Už v roku 2007 to bol podľa slov vtedajšieho ministra dopravy Ľubomíra Vážneho “najlepšie pripravený projekt”. Navyše, mohol byť financovaný cez eurofondy. „Strana Smer však uprednostnila rýchly a pre občanov nevýhodný kšeft cez PPP projekt, ktorý by celú stavbu mnohonásobne predražil. PPP projekty boli pre štátny rozpočet neudržateľné a ich splácanie by zablokovalo ďalšiu výstavbu diaľnic na Slovensku,“ uviedol predseda KDH a exminister dopravy Ján Figeľ.
Štátna expertíza, ktorá určuje cenový strop, vychádza pre úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala na 900 miliónov EUR; no cez PPP projekt mal tento úsek diaľnice byť ešte drahší a stáť až 1,15 miliardy EUR. “Rozhodli sme sa nechať expirovať zmluvu PPP a vypísali sme novú súťaž, ktorá vygenerovala primerané ceny. Preto dnešné odštartovanie výstavby považujem za víťazstvo zdravého rozumu. Premiér Fico moje konanie vtedy označil za vlastizradu. Dnes je jasné, že vlastizradou by bola práve realizácia výstavby cez PPP projekty, ktoré odsúhlasila Ficova vláda”, uviedol Figeľ.
Projektovanie, výstavbu, financovanie, údržbu a prevádzkovanie 30 km úseku tzv. Žilinskej diaľnice (Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka – Dubná Skala) podpísal v r. 2010 minister dopravy Vážny so zahraničným koncesionárom Hochtief – Alpine s hodnotou ročnej platby za dostupnosť 289 mil. EUR. To znamená pri 30 ročných splátkach celkové náklady takmer 9 mld. eur! Aj po znížení tejto úrovne na základe náročných negociácií s koncesionárom o takmer štvrtinu ceny (na 220 mil. EUR ročne) sa minister Figeľ rozhodol nepokračovať v tomto kontrakte pre jeho celkovú nevýhodnosť pre daňových poplatníkov Slovenska.
KDH je rovnako presvedčené, že za pravdu tomuto zodpovednému konaniu dáva dnes už aj Smer, keď štát podpísal zmluvu na dielo za 410 miliónov eur. Navyše, väčšinu nákladov nám preplatí Európska únia cez eurofondy. „Som rád, že sme mali odvahu urobiť zodpovedné rozhodnutie, ktoré Slovensku ušetrí len na tomto jednom úseku až 700 miliónov EUR. Je dobré, že minister Počiatek sa nevrátil znovu ku kšeftu cez PPP a podpísal zmluvu na základe našej súťaže. Škoda len, že mu to od otvorenia cenových ponúk trvalo dva roky”, uzavrel Ján Figeľ.
Oficiálne začatie výstavby úseku D1 z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu, na ktorom sa nachádza aj tunel Višňové, by sa malo uskutočniť dnes. Uvedený úsek s tunelom Višňové je dlhý 13,5 kilometra. Na trase sa nachádza 7 mostov a 900 metrov protihlukových stien. Diaľničný úsek postaví združenie firiem Salini Impregilo a Dúha. Stavba bude financovaná dvojfázovo z Operačného programu Doprava a z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
KDH verí, že za päť rokov bude Bratislava s Košicami definitívne prepojená, keďže tento kľúčový úsek pre jeho časovú náročnosť určuje dátum dostavby diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami.
ru