Bratislava 3. decembra (HSP/Foto:TASR)
V konzervatívnych kruhoch silnejú hlasy, ktoré by chceli chrániť inštitút manželstva pred možnosťou manželstiev medzi osobami rovnakého pohlavia
„Manželstvo, rodičovstvo a rodina sú pod ochranou zákona.“ Tento text nájdeme v Ústave Slovenskej republiky. „Manželstvo je výlučné spojenie medzi jedným mužom a jednou ženou,“ sa však v základnom zákone nášho štátu nenachádza. V konzervatívnych kruhoch silnejú hlasy, ktoré by podobným vyjadrením chceli chrániť inštitút manželstva pred možnosťou manželstiev medzi osobami rovnakého pohlavia. V katolíckom Chorvátsku si takúto formuláciu a jej zakotvenie v ústave vynútil samotný ľud aj napriek aktívnemu nesúhlasu vládnucej strany. Chorvátsko sa zaradilo medzi päť európskych krajín (Lotyšsko, Litva, Maďarsko, Poľsko a Bulharsko), ktoré jasne a zákonne deklarujú heterosexuálne manželstvá. Je možné, že sa v blízkej budúcnosti k spomínaným krajinám zaradí aj Slovenská republika?
Agentúra FOCUS realizovala podľa TASR na prelome júla a augusta pre Kresťanskodemokratické hnutie prieskum o otázke ústavného zákona, ktorým by sa definovalo manželstvo ako zväzok muža a ženy. Až 2/3 opýtaných z 1514 respondentov chcú chrániť manželstvo muža a ženy ústavným zákonom. Jednoznačné „áno“ manželstvám výlučne medzi mužom a ženou a rodinám vyslovujú vo svojich vyjadreniach aj slovenskí biskupi. Ich posledné vyjadrenie, ktoré zaznelo v katolíckych kostoloch v prvú adventnú nedeľu vyvolalo opäť značnú búrku nevôle najmä v liberálnych kruhoch. A to predovšetkým veľmi ostrými a jasnými formuláciami, ktoré hovoria o prenikaní tzv. kultúry smrti prostredníctvom gender ideológie. Spoločenstvo dvoch mužov a žien nazývajú sodomským paškvilom. Píšu o postupnom rozvrate rodinného života a zachovaní správneho postoja k otázkam života a rodiny. Vôľa na zvýšenú ochranu manželstva a rodiny prostredníctvom zákonov narastá. Je potrebné prejsť aj ku konkrétnym riešenia a skutkom.
Jedným z viditeľných skutkov na podporu rodiny a manželstva bolo usporiadanie Národného pochodu za život. Veľké množstvo ľudí ukázalo, čo pre nich znamená manželstvo a rodinný život. Nenásilnou a umiernenou formou pritiahli hľadajúcich či váhajúcich ľudí, ktorí nie sú úplne rozhodnutí a stotožnení so založením si rodiny v úplnom manželskom zväzku. Správnou cestou nie je len výlučné zameranie sa na poukazovanie hrozieb moderného sveta, ale najmä zdôrazňovanie pozitívnych stránok manželstva.
Samotná cirkev však musí vyvinúť oveľa väčšie úsilie pri formovaní správneho postoja k manželstvu a rodinnému životu. Čítanie pastierskych listov a formálne deklarovanie správnych hodnôt a postojov nestačí. Je potrebné mať ako spoločenstvo veriacich jednotnú koncepciu. Uvedomuje si to aj samotný Vatikán na čele s pápežom Františkom. Zjednotenú koncepciu pre pastoráciu rodín, ako aj samotných manželstiev má priniesť Tretie mimoriadne zasadnutie Biskupskej synody, ktorú pápež František vyhlásil na termín 5. – 9.októbra 2014. Téma Biskupskej synody znie: „Pastoračné výzvy rodiny v kontexte evenajelizácie.“ Podľa slov riaditeľa Tlačového strediska Svätej stolice P. Lombardiho, synoda bude prebiehať v dvoch etapách a odrazí záujem Svätého Otca o ohlasovanie evanjelia v súčasnom svete. Prvá etapa sa má zamerať na súčasnú problematiku pri pastorácii, ako aj to, akým problémom musia čeliť dnešné rodiny. Hľadanie spoločných operatívnych smerníc pre pastoráciu ľudskej osoby a rodiny má byť hlavným cieľom druhej etapy. Vatikán si plne uvedomuje problémy a nedostatky, no je ich pripravený aj riešiť.
Medzi prvé kroky patrí vyhotovenie Prípravného dokumentu biskupským diecézam. Slovenský preklad sa však stále pripravuje, český preklad zverejnilo Arcibiskupství Pražské. Okrem teologického rozboru obsahuje aj dotazník, ktorý umožňuje celému spoločenstvu Cirkvi, aby sa aktívne zapojilo do prípravy mimoriadnej synody. Obsahuje otázky, ktoré môžu vyvolať v istých slovenských katolíckych kruhoch obavy. Sú v niektorých bodoch až priveľmi kritické a otvorené. Arcibiskuptví Pražské v záujme čo najobjektívnejšieho hodnotenia sa ho rozhodlo rozšíriť medzi čo najširší okruhu veriacich vo farnostiach, a to prostredníctvom online verzie dotazníka. Absencia slovenského prekladu a nižšia aktivita v diecézach a farnostiach na Slovensku môže spôsobiť nedostatočnú možnosť spolupodieľať sa na príprave tohto mimoriadneho stretnutia. Slovenskí veriaci tak majú opäť menšie šance zapojiť sa do globálneho vnútrocirkevného dialógu, na ktorý vyzýva a poukazuje aj samotný pápež František.
pm