podľa organizátora akcií Strany maďarskej komunity je to reakcia na nečinnosť Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). “Železnice nerešpektujú Zákon o používaní jazykov národnostných menšín a odmietajú žiadosti starostov obcí o umiestnení aj maďarského názvu staníc,” povedal predseda strany József Berényi.
Všetky tieto pokusy a snahy SMK majú viesť iba k zvyšovaniu napätia na národnostne zmiešanom území a ku vykolíkovaniu územia, ktoré sa raz môže stať predmetom roztŕžky.
Zákon o používaní jazyka národnostných menšín je v súčasnosti nevykonateľný v podmienkach železničnej dopravy
Podľa riaditeľky a hovorkyne odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva ŽSR Martiny Pavlikovej ak je tabuľa s nápisom obce v jazyku národnostnej menšiny v blízkosti železničnej stanice alebo zastávky, ale je na súkromnom pozemku, tak železníc sa to majetkovo a právne netýka. “Zákon o dráhach hovorí v § 30 odseku 1) bode e o povinnosti prevádzkovateľa dráhy označiť názvom ním prevádzkované stanice a zastávky. Umiestňovanie takýchto tabúľ na súkromnom pozemku im nemôžeme zakázať,” konštatovala s tým, že samozrejme železnice potvrdili už viackrát, že rešpektujú zákon a právo používať jazyk národnostnej menšiny na území s národnostne zmiešaným obyvateľstvom, iba to v súčasnosti nie je právne a normatívne doriešené, nakoľko tento zákon nie je v súlade so zákonom o dráhach.
Podľa jej ďalších slov vyplýva, že dôkazom toho je aj nominácia zástupcov ŽSR do expertnej skupiny Úradu vlády – pod gesciou splnomocnenca pre národnostné menšiny – kde sa majú pripraviť a prerokovať všetky legislatívne zmeny, aby boli zosúladené a v reálnej praxi vykonateľné.
“Zákon o používaní jazyka národnostných menšín je v súčasnosti nevykonateľný v podmienkach železničnej dopravy,” zdôraznila Pavliková. Dodala, že právny poriadok SR nedovoľuje vydávať povolenia, aj keby ŽSR chceli vyhovieť podobným požiadavkám.