Košice 12. apríla 2017 (HSP/Foto:upjs.sk)
Filozofická fakulta Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach – po pripojení sa k riešeniu medzinárodného projektu EU-Dap (European Drug Abuse Prevention), ktorého koordinátorom bol profesor Peer Van Der Kreeft (Belgicko) – pokračuje v skúmaní efektívnosti univerzálneho programu prevencie užívania návykových látok Unplugged medzi slovenskými školákmi. Efektívnosť programu Unplugged bola potvrdená v niekoľkých krajinách EÚ.
Program Unplugged:
- Európsky program univerzálnej prevencie užívania návykových látok pre dospievajúcich.
- Pozostáva z 12 lekcií vedených školenými učiteľmi.
- Interaktívny program, ktorý sa opiera o model komplexného vplyvu sociálneho prostredia.
- Kombinuje stratégie šírenia informácií a rozvoja životných spôsobilostí, so zvyšovaním povedomia o možnom dopade sociálneho vplyvu na užívanie návykových látok u dospievajúcich.
Program Unplugged na Slovensku prvýkrát realizovala Filozofická fakulta UPJŠ v Košiciach v školskom roku 2012/2013. Celkovo bolo do skúmania efektívnosti programu Unplugged zapojených 69 slovenských základných škôl (32 experimentálnych škôl, na ktorých bol realizovaný Unplugged program, a 37 škôl kontrolnej skupiny). Na skúmaní sa zúčastnilo 1 534 žiakov, program Unplugged absolvovalo takmer 600 žiakov slovenských základných škôl.
Podľa výsledkov skúmania krátkodobej efektívnosti programu na Slovensku nebol zistený priamy vplyv programu na behaviorálne indikátory efektívnosti programu, avšak efekt programu bol zistený vo vzťahu k sebaúcte a deskriptívnym normatívnym presvedčeniam týkajúcim sa užívania návykových látok kamarátmi. Bol preukázaný nepriamy mediačný efekt týchto psychologických premenných vo vzťahu k celoživotnej prevalencii fajčenia tabakových cigariet. Tieto výsledky – v súlade s ďalšími štúdiami – poukazujú na to, že prínos programov prevencie pre dospievajúcich v ranej adolescencii môže byť práve v rozvíjaní postojov, noriem a presvedčení, ktoré pôsobia protektívne vo vzťahu k užívaniu návykových látok.
Výskum v podmienkach slovenských základných škôl je t. č. súčasťou riešenia projektu APVV-15-0662 Psychologický mechanizmus zmien rizikového správania školákov a vysokoškolákov. Rizikové správanie a emigračné, migračné zámery. Aktuálne skúmanie efektívnosti programu Unplugged je nadväzujúcim projektom k APVV-0253-11 Užívanie drog medzi dospievajúcimi a vysokoškolákmi. Na výskumných dátach založená prevencia užívania drog. V školskom roku 2017/2018 sa do riešenia projektu skúmania efektívnosti programu Unplugged zapojí vyše 700 žiakov siedmeho ročníka z 24 vybraných škôl z celého Slovenska. V súčasnosti je program Unplugged rozšírený o nadväzujúci program
n-Prevention tímu Kliniky adiktologie 1. LF UK a VFN v Prahe. Ide o sériu tzv. posilňovacích stretnutí, ktorých cieľom je prispieť k ešte vyššej efektívnosti programu.
N-prevention je podobná dizajnu programu Unplugged. Pozostáva zo série 4 lekcií – prvé dve sú venované sociálnym normám a normatívnym presvedčeniam, spôsobilostiam odmietania a rodovým rozdielom, ďalšie dve lekcie sú založené na aktuálnych neurologických poznatkoch, ktoré informujú o dôsledkoch užívania drog na mozgovú činnosť. Realizácia
n-Prevention prebehne v prvom polroku nasledujúceho školského roka po ukončení programu Unplugged.
Skúmanie psychologického mechanizmu zmien rizikového správania školákov, skúmanie efektívnosti na podmienky slovenských škôl adaptovaného programu univerzálnej prevencie užívania návykových látok vytvára príležitosť rozvoja efektívnej prevencie založenej na výskumných dátach aj medzi slovenskými školákmi. Nadväzujúce projekty KEGA 016UPJŠ-4/2017 Fidelita programu univerzálnej prevencie užívania návykových látok Unplugged v podmienkach slovenských základných škôl (PhDr. A. Janovská, PhD., zodpovedná riešiteľka) a VEGA 1/0623/17Analýza sociálno-osobnostných charakteristík dospievajúcich a indikátorov rizikového správania v kontexte rodinných procesov (Mgr. M. Bačíková, PhD., zodpovedná riešiteľka) umožnia dôkladnejšie porozumenie rizikového správania školákov v kontexte rodinných procesov a školských faktorov efektívnosti implementácie na výskumných dátach založeného programu prevencie užívania návykových látok Unplugged.
Redakciu informoval PhDr. Marián Gladiš, PhD. z Filozofickej fakulty UPJŠ v Košiciach.