Bratislava 20. septembra (TASR) – Samosprávne kraje tento mesiac rozhodnú, koľko tried prvých ročníkov otvoria v stredných školách v budúcom školskom roku. Túto kompetenciu samosprávam priniesla novela zákona o odbornom vzdelávaní z dielne ministra školstva Dušana Čaploviča (Smer-SD).
Rezort školstva chce opatrením zlepšiť prepojenie vzdelávania s trhom práce. Kritici naopak opatreniu vyčítajú, že ide o konflikt záujmov, keď kraje rozhodnú aj o iných zriaďovateľoch. Samotné VÚC sú totiž zriaďovateľmi väčšiny stredných škôl. Samosprávne kraje rozhodujú o počte tried po prerokovaní v Krajskej rade pre odborné vzdelávanie a prípravu. "Toto rozhodnutie by malo byť v súlade s regionálnou stratégiou výchovy a vzdelávania v stredných školách a analýzami a prognózami o vývoji trhu práce," povedal hovorca ministra školstva Michal Kaliňák.
Šéf rezortu hovorí, že ministerstvu sa už pre tento školský rok podarilo aktualizovať a inovovať štátne vzdelávacie programy pre stredné odborné školy tak, aby viac zodpovedali požiadavkám trhu práce. "Za obzvlášť dôležité považujem, že tieto zmeny sa pripravovali v súčinnosti so zamestnávateľmi, zamestnávateľskými a profesijnými organizáciami, s viacerými rezortmi, zriaďovateľmi, odborovými organizáciami a pedagogickými pracovníkmi stredných odborných škôl s cieľom čo najlepšieho uplatnenia sa našich absolventov na trhu práce," napísal minister v pedagogicko-organizačných pokynoch pre nový školský rok.
Zamestnávatelia totiž upozorňujú, že stredné školy nevychovávajú absolventov, akých potrebujú. Niektoré firmy si preto založili školy, v ktorých vychovávajú absolventov pre vlastnú potrebu. Prepojenie vzdelávania a praxe priamo funguje napríklad v Podbrezovej, Žiari nad Hronom či v Kysuckom Novom Meste. Bratislavský závod Volkswagenu otvoril minulý týždeň Centrum duálneho vzdelávania, kde sa začalo vzdelávať prvých 24 študentov v dvojročnom kurze Mechatronik. Centrum funguje na princípe nemeckého duálneho systému. Žiaci majú štyri dni prax a jeden deň teóriu.
S cieľom zavádzania prvkov duálneho systému vzdelávania pracuje na ministerstve školstva Pracovná skupina pre systémové zmeny v oblasti odborného vzdelávania a prípravy v stredných odborných školách, ktorej členmi sú zástupcovia subjektov koordinácie odborného vzdelávania a prípravy. "V súčasnosti sa venuje príprave vecného zámeru zákona o odbornom vzdelávaní a príprave. Pri príprave zmien sa orientujeme predovšetkým na zisťovanie možností a požiadaviek zamestnávateľov pri zavádzaní prvkov duálneho vzdelávania do odborného vzdelávania a prípravy," informoval Kaliňák.
V procese odborného vzdelávania a prípravy bude podľa ministerstva významným prvkom podpora praktického vyučovania, či už formou odborného výcviku alebo odbornej praxe priamo u zamestnávateľov. V tejto súvislosti rezort spustil národný projekt Rozvoj stredného odborného vzdelávania. "Ťažiskovými aktivitami projektu, okrem bezprostredného zapojenia zamestnávateľov do procesu odborného vzdelávania a prípravy v stredných odborných školách, bude aj inovácia obsahu vzdelávania a prípravy, kariérne poradenstvo v stredných odborných školách a pilotáž implementácie prvkov duálneho školstva do systému odborného vzdelávania a prípravy v SR," spresnil hovorca. Ďalší postup bude podľa neho úzko koordinovaný so zástupcami stavovských a profesijných organizácií a konkrétne riešenia budú predmetom novely zákona o odbornom vzdelávaní a príprave v druhom polroku 2014.
Lepšie prispôsobiť vysokoškolské vzdelávanie potrebám praxe a požiadavkám znalostnej spoločnosti má projekt Vysoké školy ako motory rozvoja vedomostnej spoločnosti, na ktorý ide prevažne z eurofodnov asi 17 miliónov eur. Projekt začal realizovať Ústav informácií a prognóz školstva 1. júna 2013. Určený je pre vysokoškolákov s výnimkou Bratislavského kraja. Vysoké školy v regiónoch sa s ním oboznámia v najbližších dňoch.
Momentálne je na Slovensku bez práce asi 34,6 percenta mladých ľudí od 18 do 24 rokov, čím sa Slovensko radí na popredné priečky nezamestnanosti mladých v EÚ.