Slová Merkelovej potvrdil aj Horst Seehofer, líder CSU, dcérskej bavorskej pobočky strany CDU, ktorý vyhlásil, že obidve strany sú “oddané dominantnej nemeckej kultúre a nesúhlasia s multikultúrou.” Podľa jeho slov je multikulti mŕtva.
Po niekoľkých rokoch však kancelárka kormidlo otočila a napriek zlyhaniu multikultúry pozvala do Európy migrantov. Len v priebehu minulého roka ich do Nemecka prišlo viac ako 1,1 milióna.
Napriek tomu, že Nemci si uvedomili zlyhanie multikultúry, slovenské ministerstvo školstva žiada od základných a materských škôl, aby do výchovno-vzdelávacieho procesu zaradili aj obsah multikulturnej výchovy.
Dokument vypracovaný ministerstvom školstva s názvom Pegagogicko-organizačné pokyny na školský rok 2016/2017“ žiada od škôl vytvoriť podmienky na zabezpečenie kontinuálneho vzdelávania na získanie multietnických a multikultúrnych kompetencií učiteľov, ako aj vytvárať priaznivé multikultúrne prostredie v školách prostredníctvom chápajúceho a kritického spôsobu štúdia jednotlivých kultúr napomôcť žiakom porozumieť iným kultúram.”
„Do ŠkVP zapracovať povinné témy súvisiace s multikultúrnou výchovou, výchovou v duchu humanizmu a so vzdelávaním v oblasti ľudských práv, práv dieťaťa, rovnosti muža a ženy, predchádzania všetkým formám diskriminácie, xenofóbie, antisemitizmu, intolerancie a rasizmu a v oblasti problematiky migrácie,“ uvádza sa tiež v pokynoch. Kým v pokynoch z minulého roka išlo len o odporúčanie zapracovať témy súvisiace s multikultúrnou výchovou, tento rok už ministerstvo školstva nariadilo “zapracovať povinné témy”.
Pokyny týkajúce sa multikultúrnej výchovy sa týkajú aj materských škôl. Podľa dokumentu s názvom „Metodika na tvorbu školských vzdelávacích programov pre materské školy“ uvádza, že od predprimárneho vzdelávania je žiaduce „utvárať povedomie o tradičnom slovenskom kultúrnom prostredí, v ktorom po stáročia spolunažívali príslušníci rôzneho etnického, národného, náboženského a kultúrneho pôvodu.“ Podľa dokumentu „multikultúrna výchova učí k tolerancii, k poznaniu a rešpektovaniu rozličných kultúr a k utváraniu prosociálneho správania bez predsudkov a bariér k ľuďom rôznych kultúr a k akceptovaniu odlišnosti v najširšom slova zmysle. Napomáha eliminovať negatívne správanie s prvkami neznášanlivosti, rasizmu a xenofóbie.“
V súvislosti s tým sa rozvinula búrlivá diskusia aj na sociálnej sieti Facebook: “Ja by som k tomu niečo iné pridala, aby ste Vy, ako rodičia neboli prekvapení… V septembri budete schvaľovať Školský vzdelávací program tej svojej školy… Mrknite na stránku školy, či tam vôbec visí… Či v ňom neboli urobené zmeny v prospech multikulti a prístupu neziskoviek na pôdu školy. Smrad sa bude šíriť od vedenia škôl, tomu verte. Celé obdobie pred prázdninami prebiehali na mnohých školách inšpekcie, či “inovované” školské programy obsahujú podporu multi-kulti a globalizácie! V septembri Vás postavia na plenárnom rodičku pred hotovú vec a každý podpíše ani sám nevie čo. Každý má právo vidieť Školský vzdelávací program svojej školy vopred, aby mal čas oboznámiť sa s ním. Ak škola bude spolupracovať s neziskovkou, bude kontrola nad učiteľmi, Vami a Vašimi deťmi dokonale uskutočnená. Ak podpíšete zlý školský program, už sa potom nemáte na čo odvolať. Ešte viac to platí pre materské školy, kde sa pred 2-3 rokmi sondovali “moderné” metódy… zahrnujúce aj sexuálnu výchovu v predškolskom veku.”
Problémom však je, že dnes v podobe migračnej vlny prichádzajú do Európy ľudia islamského vyznania, ktorí zároveň nerozlišujú medzi islamským právom a svetským právom. Moslimovia totiž majú len jedno právo – šaría. A na takéto spolunažívania Slováci ani ďalšie národy Európskej únie zvyknutí nie sú. Multikultúrna výchova má zároveň podľa pokynov učiť k tolerancii. Avšak ľudia, ktorí sem prichádzajú nie sú ochotní rešpektovať a tolerovať kultúru Európy, ktorá je založená na kresťanských tradíciách. Ďalším problém je aj postoj moslimov k ženám. Príkladom sú udalosti v Kolíne nad Rýnom, kedy počas osláv príchodu nového roka došlo zo strany migrantov k sexuálnemu obťažovaniu a znásilneniam mnohých žien.
Tolerancia multikultúrnej výchovy teda zostáva len na papieri, pretože ako náhle niekto príde s tvrdením, ktoré nezapadá do skladačky vytvorenej „hlavným myšlienkovým prúdom“ je označený za rasistu, xenofóba, prípadne čelí obvineniu z neznášanlivosti. A práve to sa budú učiť naše deti – obrazne povedané plávať s prúdom.