V roku 2011 mala sýrska armáda 575 lietadiel a vrtuľníkov, počet sýrskych lietadiel sa však počas vojny výrazne zmenšil.
Sýrské letectvo malo v službe 70 stíhačiek Mig-21, ktoré slúžili pri výcviku sýrskych pilotov. Dnes ostalo 40 strojov. Zo 40 sýrskych stíhačiek Mig-23 rozličných modifikácii väčšina stíhačiek bola zničená pri obsadení sýrskych vojenských letísk rebelmi. Dnes má Sýria okolo 10 bojaschopných Mig-23.
Z 30 Mig-25 ostali len 2 stroje, možnosť ich nasadenia je diskutabilná.
Z 30 bojových stíhačov 4 pokolenia Mig-29 nestratilo sýrske letectvo ani jeden stroj, všetky Mig-29 sú bojaschopné.
Z 30 stíhacích bombardérov Su-22 existuje len torzo, ktoré nie je bojaschopné.
Z 20 taktických frontových bombardérov Su-24 je bojaschopných 15 lietadiel.
Zo 40 československých L-39, ktoré slúžili pre potreby výcviku ostala približne polovica.
Z 30 vrtuľníkov Mi-25 ostalo 15 kusov. Sýrska armáda má v službe aj 30 francúzskych vrtuľníkov SA342L. Tieto stroje ostali všetky, v bojoch sa nepoužívali kvôli nedostatku náhradných dielov a z dôvodu nedôvery k Francúzom. Zo 130 transportných vrtuľníkov Mi-8 a Mi-17 je schopných nasadenia približne 50 strojov, ostatné stroje slúžia ako zdroj náhradných dielov.
Sýrske letectvo má aj niekoľko kusov transportných An-24, An-26C a Il-76. Týchto strojov je však málo, pre potreby vojnového letectva slúžia aj civilné stroje. Z 200 transportných strojov má sýrske letectvo k dispozícii približne 120 strojov.
Sýrske vojenské letisko pôsobí na 6 leteckých základniach v oblasti Damasku, Homsu, Palmýry, Aleppa. Latakie a Deir ez Zor. Sýrske letectvo dokáže kontrolovať celú centrálnu a západnú Sýriu.
Sýrske vojenské letectvo sa budovalo podľa ruského vzoru z 80 rokov 20. storočia. V leteckých eskadrách sa nachádzalo 10 – 20 bombardérov a stíhačov a 8 až 14 bojových vrtuľníkov. Počas občianskej vojny od roku 2011 však množstvo leteckých jednotiek prestalo existovať a prišlo k transformácii sýrskeho letectva.
Hlavnou príčinou problémov predstavoval nedostatok vhodných odborníkov v technickej službe. V počiatočných fázach občianskej vojny v Sýrii časť lietadiel zlikvidovali teroristi priamo na zemi (viacerí sýrski dôstojníci podplatení USA a Západom prešli na protiasadovskú stranu a vydali lietadlá i technické zabezpečenie napospas teroristom). Situácia bola pred vstupom Ruska do konfliktu natoľko kritická, že Sýrčania sa pokúšali napríklad o použitie československého L-39 a v podobe ľahkého stíhacieho bombardéru. L-39 uskutočnili niekoľko bojových vzletov, ich nasadenie však nebolo vnímané odborníkmi pozitívne.
Sýrski piloti počas vojnovej kampane v období 2011 – 2017 majú leví podiel na tom, že sa Sýria nezmenila na rozpadnutú zónu chaosu ako sa to stalo v Lýbii. Sýrsky Su-24 napríklad dňa 20. 4. 2014 zlikvidoval teroristickú skupinu, ktorá z propagandistických dôvodov chcela zničiť známu križiacku pevnosť – hrad Krak de Chevalier. Sýrsky Su-24 zlomil bojového ducha islamských teroristov, príslušníci sýrskych špeciálnych síl potom zvyšok teroristov zlikvidovali. Dňa 6. 1. 2016 sýrske letectvo zničilo skupinu teroristov, ktorá sa takmer prebila do okrajových štvrtí Damasku.
Sýrski teroristi sa snažili za každú cenu zničiť letecké základne. Útočili na letové dráhy, kritická situácia bola napríklad na vojenskom letisku v blízkosti Deir ez Zor. Teroristi sa prebili do vzdialenosti približne pol kilometra od letiska, boli však zlikvidovaní s pomocou ruských lietadiel.
Útoky na sýrske vojenské letiská nerobili len teroristi. Američania zaútočili 7. 4. 2017 na základe vymysleného dôvodu o nasadení chemických zbraní sýrskych režimom v Idlibe na sýrsku leteckú základňu al Sayrat. Americké Tomahawky, z ktorých veľká časť do ciela nedoletela zničili 3 Mig-23, 4 Su-22 a niekoľko Mig-21. Základňa je dnes znova v bojovom režime, poškodenie bolo minimálne.
Americký útok Tomahawkami bol skoordinovaný s pozemným útokom teroristov ISIS, ktorým sa však nepodarilo letisko obsadiť a utrpeli ťažké straty. Stroje sýrskej 675 stíhacej eskadry a 677 eskadry stíhacích bombardérov zohrali dôležitú úlohu pri likvidácii teroristických zoskupení v sýrskej púšti
Sýrski piloti zaútočili aj 27. 6. 2016 na jednú z dedín vo východnej Hame, kde sa podľa informácii vojenskej rozviedky nachádzal dôležitý štáb velenia ISIS. Útok bol úspešný, nepodarilo sa však zlikvidovať všetkých členov štábu. Čo sa týka sýrskeho letectva, počas konfliktu získali množstvo strategických víťazstiev, samostatne však nedokázali dosiahnuť určené ciele. Situácia sa kardinálne zmenila s príchodom ruského leteckého kontingentu. Rusi a Sýrčania spoločne slávia úspechy, Rusi zvýšili efektivitu sýrskeho letectva (výcvik, náhradné diely)
Budúcnosť sýrskeho vojenského letectva je momentálne neistá. Bašár Asad nemá dostatok finančných rezerv a technických možností, aby Sýrčania mohli používať moderné bojové stroje. Ešte pred vypuknutím vojny Sýrčania uzavreli s Ruskom zmluvu, na základe ktorej chceli zakúpiť 24 Mig-29, štyri Mig-31 a 36 ľahkých bombardérov Jak-130. Vypuknutie vojny v Sýrii situáciu skomplikovalo a obchod sa neuskutočnil. Podľa niektorých amerických odborníkov Rusi momentálne poskytli Sýrčanom 10 kusov Su-24.
Sýrski piloti sú vekovo starší a nemajú skúsenosti s modernými strojmi. Ruskí odborníci nie sú presvedčení, že sýrski piloti dokážu efektívne využívať novú a modernú leteckú techniku, takže sa s preškolovaním väčšiny sýrskych pilotov na moderné stroje ani neráta. Sýrčania však dokážu efektívne využívať staršie stroje, s ktorými majú skúsenosti. Celkovo však aj staršie a aj moderné ruské stroje v Sýrii urobili ruskému vojenskému letectvu vynikajúcu reklamu, čo sa prejavilo v náraste objednávok na ruské bojové stroje.
Západní experti sú zaskočení možnosťami sýrskeho vojenského letectva a ruského leteckého kontingentu. V roku 2011 Pentagon predpovedal likvidáciu Asadovho vojenského letectva do roku 2014. Američania uvádzali, že Sýria od roku 1990 nemohla kúpiť ani jedno bojové moderné lietadlo (Západ lietadlá do Sýrie nepredával, Jeľcinovské Rusko malo iné problémy a aj zviazané ruky). Američania predpovedali, že západné protilietadlové zbrane, ktoré mala k dispozícii protiasadovská opozícia a teroristi, úspešne sýrske bojové stroje zlikvidujú.
Odborníkov prekvapili aj možnosti nasadenia staručkých Mig-21, ktoré sýrski leteckí odborníci upravili. Robustné lietadlo je označované ako “lietajúci Kalašnikov”. Mig-21 dokáže lietať aj v ťažkých púštnych podmienkach a aj keď dnes nedokáže v leteckom súboji konkurovať moderným strojom, ako stíhací bombardér plní v Sýrii bojové úlohy vynikajúco.
Sýrski piloti dostali aj otázku, čo sa im na ruských bojových strojoch nepáči a čo im nevyhovuje. Sýrski piloti odpovedali jednoducho “Nepáči sa nám len to, že máme k dispozícii málo ruských bojových lietadiel a vrtuľníkov”.
Alexander Sitnikov