Londýn/Washington 2. apríla 2016 (HSP/Foto:TASR/AP-Muhammed Muheisen)
Veľké módne značky objavili v poslednej dobe, za veľkého záujmu médií , nový lukratívny trh. Značky sa zamerali na muslimské ženy, ktoré sa obliekajú podľa islamských pravidiel. Islamské oblečenie však nie je určené pre ženy žijúce v oblasti Perzského zálivu, ale pre európske krajiny.
Britský módny reťazec Marks & Spencer prišiel s ponukou tzv.burkín. Ide o plavky, ktoré zakrývajú celé telo okrem dlaní, chodidiel a tváre. Švédsky reťazec H&M zase vo svojej poslednej reklamnej kampani použil muslimskú šatku, japonský reťazec Uniqlo sa zameral na tradičnú pokrývku hlavy hidžáb a nemôžeme vynechať ani taliansku luxusnú značku Dolce & Gabbana, ktorá vytvorila kolekciu 14 dlhých šiat doplnených hidžábom..
Čo je za touto náhlou zmenou v ponuke módnych značiek? Francúzsky portál Marianne.net cituje vyjadrenie spoluautorky značky Frigandine, Héléne Agesilas , o tom, že „Francúzsko zaostáva v islámskej móde.“ Nejedná sa však o žiadne ideály. Dôvod je omnoho pragmatickejší a starý čo svet svetom stojí: peniaze. Marianne uvádza štúdiu podľa ktorej sa svetový obchod s islámskou módou pohyboval v roku 2014 v hodnote 230 miliárd dolárov a do roku 2020 by mal dosiahnuť až okolo 320 miliárd.
Nie každý však má pre toto zameranie na ženskú moslimskú módu pochopenie. Francúzska ministerka pre práva žien vyjadrila svoje rozhorčenie, keď tieto módne značky nazvala „nezodpovednými“ a odsúdila narastajúci vplyv salafistov v určitých štvrtiach a zároveň dodala, že jej „úlohou je pomôcť ženám, ktoré sa chcú brániť ich vplyvu.“ Na sociálnych sieťach sa okamžite ozvali hlasy, ktoré požadujú jej demisiu..
Vo svojom názore však nie je sama. “Módni návrhári nemajú nič do činenia s oblasťou islamskej módy. Som pobúrený. Bol som po boku Yves Saint Laurenta 40 rokov a vždy som veril, že návrhár je tu pre to, aby ženy skrášlil a dal im slobodu a nie aby sa stal komplicom tejto diktatúry, ktorá prikazuje túto ohavnú vec, ktorá ženy zakrýva a núti ich žiť život v skrytosti.“ uvidol bývalý partner YSL. Módny reťazec H&M sa bráni tým, že „v móde neexistujú žiadne pravidlá.“ Marks & Spencer zase pokladá moslimskú kolekciu za „symbol otvorenosti.“
Módny návrhárka Agnes sa pre Le Parisien vyjadrila v podobne kritickom duchu. “Nemali by sme bagatelizovať odev, aj keď si to človek môže myslieť, odev nie je triviálny pre obraz ženy. Móda je sekulárna a univerzálny nosič slobody a nádeje..
Výstižne to zhrnul portál Boulevard Volaire, ktorý komentoval vystúpenie ministerky Rossignol slovami: “Môžeme Laurence Rossignol uznať určitú odvahu, ale jej rozhorčenie je smiešne ak nie priamo neslušné. Pretože nezodpovední sú tí, ktorí priviedli na túto križovatku k veľkému zostupu západu smerom k abdikácii, tieto značky sú iba posledné články v reťazci. Tí, ktorí sú v prvom rade naozaj nezodpovední, sú tí čo vytvorili dopyt. Ktorí u nás nechali prosperovať islamizmus buď zo slabosti, alebo z volebného záujmu tých, ktorí nechávajú prichádzať stále väčšiu prisťahovaleckú populáciu, stále silnejúcu, stále naliehavejšiu vo svojich náboženských nárokoch, stále menej ochotnú splynúť… Prečo požadujeme anonymné životopisy,prečo odmietame etnické štatistiky, načo rozhorčenie že stále rozlišujeme „rodených„ Francúzov a Francúzov s „prisťahovaleckým pôvodom“ keď sa objaví abaja a hidžáb?..“