„UNAS je za urýchlené začatie budovania diaľnic, ale zároveň žiadame, aby vláda a poslanci prišli s návrhom zákona, ktorý určí, aby značná časť získaných prostriedkov z výberu mýta, bola investovaná do výstavby diaľnic a opravy ciest. Príkladom je Nemecko, ktoré má v zákone zakotvené, že 80 % finančných prostriedkov sa vráti do infraštruktúry,“ vysvetlil predsedníctva UNAS Stanislav Skala.
O stanovisko k návrhu únie autodopravcov, ktorá po vzore Nemecka navrhuje uzákoniť, aby sa značná časť finančných prostriedkov vrátila do infraštruktúry, sme požiadali jednotlivé parlamentné strany. Pre Hlavné správy poskytli stanovisko strany SaS, SMER-SD, SNS, Sme rodina, ĽS NS a OĽaNO:
Sloboda a Solidarita
„Mýto za využitie cestnej siete (za diaľnice a cesty 1. triedy) vyberá dnes Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a tá ich investuje do výstavby a opráv diaľnic a rýchlostných ciest. Slovenská správa ciest, ktorá má na starosti cesty 1. tr. tak nemá z mýta na vlastnej cestnej sieti nič a je odkázaná na “milosť” ministerstva dopravy, koľko im ročne pridelí,“ uviedol poslanec strany Sloboda a solidarita (SaS) Miroslav Ivan.
„Strana SaS považuje investície do infraštruktúry za veľmi podfinancované a aj z tohto dôvodu máme dnes napríklad sieť ciest 1. tr. v horšom stave, ako pred desiatimi rokmi. Mosty na nich sú v katastrofálnom stave. Staviame 1km diaľnic za 45 miliónov eur, čo je prakticky rovnaká suma, akú má dnes Slovenská správa ciest ročne na opravu a údržbu siete ciest 1. tr. v rozsahu 3.300km! To je neakceptovateľné. Sme presvedčení, že nielen z mýta, ale zo všetkých príjmov od motoristov (spotrebné dane, DPH na ne, mýto, diaľničné známky, registračné poplatky a pod.), ktoré sú v celkovom objeme do 2 mld. eur je potrebné vyčleniť na budovanie cestnej siete podstatne viac. Dnes je to len približne 20% z týchto príjmov štátu. Ak nerátame eurofondy,“ dodal poslanec.
Ivan sa ale nestotožňuje s požiadavkou únie autodopravcov, aby výška získaného obnosu financií, ktorá sa ma späť vráti do infraštruktúry bola stanovená zákonom. „Nie je dôležité, aby to bolo takto riešené zákonom. Veď už dnes ide do cestnej siete celkovo viac, ako sa na mýte vyberie. Toto však nie je jediný zdroj štátnych príjmov od motoristov. Dôležité je, aby malo ministerstvo spracované strategické plány rozvoja budovania a opráv cestnej siete. Aby boli veľké investície posudzované cez hodnotu za peniaze, a aby transparentne o tom motoristická verejnosť bola informovaná, čo sa dnes nedeje,“ ozrejmil.
SMER – SD
Strana SMER –SD uvádza, že pripomienky autodopravcov sú už splnené. „Strana SMER – SD venuje budovaniu kvalitných ciest zvýšenú pozornosť a vždy hľadala s dopravcami spoločnú reč,“ uviedla Ľubica Končalová, z tlačového odboru strany SMER – sociálna demokracia.
„V prípade mýta ide celý výber do Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá ho následne používa na budovanie nových diaľnic alebo rýchlostných ciest, či na údržbu už existujúcich. Pripomienky dopravcov sú teda už splnené,“ vysvetlila.
SNS
Koaličná strana SNS sa s názorom UNAS stotožňuje: „Slovenská národná strana na základe vyjadrenia predsedu Andreja Danka súhlasí s návrhom Únie autodopravcov Slovenska, aby značná časť získaných finančných prostriedkov z výberu mýta, bola investovaná do výstavby cestných komunikácií a ich opráv. Takýto návrh zákona bude určite predmetom ďalších rokovaní,“ uviedla Zuzana Skopcová, riaditeľka kancelárie predsedu strany.
Sme rodina
„V tomto prípade by sme si naozaj mali brať príklad od Nemcov, pretože na rozdiel od povinných kvót, toto je rozumné opatrenie. Peniaze získane z ciest použiť na ich údržbu a opravu. Je to potrebné o to viac, že stav našich vozoviek je naozaj katastrofálny a v porovnaní so všetkými našimi susedmi sa naozaj môžeme len hanbiť,“ vysvetlil postoj strany Sme rodina jej predseda Boris Kollár.
Podľa slov Kollára nasledovaniu vzoru Nemecka bránia „štandardní politici, pretože musia kŕmiť svojich oligarchov a potrebujú mať nezviazané ruky ako nakladať s peniazmi. Čím menej transparentných pravidiel, tým lepšie bačovanie.” Poslanci strany návrh na takéto reinvestovanie z mýta do ciest podľa jeho slov naplno podporia.“
Ľudová strana Naše Slovensko
Návrh UNAS podporuje aj ĽS Naše Slovensko, pretože podľa strany logika výberu mýta má byť práve taká, aby sa užívatelia ciest a diaľnic poskladali na údržbu existujúcich komunikácií a výstavbu nových komunikácií.
„Podľa zákona č. 474/2013 Z. z.o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov je správcom výberu mýta Národná diaľničná spoločnosť, a. s. Tá v roku 2009 za veľmi pochybných okolností podpísala zmluvu na prevádzku systému so spoločnosťou SkyToll a. s.,“ uviedol poslanec strany Martin Beluský.
„Pre porovnanie, v Nemecku platia prevádzkovateľovi systému okolo 11 percent z vybraného mýta, na Slovensku sa to pohybuje vo výške až okolo 60 percent,“ vysvetlil poslanec a dodal, že „jediný aspekt, ktorý bráni tomu, aby sa to tak urobilo (aby Slovensko nasledovalo vzor Nemecka pozn. red.), je prepojenie predstaviteľov vlády SR na oligarchov.“
Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti
Súhlasné stanovisko k návrhu únie autodopravcov zaujala aj ďalšia opozičná strana OĽaNO. “Hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti sa s podstatou návrhu Únie autodopravcov Slovenska úplne stotožňuje. Je priam zarážajúce, že využitie mýta nie je od začiatku nastavené spôsobom uvedeným v návrhu, nakoľko súčasný stav umožňuje, aby nadmerne veľká časť peňazí ostávala v rukách súkromnej firmy, ktorá navyše realizáciu mýtneho systému získala nedôveryhodným spôsobom!“ uviedol poslanec Ján Marosz.
„Prostriedky získané výberom mýta majú jednoznačne smerovať na rozvoj a údržbu cestnej infraštruktúry. Prevádzka a údržba samotného mýtneho systému aj podľa skúseností z iných krajín (ČR, Nemecko) predstavuje podľa nastavenia cca 20 percent,“ dodal poslanec.